بعدی- برخی از مواد غذایی مانند عسل، سس سویا و نمک، با وجود اینکه تاریخ انقضا روی بسته بندی آنها نوشته شده است، عملا فاسد نمی شوند!

به گزارش فرارو به نقل از Showbiz Daily، تاریخ انقضا بر روی بسته بندی مواد غذایی درج می شود تا مصرف کنندگان ایمن باشند و به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک کنند. اما برخی غذاها به ندرت فاسد می شوند!

عزیزم

باستان شناسان ظروف حاوی عسل خوراکی را در مقبره های مصری با قدمت بیش از 3000 سال کشف کردند. رطوبت کم و اسیدیته بالای عسل محیط نامناسبی را برای باکتری ها و میکروارگانیسم ها ایجاد می کند. بر اساس USDA، عسل منقضی نمی شود.

نمک

هزاران سال است که از نمک برای جلوگیری از فساد گوشت و ماهی استفاده می شود. نمک خالص در صورت نگهداری خشک و سرپوشیده می تواند بدون از دست دادن طعم یا اثربخشی به مدت نامحدود دوام بیاورد.

برنج سفید

برنج سفید نپخته در صورتی که دور از رطوبت و سایر آلاینده ها نگهداری شود می تواند بیشتر از عمر انسان دوام بیاورد. برنج سفید در برنج قهوه ای فاسد می شود. بر اساس تحقیقات علمی، اگر برنج به خوبی از آن مراقبت شود، می تواند بیش از 30 سال سالم بماند. البته بهتر است برنج ظرف چند سال پس از باز کردن بسته مصرف شود.

لوبیا

حبوبات برای مدت طولانی سالم می مانند، اما نه برای همیشه. لوبیا خشک شده را می توان تا 30 سال در محیط خشک و خنک نگهداری کرد بدون اینکه طعم خود را از دست بدهد. البته مطالعات علمی نشان می دهد که ویتامین های موجود در لوبیا خشک پس از 2 تا 3 سال تجزیه شده و از بین می روند.

با تشکر

شکر نیز مانند نمک، رطوبت را جذب کرده و از رشد باکتری ها و میکروارگانیسم ها جلوگیری می کند، بنابراین در طول تاریخ از آن برای افزایش ماندگاری محصولاتی مانند میوه ها استفاده شده است. شکر سفید اگر به درستی در مکانی خنک، خشک و تاریک نگهداری شود، ماندگاری نامحدودی دارد.

شربت افرا

شربت افرای خالص اگر در مکانی خنک و تاریک و دور از هوای آزاد نگهداری شود می تواند برای مدت نامحدودی دوام بیاورد. البته پس از باز شدن باید در یخچال نگهداری شود. حتی اگر روی شربت افرا کپک زده باشد، می توان لایه رویی را دور ریخت و بقیه را استفاده کرد، زیرا در شربت کپک ایجاد نمی شود.

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت هم یکی این غذایی است که برای همیشه ماندگار است. تنها راه شکستن این خیس شدن است. همچنین بهترین روش نگهداری نشاسته ذرت در ظرف دربسته است.

سرکه

ماهیت اسیدی سرکه به آن اجازه می دهد تا کیفیت خود را برای مدت طولانی حفظ کند. اکثر سرکه ها تاریخ انقضا ندارند و تاریخ روی ظرف نشان دهنده تاریخی است که تا آن زمان سرکه بهترین کیفیت خود را حفظ می کند. حتی اگر سرکه تاریخ مصرف گذشته باشد و بوی تند یا بدی داشته باشد، باز هم می توان از آن برای نظافت منزل استفاده کرد.

قهوه فوری

ماندگاری قهوه فوری بین 2 تا 20 سال است، اما بهتر است پس از باز شدن بسته بندی آن مصرف شود. اگرچه قهوه فوری ممکن است برای چندین سال بی خطر باشد، اما کیفیت آن کاهش می یابد.

سس سویا

یک ظرف باز نشده سس سویا به دلیل داشتن نمک زیاد می تواند برای همیشه سالم بماند. پس از باز شدن می تواند کیفیت خود را به مدت 2 تا 3 سال در یخچال حفظ کند. اما اوج کیفیت سس سویا سه تا شش ماه پس از باز شدن بطری است.

شیر خشک

شیر خشک بدون چربی برای نگهداری طولانی مدت مناسب است. البته عمر مفید آن عموما تا 5 سال می باشد. در حالی که ممکن است مواد مغذی بدون تغییر باقی بمانند، ویتامین ها و طعم فرمول تحت تاثیر قرار می گیرند. آنها را می توان نابود کرد. ایالت یوتا توصیه می کند که قبل از استفاده از هر برند یا بسته بندی برای ذخیره سازی طولانی مدت، آن را ارزیابی کنید.

چربی حیوانی

این چربی حیوانی ماندگاری بسیار بالایی دارد. اگر به درستی و باز نشده نگهداری شود، حتی می تواند برای مدت نامحدودی دوام بیاورد. وقتی چنین روغن هایی بو و طعم خوبی داشته باشند، حتی اگر تاریخ انقضا آنها گذشته باشد، می توان از آنها استفاده کرد. به دلیل رطوبت کم و حذف مواد جامد شیر، ظرف باز شده کره می تواند تا سه ماه در دمای اتاق و تا حدود یک سال در یخچال سالم بماند.

ماکارونی خشک شده

به دلیل رطوبت کم، ماکارونی خشک تقریبا برای همیشه سالم می ماند. اما برای داشتن بهترین طعم، مصرف آن در عرض چند سال توصیه می شود.

غذای کنسرو شده

غذاهای کنسرو شده در صورت نگهداری صحیح می توانند برای مدت طولانی سالم بمانند. غذاهای اسیدی مانند رب گوجه فرنگی بهتر است در عرض 18 ماه مصرف شوند، در حالی که غذاهای کم اسید مانند کنسرو گوشت و سبزیجات برای حدود دو تا پنج سال عالی هستند. اعلام شد قوطی های کشف شده در یک کشتی که 100 سال پیش غرق شده بود پس از آزمایش در آزمایشگاه کاملاً برای مصرف مناسب است. اما اگر قوطی متورم شده یا نشتی در ظرف وجود دارد، بهتر است قوطی را دور بیندازید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما