دکتر علیرضا داداشی در یادداشتی در عصر ایران نوشت: استرس پدیده ای رایج است که تقریباً همه افرادی که حداقل چندین بار در زندگی خود آن را تجربه کرده اند، می توانند آن را اغراق کنند.

استرس سازمانی نوعی استرس است که ریشه در سازمان ها و کسب و کارها دارد و ناشی از عوامل سازمانی است.

برای دانستن راه های غلبه بر هر پدیده آزاردهنده و ناخوشایند از جمله استرس، ابتدا باید آن پدیده را بهتر درک کنیم.

تعریف استرس

بیایید دو تعریف را بر اساس منابع دانشگاهی مرور کنیم:

دکتر حسن زارعی متین گفت: فشار عصبی (استرس) پاسخ عصبی برخی افراد به موقعیت های استرس زا است.

علی رضاییان معتقد است که فشار روانی (استرس) وضعیتی پویا است که در آن فرد مشتاق است و با فرصت، محدودیت یا تقاضایی مواجه می شود که نتیجه آن برایش مهم و در عین حال نامشخص است. در مورد این

علل استرس سازمانی

میزان استرس در سازمان ها و مشاغل مختلف متفاوت است. به عبارت دیگر، هر شغلی استرس متفاوتی را به هر فردی وارد می کند.

تیپ شخصیتی افراد، محیطی که در آن بزرگ شده‌اند، میزان تناسب شغل با توانایی‌ها و علایق هر فرد و بسیاری عوامل دیگر به این تفاوت در شدت و میزان استرس دامن می‌زند. با این حال، نمی توان ویژگی های مشترک بین آنها را پیدا کرد.

در اینجا به برخی از علل رایج استرس سازمانی که در مشاغل و محیط های کاری مختلف به میزان کم و بیش رخ می دهد اشاره می کنم:

حجم کاری بیش از حد و اضافه کاری

مقررات و دستورالعمل های دست و پا گیر

برای کارهای محوله چندین اولویت تعیین کنید

تعیین ضرب الاجل غیر واقعی و خارج از توان فرد یا تیم

استانداردها و انتظارات متعدد در مورد کیفیت کار

شرایط مربوط به محیط کار از جمله چیدمان و تجهیزات کار

فرهنگ سازمانی نادرست و نامناسب

شبکه ارتباطی شرکتی ضعیف

اگر استرس سازمانی به اندازه کافی جدی گرفته نشود و به یک معضل حاشیه ای تبدیل شود -همانطور که متاسفانه در بسیاری از سازمان ها چنین است- اکثر اوقات در محیط کار و گاهی اوقات بعد از ساعت کاری با کارکنان جامعه و فضا مواجه خواهیم شد. زندگی پر از استرس و ناراحتی است.

راه های غلبه بر استرس سازمانی

به طور طبیعی، اقدامات احتیاطی وجود دارد که کارمند باید برای کمک به خودش انجام دهد.

با این حال، مدیر می تواند به دو روش برای کاهش استرس در سازمان عمل کند:

مدیریت شرایط خارجی که باعث استرس می شود.

مدیریت شرایط سازمان و عوامل استرس زای داخلی.

با توجه به عوامل بیرونی مانند قوانین و دستورات سازمان‌های بالاتر و نهادهای قانون‌گذاری که فضای عمومی جامعه‌ای را که سازمان ما نیز جزئی از آن است تنظیم می‌کند و بنابراین تأثیرات گوناگونی را دریافت می‌کند، مدیر؛ چه کسی باید و نمی تواند نقش داشته باشد.

اما در زمینه عوامل داخلی اینگونه نیست و واضح است که انتظار داریم مدیر مداخله کند و شرایط را بهبود بخشد و عوامل استرس زا در محیط کار را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.

تعدادی از اقداماتی که می تواند به بهبود وضعیت کمک کند عبارتند از:

توسعه فرهنگ سازمانی مثبت

هر چه جو سازمان ما آرامتر و دوست داشتنی تر باشد، بازده کاری کارکنان بهتر است و تنش بین افراد و بین کارکنان و محیط بیرونی کمتر می شود.

هدایت و حمایت از کارکنان

برخی از تجربیات مربوط به استرس کاری این است که فرد در محیط کار یا شغلی که به او محول شده است با شرایط نامعلومی مواجه می شود و متأسفانه نمی تواند محیط را به گونه ای ببیند که به راحتی با مدیر یا افراد دیگر ارتباط برقرار کند. از مافوق و کارمندانی که مسن تر و با تجربه تر هستند کمک و راهنمایی بخواهید. اگرچه بخشی از این درخواست کمک به فرهنگ سازمانی مربوط می شود، اما بخشی از آن را می توان به عنوان حمایت سازمانی نیز توضیح داد.

منظور ما از حمایت سازمانی این است که کارمند تا چه اندازه می تواند در مواقع ضروری به کمک مدیر و سایر همکاران خود تکیه کند.

مشارکت دادن کارکنان در فرآیند تصمیم گیری

در بحث مدیریت منابع انسانی، مشارکت افراد در فرآیند تصمیم گیری بسیار مفید تلقی می شود. یکی این پاداش که به عنوان یکی از انواع پاداش انگیزش سازمانی غیر مادی شناخته می شود، در ایجاد شرایط محیط کاری مثبت و دوست داشتنی تر نیز موثر است.

علاوه بر این، زمانی که یک کارمند درگیر تصمیم گیری های شرکتی می شود، بهتر می تواند با شرایط و نوع کاری که به او محول شده است کنار بیاید و با مشکلات نامطلوب کمتری مواجه شود.

تغییر و اصلاح صلاحیت ها و شرح وظایف کارکنان

مولوی بزرگ می فرماید: همه مفید واقع شده اند/ مهر آن را در قلب شما گذاشتند

این بدان معناست که همه نمی توانند همه چیز را به عهده بگیرند و به درستی با آن رفتار کنند. انتظار همین چیزها از افراد با خلقیات، استعدادها، تجربیات و علایق متفاوت، مانند این است که بخواهیم همه موجودات زنده را بر اساس توانایی آنها در بالا رفتن از درخت رتبه بندی کنیم.

گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که شرح وظایف در فواصل زمانی مناسب بازنگری شود و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد شود. به این ترتیب به شرح وظایف مناسب تری می رسیم و این انتظار که استرس محیط کار برای افراد کمتر باشد دور از دسترس نیست.

طراحی سیستم دستمزد مبتنی بر انگیزه

به عقیده اکثر کارشناسان، اصلاح نظام پرداخت – البته به صورت علمی و صحیح – می تواند مشکلات و چالش های مختلف سازمان را حل کند.

بسیاری از دغدغه های کارکنان در جامعه امروزی به تفاوت درآمد و هزینه های زندگی مربوط می شود. ناگفته نماند که این نگرانی ها بر روحیه و انگیزه کارکنان ما تأثیر منفی می گذارد و باعث ایجاد استرس می شود. فرد سر کار است و مشغول انجام وظایف محوله است، اما ذهنش مدام درگیر سبکی و سنگینی و محاسبات و به اصطلاح دو چهارم دخل و خرج خانواده است. این به معنای پذیرش محیط کاری پر استرس و کاهش کیفیت و بهره وری است.

راه حل

استرس اثرات منفی زیادی بر کیفیت کار و بهره وری کارکنان ما دارد. ما به عنوان مدیران باید محیط آرامش بخشی را برای موفقیت و افزایش بهره وری کارکنان خود فراهم کنیم تا بتوانند به دور از تنش و مشکلات، درگیری های روحی و جسمی فعالیت های خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

البته آنچه در این مقاله به آن اشاره می شود تمام چالش ها و راه حل های مرتبط با این حوزه نیست، بلکه تلاش من بر این بود که تعدادی از رایج ترین عوامل استرس زا و برعکس کاربردی ترین راه حل های کلی را فهرست کنم.

تحقیق، مصاحبه و تحلیل دقیق و علمی افراد و شرایط موسسه به شناسایی و مدیریت بهتر مناسب ترین موارد برای موسسه و کارکنان ما کمک می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما