یک کتاب جدید ادعا می‌کند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده احتمالاً از زمان خروج از کاخ سفید، هفت مکالمه تلفنی خصوصی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه داشته است، که دوباره توجه را به تیرگی روابط سیاسی آنها و گفتگوی مداوم ترامپ با رهبران جهانی که می‌خواهد به قدرت بازگردد، جلب کرده است. جذب کرده است

به گزارش جماران، آسوشیتدپرس در این مقدمه می نویسد: به خودی خود جای تعجب نیست که یک رئیس جمهور سابق روابط خود را با همتایان خارجی حفظ کند. اما جزئیات ذکر شده در کتاب جدید باب وودوارد، نگرانی ها را در مورد این رابطه افزایش داده است. باب وودوارد روزنامه نگار کهنه کار آمریکایی کتاب جدیدی با عنوان جنگ نوشته است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور منتشر می شود. این کتاب گزارش‌های ناشنیده‌ای از دوران ریاست‌جمهوری بلندپایه دونالد ترامپ و جو بایدن، رئیس‌جمهور سابق و فعلی ایالات متحده را ارائه می‌کند. باب وودوارد که اکنون 80 سال دارد، همان روزنامه نگاری است که به همراه کارل برنشتاین از واشنگتن پست نقش اصلی را در افشای واترگیت ایفا کردند و کتاب «همه مردان رئیس جمهور» به شهرت جهانی رسید.

افشای روابط مستمر ترامپ با رئیس جمهور روسیه در چهار سال گذشته یادآور شایعاتی در مورد روابط احتمالی روسیه و کمپین جمهوری خواهان در سال 2016 است و البته نگرانی هایی را نیز در مورد روابط ایالات متحده و اوکراین ایجاد می کند. ترامپ امیلی هاردینگ، که تحقیقات کمیته اطلاعات سنا در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 را رهبری می کرد و اکنون کارشناس امنیت ملی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی است، گفت: به هر رهبر جهان، ولادیمیر پوتین، هشدار می دهم که نکند. قابل اعتماد باشد.»

هم کمپین ترامپ و هم کرملین، که مقامات آمریکایی می گویند در تلاش است تا انتخابات 2024 را به نفع ترامپ تغییر دهد، این گزارش را تکذیب کردند. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که اگر تماس های گزارش شده درست باشد، دولت “نگرانی های جدی” خواهد داشت. گفت: ما از این تماس ها اطلاعی نداریم. من مطمئناً نمی توانم هیچ یک از این تماس ها را از اینجا تأیید کنم، اما اگر واقعاً درست است، آیا باید نگران باشیم؟ بله قطعا.

بر کسی پوشیده نیست که ترامپ طی سال گذشته دیدارهای متعددی با رهبران مهم جهان داشته است: وی با ویکتور اوربان نخست وزیر ملی گرای مجارستان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، آندری دودا رئیس جمهور لهستان و در جریان دیدار با ولودیمیر زلنسکی ماه گذشته دیدار کرد. رئیس جمهور اوکراین به آمریکا سفر کرد.

این دیدارها به ترامپ فرصتی می دهد تا رویکرد سیاست خارجی خود را از رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور فعلی و کامالا هریس، معاون رئیس جمهورش متمایز کند و در صورت بازپس گیری کاخ سفید، روابط را تقویت کند. ترامپ در ماه ژوئن در دیدار با نتانیاهو تاکید کرد که این دو روابط عالی دارند اما مدعی شد که روابط بین نتانیاهو و بایدن تیره شده است. اگرچه این دیدارهای ترامپ تأثیر عمومی داشت، اما کتاب وودوارد از او نقل قول کرد یکی مشاوران ناشناس ترامپ گفتند او و پوتین هفت گفتگوی خصوصی داشتند.

رابرت اورتانگ، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه جورج واشنگتن، می‌گوید: «این به سؤالات مهم در مورد روابط آنها و اینکه ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات چه کاری می‌تواند انجام دهد می‌افزاید.»

اورتانگ گفت: «به عنوان رئیس‌جمهور، ما واقعاً هرگز نفهمیدیم که چرا او اینقدر از پوتین خوشش می‌آید و چرا تلاش کرد تا چنین رابطه نزدیکی با کسی ایجاد کند که آشکارا دشمن و مخالف هر چیزی است که ایالات متحده طرفدار آن است.»

با گذشت زمان، ثابت شده است که برخی از ادعاها در مورد روابط ترامپ و روسیه تا حد زیادی اغراق آمیز هستند، اما این موضوع حتی پس از خروج ترامپ از قدرت همچنان توجه عمومی را به خود جلب می کند. اف‌بی‌آی و رابرت مولر، بازپرس ویژه سال‌ها تحقیق کرده‌اند که آیا روسیه با کمپین ترامپ برای تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات در سال 2016 کار کرده است یا خیر. اگرچه بازرسان نتوانستند تبانی را ثابت کنند، اما دریافتند که ستاد انتخاباتی ترامپ فعالانه از کمک روسیه در طول انتخابات استقبال کرده و دولت روسیه می‌دانست که از ریاست‌جمهوری ترامپ سود خواهد برد.

در سال 2018، پس از دیدار با پوتین در هلسینکی، ترامپ به طور به یاد ماندنی علناً نتیجه جامعه اطلاعاتی خود مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات را زیر سوال برد. ترامپ در آن زمان گفت: «من به افراد اطلاعاتی خود اعتماد دارم، اما به شما می گویم که رئیس جمهور پوتین امروز به شدت ظاهر شد و وجود چنین ارتباطی را رد کرد.

ترامپ اخیراً ولادیمیر پوتین را برای حمله به اوکراین “بسیار باهوش” خواند و از سوابق نظامی روسیه در درگیری های تاریخی تمجید کرد. ماه گذشته او گفت: “مثل دیروز.” یکی او به من گفت هیتلر را زدند، ناپلئون را زدند. این کاری است که آنها انجام می دهند. می جنگند.»

بخش‌هایی از این کتاب همچنین نشان می‌دهد که ترامپ در اوج اپیدمی ویروس کرونا مخفیانه تجهیزات آزمایش کووید-19 را برای ولادیمیر پوتین ارسال کرده است. سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ جزئیات کتاب جدید این روزنامه نگار مشهور آمریکایی را مورد مناقشه قرار داد و نویسنده را یک دیوانه تمام عیار خواند.

جزئیات کتاب بحث بر سر قانون لوگان را احیا کرد. قانونی که در سال 1799 به تصویب رسید که شهروندان آمریکایی را از تلاش برای مداخله در هر “اختلاف یا مناقشه” بین ایالات متحده و قدرت های خارجی بدون رضایت دولت منع می کند. این قانون از دهه 1850 تنها دو مورد را مشاهده کرده است که هیچ کدام منجر به محکومیت کیفری نشده است. روسای جمهور سابق از ریچارد نیکسون گرفته تا جیمی کارتر و بیل کلینتون پس از خروج از کاخ سفید با شخصیت های بین المللی صحبت کرده اند.

دانیل رایس، استاد حقوق و کارشناس قانون اساسی در دانشگاه آرکانزاس، گفت: «ترامپ از نظر فنی می‌تواند مسئول باشد، همانطور که من معتقدم ده‌ها شخصیت برجسته چنین بوده‌اند. ترامپ بعداً پس از خروج از دولت اوباما، خواستار تعقیب کیفری جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا به دلیل نقض قانون لوگان مربوط به مذاکراتش با ایران شد. کری هرگز متهم نشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما