سبد معیشت بیش از 36 میلیون تومان! هزینه غذا در ماه به 14 میلیون تومان نزدیک شد. حداقل دستمزد کارمندان چقدر باید باشد؟ + جدول

به گزارش ایلانا؛ سبد معیشتی شهریور به بیش از 36 میلیون تومان رسید; حقوق حتی یک سوم هزینه های زندگی را پوشش نمی دهد.

در سال‌ها و ماه‌های اخیر، به دلیل تورم بالا در تمامی کالاها و خدمات، هزینه زندگی خانواده‌های کارگری افزایش یافته است. در این شرایط محاسبه مخارج زندگی یک خانوار متوسط ​​کارگری (موضوع بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار) کار آسانی نیست. هزینه غذا سر به فلک کشیده و علاوه بر آن هزینه تحصیل کودکان، تامین سرپناه حتی برای یک سرپناه سیار 40 یا 50 متری و هزینه درمان و بهداشت بسیار بالاست، بنابراین مجموع واقعی آنها یک مرد عادی است که نمی تواند تهیه کند. ضرب و تقسیم

از آنجایی که معیار استاندارد در شورای عالی کار در سال‌های اخیر محاسبه سبد غذایی برای یک خانوار متوسط ​​و اعمال ضریب برای محاسبه سبد معیشت خانوار با محاسبه مخارج خوراکی و آشامیدنی خانوار بوده است، بسیار «تقریبی» شد. برآورد معیشت خانواده های کارگری

این قیمت های بالا باقی می ماند. در شهریور ماهانه نان در استان های مختلف کشور و در اوایل حداقل 25 درصد گران شد. مهر علاوه بر این، دولت دستور افزایش 20 درصدی قیمت رسمی شیر و فرآورده های شیر را صادر کرد. سبد معیشت توسط «فرمرز توفیقی» فعال کارگری تبلیغ می شود شهریور برای ماه سال جاری بر اساس داده های انستیتو پاستور و مرکز آمار ایران محاسبه می شود و شامل قیمت های رسمی مواد غذایی می باشد.

این سبد تقریبی و حداقلی است و در توضیح خود می گوید: سبد غذایی یک نفر بدون احتساب فعالیت بدنی محاسبه می شود، چون سبد حداقلی است وگرنه میانگین سنی خانواده 3.3 نفر، جنسیت، جسمانی است. فعالیت فعالیت باید باشد. و… پیشنهاد شد که مصرف 2395 کیلو کالری میانگین هر فرد را تغییر دهد.

مقدار غذای خام برای هر نفر در روز 1

جدول بالا مقدار غذای خام را برای هر فرد در روز نشان می دهد، اما “نیازهای واقعی تغذیه ای یک فرد در روز” را نشان نمی دهد. به همین دلیل، این محصولات فرآوری شده و به وعده های غذایی واقعی تبدیل شده اند. توفیقی در این زمینه می گوید: جدول فوق بسیار خام و ثابت است و با استخراج نرخ اقلام آن نمی توان به سبد غذایی واقعی خانواده های کارگری پی برد. بنابراین، این اقلام با در نظر گرفتن شرایط زیر به وعده غذایی تبدیل شدند: سه وعده غذایی در نظر گرفته شده و میان وعده ها، میان وعده ها و مکمل ها حذف می شوند. فقط یک وعده غذای گرم و دو وعده غذایی ساده (صبحانه و شام) در نظر گرفته شده است و یک برنامه تغذیه متعارف و حداکثر 15 روزه برای همه در نظر گرفته شده است.

در نتیجه، به عنوان مثال شهریور 1403 و بر اساس تحلیل قیمت منتشر شده توسط مراجع قضایی، هزینه هر وعده غذایی خانوار محاسبه شد. صبحانه و شام شامل غذاهایی مانند کره و مربا، پنیر و مربا، تخم مرغ آب پز، پنیر و عسل یا پنیر با خیار و گوجه فرنگی است. متوسط ​​قیمت هر نفر برای هر وعده غذایی 279102 ریال است.

متوسط ​​هزینه یک وعده غذای گرم یا ناهار بر اساس برنامه پانزده روزه غذاهای رایج ایرانی برای هر نفر بر اساس جداول محاسبه شده 673717 ریال است.

در نتیجه به جدول زیر برای هزینه های غذای یک خانواده متوسط ​​3.3 نفری می رسیم. هزینه غذای روزانه یک خانواده متوسط ​​حدود 466000 تومان است. این خانواده ماهانه حدود 13990000 تومان فقط برای غذا هزینه می کنند. در نتیجه سبد غذایی خانوار کارگری بالغ بر 13 میلیون و 990 هزار تومان می شود.

سبد برای امرار معاش خانوار

پس از محاسبه سبد غذایی نوبت به محاسبه سبد معیشت خانوار می رسد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، کارگران در دهک های چهارم و پنجم درآمدی قرار دارند و در این دهک ها سهم خوراک از هزینه زندگی 38.05 درصد است. بنابراین سبد معیشت خانوارهای کارگری در شهریور ماه 1403 بر اساس فرمول زیر تعیین می شود:

367,879,632 = 38.05/ 100* 139978200

در واقع درآمد معیشتی تقریبا واقعی یک خانوار متوسط ​​کارگری در شهریور ماه امسال حدود 36 میلیون و 780 هزار تومان است که با حداقل دستمزد و مزایای ماهانه کارگران فاصله زیادی دارد.

توفیقی در رابطه با این ارقام محاسبه شده می گوید: حداقل دستمزد سال 1403 با احتساب 1.3 فرزند، 10 میلیون و 897 هزار تومان است. بنابراین این حقوق تنها 29.62 درصد از هزینه های زندگی یا سبد 36 میلیون و 780 هزار تومانی را پوشش می دهد. به زبان ساده، کارگران حداقل دستمزد می توانند 29.62 درصد از هزینه های زندگی ماهانه را با دستمزدی که دریافت می کنند پوشش دهند.

سوال اینجاست که بقیه هزینه های زندگی که نزدیک به 26 میلیون تومان می شود از کجا باید تامین شود و آیا بهتر است؟ نبود اولین اقدام وزیر کار جدید پس از تصدی این سمت، تشکیل جلسه برای ترمیم حقوق بر اساس الزامات قانونی است؟

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما