به گزارش ایمنا، در حالی که اروپا با افزایش هزینه سوخت های فسیلی و کمبود انرژی دست و پنجه نرم می کند، ایسلند دستاورد ویژه ای در روش های پیشگام استفاده از انرژی سبز دارد.

این کشور به دلیل ساختار خاص زمین شناسی، برق مورد نیاز خانه ها، صنایع و مقاصد معروف گردشگری خود را با استفاده از انرژی زمین گرمایی تامین می کند. چنین اقدامی نه تنها نشان دهنده تعهد این کشور به انرژی های تجدیدپذیر است، بلکه نمونه ای برای کشورهای دیگر است که سعی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود دارند.

100 سال از انقلاب زمین گرمایی ایسلند

ایسلند از حدود 100 سال پیش شروع به گذار به انرژی های تجدیدپذیر کرد و از سوخت های فسیلی به انرژی زمین گرمایی روی آورد. در حال حاضر، بیش از 70 درصد انرژی کشور از منابع زمین گرمایی تأمین می‌شود که وابستگی آن به واردات را کاهش می‌دهد و حدود 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه را برای جمعیت کمتر از 400 هزار نفر تضمین می‌کند.

انتقال ایسلند به انرژی های تجدیدپذیر با توسعه پنج نیروگاه زمین گرمایی در این کشور همراه بوده است که حدود یک چهارم برق مورد نیاز ایسلند و دو سوم نیاز گرمایشی منازل این کشور را تامین می کند، به این معنی که 90 درصد خانه های ایسلند با استفاده از انرژی گرم می شود. انرژی زمین گرمایی با این حال، رشد جمعیت و در نتیجه افزایش تقاضای انرژی در این کشور، به ویژه در مناطق شهری مانند ریکیاویک، نگرانی ها در مورد پایداری را افزایش داده است.

اقتصاد دایره ای ایسلند با تبدیل انرژی زمین گرمایی به توسعه زیست محیطی

ایسلند علاوه بر استفاده از انرژی زمین گرمایی، اقتصاد دایره ای را دنبال می کند که طول عمر منابع را افزایش می دهد. پیگیری ایده ایجاد کشوری بدون زباله منجر به ایجاد یک پارک منابع در ایسلند شده است که در آن شرکت‌هایی در زمینه‌هایی مانند آبزی پروری، بیوتکنولوژی و محصولات آرایشی از محصولات جانبی نیروگاه‌های زمین گرمایی این کشور استفاده مجدد می‌کنند.

اما علیرغم موفقیت های ایسلند، با مشکلاتی مواجه است که پایداری انرژی زمین گرمایی آن را تهدید می کند. به عنوان مثال تغییر الگوی بارندگی، افزایش جمعیت و بهره برداری شخصی از منابع، ظرفیت تولید آب گرم را در این کشور چند برابر می کند.

تعهد ایسلند به دو برابر کردن انرژی زمین گرمایی

آب گرم در حال حاضر حدود 60 درصد از مصرف انرژی ایسلند را تشکیل می دهد و برآوردها نشان می دهد که انتظار می رود تقاضای ریکیاویک در این بخش سالانه سه درصد افزایش یابد. برای پاسخگویی به تقاضای آینده، شرکت‌های برق کشور باید تا سال 2060 تولید خود را از سیستم‌های زمین گرمایی فعلی دو برابر کنند، اما این پروژه به تامین مالی عمده و انقلابی نیاز دارد.

تعهد ایسلند به انرژی زمین گرمایی، در کنار مدرن سازی آن، آن را به کشوری پیشرو در بخش محیط زیست تبدیل کرده است. علیرغم چالش های خود، این کشور با پایبندی به الگوی اقتصاد دایره ای پیشگام و شیوه های مثبت، تصویر امیدوارکننده ای از پیشرفت در انرژی های پاک و تجدیدپذیر ارائه می دهد.

ایسلند نشان داده است که با ذخیره سازی مناسب منابع و پایبندی به تاکتیک ها، می توان به استقلال انرژی دست یافت و جهان را در دمای مورد نیاز برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین نگه داشت. با هدف دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2040، این کشور به الهام بخشیدن به سایر کشورها برای ایجاد آینده ای سبزتر و دوستدار محیط زیست ادامه می دهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما