بادمجان نخودی که به آن بادمجان تایلندی نیز می گویند، نام علمی این گیاه دارویی Solanum torvum می باشد. بادمجان نخودی گیاهی است از خانواده بادمجان ها.

بر اساس رژیم غذایی غفاری، گیاه بادمجان نخودی یا بادمجان تایلندی به شکل درختچه‌ای گلدار و خاردار است که میوه‌های آن به صورت خوشه‌های بزرگ توت‌های زرد مایل به سبز به وجود می‌آیند که اندازه میوه‌های آن شبیه به نخود فرنگی است. از نام های دیگری که بادمجان نخودی دارد می توان به مواردی مانند انجیر شیطان و بادمجان وحشی اشاره کرد.

بادمجان نخودی برای مصارف مختلف آشپزی، دارویی و کشاورزی استفاده می شود. برخی از خواص بادمجان با نخود فرنگی از جمله خواص بادمجان با نخود فرنگی، خواص بادمجان با نخود برای تقویت سیستم ایمنی، خواص بادمجان با نخود فرنگی برای کم خونی، خواص بادمجان با نخود فرنگی برای فشار خون. و در نهایت عوارض بادمجان با نخود.

بادمجان نخودی نوعی بادمجان کوچک و ریز است که به صورت خوشه ای ظاهر می شود و در هر خوشه 8 تا 10 دانه بادمجان وجود دارد. بادمجان طعم مطبوع و خواص فراوانی دارد. این گیاه در اصل از تایلند می آید. از بادمجان نخودی برای تهیه انواع ترشیجات، غذاها و … استفاده می شود.

عملکرد بادمجان نخودی زیاد است و رشد این گیاه آسان و سریع است، بنابراین پس از حدود دو تا سه ماه به ثمر می رسد. ظاهر بادمجان نخودی زیباست که از دور خودنمایی می کند و جلب توجه می کند. گل های کوچک زیبایی دارد و این گل های کوچک و زیبا در نهایت به میوه های نخود بادمجان تبدیل می شوند.

بادمجان نخودی مانند یک علف هرز در مناطق مختلف رشد می کند، اما این گیاه ارزشمند در مناطق آفتابی و معتدل می روید و اکنون در سراسر جهان از جمله آمریکا، آفریقا، آسیا و جزایر اقیانوس آرام یافت می شود. با توجه به پراکندگی وسیع گیاه بادمجان در نقاط مختلف جهان، مشخص نیست که این گیاه بومی در اصل متعلق به کدام منطقه است، اما بسیاری از کارشناسان و محققان معتقدند که احتمالاً متعلق به آمریکای مرکزی و جنوبی است.

خواص بادمجان و نخود

نخود یا بادمجان ترکی، نام لاتین آن بوقلمون است یکی یکی از معروف ترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی در نقاط مختلف جهان است که به عنوان یک داروی خوراکی و گیاهی پرمصرف شناخته شده و در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. در ایران معمولاً نام این گیاه خاص یعنی بادمجان را نشنیده ایم و از خواص و فواید آن برای سلامتی چیزی نمی دانیم.

تمام قسمت های بادمجان از جمله ریشه، ساقه، برگ و میوه در تمام نقاط جهان برای مصارف دارویی و آشپزی استفاده می شود. توت بادمجان را اغلب در روغن یا کره سرخ می کنند و به طور کامل می خورند، اما برگ، ساقه و ریشه آن را بیشتر خشک کرده و به صورت پودر یا چای استفاده می کنند تا از خواص این گیاه دارویی بهره مند شوند. از مهم ترین خواص بادمجان می توان به کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی و بهبود سریع زخم ها اشاره کرد. در زیر به بررسی این خواص بادمجان و نخود می پردازیم.

خواص بادمجان و نخود برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی یکی از خواص بادمجان نخودی اثر ضد میکروبی آن است. به همین دلیل می تواند سیستم دفاعی بدن را از طرق مختلف تقویت کند. بر اساس مطالعات انجام شده، بادمجان می تواند تاثیر مثبتی بر ویروس هرپس سیمپلکس داشته باشد. علاوه بر این، بادمجان نخود را می توان برای التیام زخم و التیام زخم و بریدگی استفاده کرد.

خواص بادمجان و نخود برای کم خونی

بادمجان سرشار از آهن است. آهن یکی این ماده مغذی است که کمبود آن بسیار شایع است. یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از کمبود آهن، کم خونی ناشی از فقر آهن است. بادمجان سرشار از آهن ممکن است در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن موثر باشد. شایان ذکر است که آهن موجود در بادمجان ممکن است به خوبی جذب دستگاه گوارش نشود و در این صورت تاثیر مورد انتظار را در درمان و پیشگیری از کم خونی فقر آهن نداشته باشد.

خواص نخود بادمجان برای کاهش فشار خون

یکی یکی از خواص بادمجان و نخودفرنگی اثر ضد فشار خون آنها است. بادمجان نخودی حاوی ترکیباتی است که می تواند فشار خون را کاهش دهد. بادمجان نخودی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ویژه ای از جمله اسید گالیک و اسید فرولیک است. فشار خون می تواند باعث بیماری قلبی و سکته شود، بنابراین با کاهش فشار خون، نخود بادمجان می تواند از سکته مغزی و بیماری های قلبی ناشی از فشار خون جلوگیری کند.

عوارض جانبی بادمجان و نخود فرنگی

گیاه بادمجان گیاهی بسیار خاص است و به طور کلی هیچ گونه عوارض و مضراتی در دوز استاندارد برای آن گزارش نشده است. بادمجان نخودی مانند گیاهان خانواده خود یعنی سیب زمینی، فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان حاوی ترکیباتی به نام گلیکوآلکالوئید است. به همین دلیل مصرف زیاد بادمجان سیاه می تواند منجر به مشکلات گوارشی و عصبی مانند حالت تهوع، دل درد، اسهال و … شود. بیشتر توت های رسیده این گیاه دارویی را مصرف کنید، به عنوان مثال. به عنوان مثال، بادمجان، برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی.

برخی افراد ممکن است نسبت به سایرین نسبت به عوارض جانبی این ترکیبات گلیکوآلکالوئید حساس تر باشند. توجه داشته باشید که اگر در گذشته با سبزیجات خانواده بادمجان ها مشکل گوارشی داشته اید، بادمجان انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود و ممکن است عوارضی ایجاد کند. توصیه می شود مادران باردار در دوران بارداری و مادران شیرده از این گیاه نخود بادمجان استفاده نکنند.

تشخیص گونه های سمی بادمجان از گونه های غیر سمی کار آسانی نیست و به همین دلیل مراجعه به پزشک متخصص یا متخصص طب سنتی به ویژه برای زنان باردار برای مادران شیرده و افرادی که از بیماری های خاص رنج می برند بسیار مهم است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما