پس از اینکه اسرائیل نتوانست موشک های ایران را رهگیری کند

در آستانه حمله احتمالی اسرائیل به اهدافی در ایران، آمریکا در حال تقویت سیستم دفاعی اسرائیل است.

یک مقام آمریکایی روز شنبه گفت که ایالات متحده در حال بررسی ارسال یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته به اسرائیل است تا در صورت پاسخ ایران به حمله، توسط نیروهای آمریکایی برای محافظت از این کشور استفاده شود.

در حالی که ایران گفته است به هرگونه تجاوز اسرائیل پاسخ خواهد داد، گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان در آخر هفته ادعا کردند که واشنگتن قصد دارد باتری‌های سامانه دفاع هوایی تاد را برای تقویت توانایی اسرائیل برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک ایران مستقر کند.

در جریان عملیات صادق 2 ایران علیه اسرائیل، سامانه های دفاعی اسرائیل نتوانست موشک های بالستیک ایران را مهار کند و بسیاری از موشک های ایرانی به سیستم دفاعی لایه لایه اسرائیل نفوذ کرده و به قلب اهداف خود اصابت کردند.

حتی گزارش هایی مبنی بر انهدام یک سامانه ریگان (500 میلیون دلاری) از سامانه پیکان اسرائیل توسط موشک های مافوق صوت ایران منتشر شد. حتی گفته می شود با انهدام بخشی از سامانه های راداری و دفاعی اسرائیل در قالب وعده صادق-2 یکی یکی از دلایلی که اسرائیل حمله احتمالی به ایران را به تاخیر می اندازد، پرکردن جای خالی و رفع نواقص و کاستی های دفاعی خود است. زیرا تل آویو مطمئن است که ایران به هر گونه تجاوزی به خاک خود پاسخ خواهد داد.

عکس آرشیو/ پایگاه هوایی ناواتیم اسرائیل/ 6 مارس 2019/ نتانیاهو در کنار سفیر آمریکا در اسرائیل

ارتش اسرائیل تلفات در عملیات صادق 2 را به شدت سانسور می کند و حتی پنج خبرنگار از جمله یک روزنامه نگار مستقل آمریکایی را به دلیل انتشار فیلم و گزارش در مورد تعداد تلفات در پایگاه های نظامی و امنیتی اسرائیل دستگیر کرده است.

پس از حمله ایران به صادق-2، اسرائیل متعهد شده است که به این حمله پاسخ دهد و ایالات متحده به دنبال هماهنگی با تل آویو و تعدیل اقدامات تلافی جویانه خود است. بر اساس گزارش رسانه ها، مقامات آمریکایی معتقدند که اسرائیل فهرست اهداف بالقوه خود را محدود کرده است.

یک مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با روزنامه تایمز اسرائیل صحبت کرد، تأیید کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در حال بررسی انتقال سامانه تاد به اسرائیل است، اما گفت هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

ایالات متحده طیف گسترده ای از سامانه های دفاع موشکی را در سراسر خاورمیانه و اروپا از جمله سامانه های پاتریوت دارد. واگذاری سامانه تاد به اسرائیل مستلزم استفاده از نیروهای نظامی آمریکا برای بهره برداری از این سامانه پیچیده است.

بر اساس گزارش آوریل سرویس تحقیقات کنگره، ارتش آمریکا 7 باتری TOD دارد. این سیستم مکمل پاتریوت در نظر گرفته می شود، اما می تواند از منطقه بزرگ تری دفاع کند و به اهدافی در فاصله 150-200 کیلومتری (93-124 مایل) حمله کند.

به طور کلی هر سامانه THAAD از شش پرتابگر متحرک، 48 رهگیر و تجهیزات رادیویی و راداری تشکیل شده و برای عملیات به 95 سرباز نیاز دارد.

یک سال پیش، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، دستور استقرار یک باتری تاد و گردان های پاتریوت اضافی در نقاطی در سراسر خاورمیانه را صادر کرد تا حفاظت از نیروهای ایالات متحده را افزایش داده و به دفاع از اسرائیل کمک کند.

به گزارش روز شنبه ان بی سی نیوز، مقامات آمریکایی معتقدند اسرائیل فهرست اهداف احتمالی خود را به زیرساخت های نظامی و انرژی در ایران محدود کرده است.

در این گزارش به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است، هیچ نشانه‌ای مبنی بر حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای یا انجام ترور وجود ندارد و افزود که اسرائیل تصمیم نهایی را در مورد چگونگی و زمان اقدام نگرفته است.

ادعای حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، اگرچه به گفته اکثر کارشناسان نظامی، اسرائیل قادر به انجام چنین حمله‌ای بدون مشارکت کامل ایالات متحده نیست. از آنجایی که تاسیسات هسته ای اصلی ایران در مناطق بسیار حفاظت شده و در اعماق کوه ها قرار دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی قوی ترین بمب ضد سنگر ایالات متحده بتواند به آنها نفوذ کند.

شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان روز شنبه گزارش داد که ایران از طریق قطر به آمریکا پیام داده است که اگر به این کشور حمله کند، تلافی خواهد کرد. این شبکه از بیانیه ها یکی یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران منتشر کرد که هرگونه حمله به زیرساخت های انرژی کشور می تواند منجر به حمله به تاسیسات انرژی در اسرائیل شود.

دولت جو بایدن در بحبوحه نگرانی از تشدید تنش های منطقه ای پیش از انتخابات آمریکا، به اسرائیل نسبت به حمله به تاسیسات هسته ای یا زیرساخت های انرژی ایران هشدار می دهد.

برخی از مقامات آمریکایی نیز نسبت به عدم شفافیت اسرائیل در مورد برنامه‌هایش ابراز نگرانی کرده‌اند، اگرچه مقامات اسرائیلی و آمریکایی اواخر هفته گذشته پس از گفتگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو و بایدن در روز چهارشنبه اظهار داشتند که دو طرف در حال نزدیک‌تر شدن هستند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما