به گزارش مانیبان؛ رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: با استقرار سامانه اراضی، با دریافت 18 استعلام از دستگاه های اجرایی مختلف، میانگین زمان صدور پروانه تغییر کاربری در سراسر کشور از حدود 253 روز به 163 روز کاهش یافته است. و از سوی دیگر این سامانه 3 کاهش یافته است و به 2 میلیون مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، سامانه پنجره واحد مدیریت منطقه، یکی یکی از 23 پروژه اولویت دار دولت الکترونیک محسوب می شود که به منظور تسهیل در ارائه خدمات و مجوزهای زمین و مدیریت و نظارت بهینه حریم ایجاد و راه اندازی شده است.

از مهمترین اهداف این سامانه می توان به ثبت و صدور مجوزهای مربوط به ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و دولتی، ثبت و نظارت بر گزارش های مردمی و … اشاره کرد. زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مربوط به مساحت فوق الذکر.

با اتصال به این سیستم، دستگاه های مرتبط می توانند در کوتاه ترین زمان به کارهای درخواست کننده رسیدگی کنند و در کمترین زمان به استعلام ها پاسخ دهند. بنابراین روان سازی و تسهیل کار متقاضیان از مزایای این طرح است و در صورت انجام صحیح نیاز به حضور ارباب رجوع در دستگاه های اجرایی را به حداقل می رساند.

سامانه زمین دارای دو زیرسیستم با عنوان درگاه متقاضی و ردیابی زمین می باشد و کاربران می توانند به آدرس https://iraneland.ir به آن دسترسی و استفاده کنند. سیستم مانیتورینگ زمینی مانند یکی با شروع از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد آمایش سرزمین» با نظارت بر استان‌های اصفهان، البرز، قزوین و زنجان شروع به کار کرده و مأموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگل‌ها و مراتع را انجام می‌دهد. .

ذینفعان نظام پایش سرزمینی مجموعه مهمی از نهادها هستند که به نوعی وظیفه قانونی حفظ، نگهداری و مدیریت اراضی کشور بر عهده آنها گذاشته شده است، از این نظر وزارت راه و شهرسازی، محیط زیست، وزارتخانه. از جاده ها و سازمان حمل و نقل و حمل و نقل جاده ای، سازمان امور سرزمینی، سازمان جنگل ها، مراتع و حوضه های آبی کشور.

در همین راستا، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اخیراً درباره این سامانه و وضعیت فعلی آن توضیح داد: سامانه پنجره واحد آمایش سرزمین نیز خدمات بسیاری از جمله تعیین محدوده مناطق روستایی زمین، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، تعیین ماهیت زمین، بررسی زمین (گواهی مستثنیات ملی)، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و صنعتی، صدور مجوز تأسیس و توسعه صنعتی غیردولتی. املاک . بین آنها

وی گفت: تعداد کل درخواست های ثبت شده در این سامانه تقریباً 827 هزار است که از این تعداد به بیش از 764 هزار مورد رسیدگی شده است و مجموع استعلام های دریافتی در این حوزه تقریباً یک میلیون و 600 هزار است.

خوانساری بیان کرد: به این ترتیب با راه اندازی این سازمان شاهد کاهش میانگین زمان صدور پروانه تغییر کاربری در سراسر کشور از حدود 253 روز به 163 روز (کاهش تقریبی 90 روزه تقریباً 36 درصد پیشرفت) بوده ایم. . ) با دریافت 18 استعلام از دستگاه های اجرایی مختلف. از سوی دیگر این سامانه منجر به کاهش 3.2 میلیون مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی و از این طریق بیش از هزار میلیارد تومبا در هزینه ثبت درخواست درخواست شده است. تغییر کاربری ایجاد شده است.

گفتنی است پیش از این مسئولان اعلام کردند با راه اندازی سامانه پنجره واحد آمایش سرزمین در 15 استان کشور و پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در سال 1402 شاهد کاهش موارد دریافتی تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و باغات شهر تهران.

منبع: ایسنا


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما