در دو مطالعه جداگانه، محققان اثرات نوشیدنی های معمولی را بر خطر سکته مغزی بررسی کردند. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکرر نوشابه های گازدار و آب میوه ممکن است خطر سکته را افزایش دهد. در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که نوشیدن بیش از 4 فنجان قهوه در روز خطر سکته مغزی را افزایش می دهد، اما نوشیدن آب و چای می تواند این خطر را کاهش دهد.

به گزارش دیجیاتو، محققان دانشگاه گالوی (گالوی) ایرلند با همکاری دانشگاه مک مستر کانادا، اثرات انواع نوشیدنی ها از جمله نوشابه های گازدار، آبمیوه، قهوه، چای و قهوه را در تحقیق INTERSTROKE بررسی کردند. پروژه آب در حالت فلج است. تقریباً 27000 نفر از 27 کشور مختلف در این پروژه شرکت کردند که تقریباً 13500 نفر از آنها اولین سکته مغزی خود را داشتند.

ارتباط آب میوه و نوشیدنی های گازدار با خطر سکته مغزی

طبق مقاله ای که در مجله سکته مغزی منتشر شده است، محققان دریافتند که نوشیدن یک نوشابه در روز خطر کلی سکته مغزی را تا 22 درصد افزایش می دهد. این خطر در افرادی که دو یا بیشتر از این نوشیدنی ها را در روز مصرف می کنند به طور تصاعدی افزایش می یابد.

علاوه بر این، مصرف یک لیوان آب میوه در روز خطر سکته مغزی را تا 37 درصد افزایش می دهد. با مصرف دو لیوان آب میوه در روز، خطر سکته مغزی سه برابر می شود. محققان دریافتند زنان با مصرف آب میوه بیشترین خطر سکته مغزی را داشتند. آنها خاطرنشان کردند که آب تازه ممکن است حاوی ترکیباتی مانند پلی فنول ها باشد که برای قلب مفید است، اما شیرین کننده ها، کنسانتره ها یا نگهدارنده ها به طور موثری این فواید را از بین می برند.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که نوشیدن 7 لیوان یا بیشتر آب در روز با کاهش خطر کلی سکته مغزی مرتبط است.

رابطه قهوه و چای با خطر سکته مغزی

بر اساس دومین مقاله منتشر شده در مجله بین المللی سکته مغزی، نوشیدن بیش از 4 فنجان قهوه در روز خطر کلی سکته مغزی را تا 37 درصد و خطر سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون را تا 32 درصد افزایش می دهد. خطر سکته مغزی در سطوح پایین مصرف قهوه افزایش نمی یابد.

در مقابل، نوشیدن بیش از 4 فنجان چای در روز با کاهش 19 درصدی خطر ابتلا به انواع سکته مغزی و سکته مغزی مرتبط با لخته و 22 درصد کاهش خطر خونریزی سکته همراه بود. البته این ارقام بسته به نوع چای متفاوت است.

نوشیدن 3 تا 4 فنجان چای سیاه (مانند چای ارل گری) در روز با کاهش 29 درصدی خطر کلی سکته مغزی همراه بود. نوشیدن 3 تا 4 فنجان چای سبز در روز نیز با کاهش 27 درصدی خطر کلی سکته مغزی همراه بود. محققان همچنین دریافتند که مزایای چای در کاهش خطر سکته مغزی تا حدی با افزودن شیر از بین می رود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما