تربیت کودکانی با هوش هیجانی بالا در دنیای پر چالش امروز یکی یکی از مهمترین وظایف والدین است. چه یک فرزند دارید یا چند فرزند، آموزش هوش هیجانی به آنها حیاتی است.

به گفته روزیاتو، این مهارت تغییر دهنده زندگی نه تنها به شما به عنوان والدین کمک می کند، بلکه باعث می شود فرزندتان زندگی شادتر، سالم تر و اغلب موفق تر داشته باشد. اگر این اولین بار است که در مورد هوش هیجانی یا EQ می شنوید، نگران نباشید.

این راهنمای والدین اصول اولیه هوش هیجانی، اهمیت آن، نکاتی برای رشد هوش هیجانی در فرزندان شما و موارد دیگر را توضیح می دهد.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی توانایی درک، تفسیر، نمایش، کنترل، ارزیابی و استفاده از احساسات برای برقراری ارتباط موثر و سازنده با دیگران است.

چرا هوش هیجانی مهم است؟

اگرچه احساسات می توانند قوی باشند، اما مهم است که بدانیم آنها موقتی هستند. کودکان با هوش هیجانی بالا می توانند احساسات خود را کنترل کنند و قبل از واکنش فکر کنند. این کودکان با دیگران همدلی بیشتری دارند. آنها می توانند به صحبت های دیگران گوش دهند، احساسات آنها را درک کنند و در نظر بگیرند که در یک موقعیت مشابه چگونه واکنش نشان می دهند.

رابطه بین هوش هیجانی بالا و هوش شناختی بالا

کودکان با هوش هیجانی بالا عموماً مهارت های ذهنی بالاتری دارند. تحقیقات نشان می دهد که کودکان با EQ بالا اغلب در آزمون های استاندارد بهتر عمل می کنند و در مجموع نمرات بالاتری دریافت می کنند. کودکی با هوش هیجانی بالا می تواند تعارضات را بهتر مدیریت کند و دوستی های عمیق تری ایجاد کند. آنها از احساسات خود و دیگران آگاهی بیشتری دارند و می توانند به طور کلی بهتر ارتباط برقرار کنند.

رابطه هوش هیجانی در دوران کودکی و موفقیت بیشتر در بزرگسالی

در یک مطالعه 19 ساله، مجله آمریکایی سلامت عمومی دریافت که مهارت های اجتماعی و عاطفی کودک در دوره پیش دبستانی می تواند موفقیت مادام العمر او را پیش بینی کند. کودکانی که در سن پنج سالگی می‌توانستند از دستورات پیروی کنند و همکاری کنند، احتمالاً تا سن ۲۵ سالگی مدرک دانشگاهی و مشاغل حرفه‌ای کسب می‌کنند.

سلامت عقل

افسردگی و بیماری های روانی اغلب می توانند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهند. با این حال مشخص شده است که افراد با سطح هوش هیجانی بالا کمتر به این مشکلات مبتلا می شوند.

نکاتی برای تقویت هوش هیجانی کودکان

به عنوان یک والدین، وظیفه شما این است که مهارت هایی را به فرزندان خود بیاموزید که برای موفقیت در زندگی نیاز دارند. یکی یکی از مهم ترین مهارت هایی که آنها به آن نیاز خواهند داشت، هوش هیجانی است. در زیر نکاتی را برای تقویت هوش هیجانی کودکان بیان خواهیم کرد.

به آنها در مسیر خودآگاهی کمک کنید

خودآگاهی اولین قدم در رشد هوش هیجانی است. این بدان معناست که فرد بتواند احساسات خود را بشناسد و از تأثیر این احساسات بر قضاوت و رفتار آگاه باشد. یک محیط امن و حمایت کننده برای کودک خود فراهم کنید تا خودآگاهی خود را توسعه دهد، او را تشویق کنید تا در مورد احساسات خود صحبت کند و سپس زمانی را برای تفکر اختصاص دهد.

احساسات فرزندتان را نام ببرید

کودکان برای تشخیص و توصیف احساسات خود به واژگان نیاز دارند. به عنوان والدین می توانید با نام بردن از احساسی که تجربه می کند یا احساسی که فکر می کنید تجربه می کند به فرزندتان کمک کنید. هنگام نامگذاری احساسات فرزندتان، می توانید بگویید: «در حال حاضر خیلی عصبانی به نظر می رسید. آیا این حقیقت دارد؟ از کلمات احساسی مانند عصبانی، غمگین، خجالتی، دردناک و غیره استفاده کنید تا به کودکان کمک کنید تا مجموعه عاطفی خود را بسازند.

گوش کنید و ابراز همدردی کنید

اگر کودک شما احساسات قوی را تجربه می کند، مطمئن شوید که برای گوش دادن به او وقت بگذارید و هرگز احساسات او را دست کم نگیرید. در عوض، احساسات او را تأیید کنید و همدلی نشان دهید، حتی اگر مطمئن نیستید که او چه احساسی دارد یا چرا. همدلی با فرزندتان به مرور زمان به او نشان می دهد که احساسات او را درک می کنید و باعث می شود کمتر با رفتارهای نامناسب واکنش نشان دهد. می توانید جملاتی مانند: «وقتی نمی توانم کارهایی را که می خواهم انجام دهم، ناراحت می شوم، اما…» و به آرامی دلیل آن را توضیح دهید. این جملات به کودک نشان می دهد که شما حرف های او را می شنوید و درد او را درک می کنید.

راه های مناسب برای ابراز احساسات را مدل کنید

کودکان باید بدانند چگونه احساسات خود را به شیوه ای منطبق با هنجارهای اجتماعی بیان کنند. بهترین راه برای فهمیدن این است که خودت را در حال انجام آن تماشا کنی. به آنها نشان دهید که وقتی ناراحت هستید، به جای فریاد زدن یا فریاد زدن، آن را آرام بیان می کنید. سعی کنید در صحبت ها و تمرین های روزانه خود از کلمات احساسی استفاده کنید! حتی جملات ساده ای مانند “وقتی بچه ها را در زمین بازی بد رفتار می کنند احساس بدی دارم” به کودک شما می آموزد که چگونه از نظر عاطفی باهوش باشد. هر چه بیشتر تمرین کنند، بهتر می شوند.

مهارت های مقابله سالم را آموزش دهید

وقتی کودکان احساسات خود را بهتر درک می کنند، باید بدانند که چگونه با آنها برخورد کنند. احساسات بزرگ مانند شادی می تواند برای کودکان در زمان غم، ترس یا عصبانیت چالش برانگیز باشد. به فرزندان خود مهارت های مقابله ای مانند چند نفس عمیق بکشید تا در هنگام عصبانیت آرام شوند یا به آنها کمک کنید جعبه کوچکی برای سازماندهی احساسات خود ایجاد کنند. می توانید چیزهایی مانند یک کتاب مورد علاقه، یک عطر یا موسیقی آرامش بخش را داخل آن قرار دهید. وقتی ناراحت می شوند، لحظه ای به آنها یادآوری کنید که از جعبه راحتی استفاده کنند.

بهبود مهارت های حل مسئله

یکی یکی از مولفه های هوش هیجانی حل مسئله است. هنگامی که کودک شما مشکل را شناسایی و حل کرد، وقت آن است که ایده هایی برای حل مشکل را بررسی کنید. به فرزندتان کمک کنید تا چندین راه برای حل مشکل پیدا کند، حتی اگر همه آنها ایده های خوبی نباشند، و روی طوفان فکری تمرکز کنید. هنگامی که شما و فرزندتان حدود پنج راه حل ممکن را پیدا کردید، به او بیاموزید که چگونه مزایا و معایب هر کدام را بسنجید. سپس از او بخواهید راه حلی را که فکر می کند بهترین گزینه است انتخاب کند. به جای حل مشکل واقعی، سعی کنید به عنوان یک مربی برای فرزندتان عمل کنید.

هوش هیجانی را به یک هدف ثابت تبدیل کنید

کودک شما ممکن است از هوش هیجانی فوق العاده ای برخوردار باشد، اما همچنان مهم است که به طور منظم تمرین کنید و در مورد آن صحبت کنید، به خصوص زمانی که جوان هستند. ایجاد فضایی برای بحث در مورد اینکه چگونه مشکلات را می توان به روشی متفاوت یا بهتر حل کرد، به کودکان می آموزد که همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. همانطور که کودک شما رشد می کند، مطمئن شوید که فضایی برای صحبت در مورد موقعیت های واقعی زندگی ایجاد کنید. اگر فرزندتان بدون در نظر گرفتن سن، رفتار نادرست داشت، از آن به عنوان فرصتی برای کمک به او استفاده کنید که دفعه بعد چگونه بهتر واکنش نشان دهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما