ایرفرانس، شرکت هواپیمایی فرانسه، می‌گوید در حال تحقیق است که چطور هواپیمای مسافربری این شرکت، همزمان با عبور موشک‌های ایران از آسمان عراق در همین حریم هوایی در حال پرواز بوده است.

 

به گزارش بی بی سی؛ پرواز پاریس-دوبی ایر‌فرانس در ۱۰ مهر (اول اکتبر) همزمان با پرتاب حدود ۲۰۰ موشک بالستیک سپاه در آسمان عراق بود در حالیکه موشک‌های ایران برای رسیدن به اسرائیل بایست از آسمان عراق عبور می‌کردند.

 

شرکت هواپیمایی فرانسه می‌گوید پرواز ای‌اف۶۶۲ درست در زمان آغاز حمله ایران و کمی پیش از بسته شدن آسمان عراق از حریم هوایی آن کشور عبور کرده است. در آن زمان مسئولان ایر‌فرانس هنوز به هواپیماهای خود دستور نداده بودند که از آسمان عراق عبور نکنند.

 

شبکه تلویزیونی فرانسوی ال‌سی‌ای که نخستین بار این حادثه را گزارش کرد می‌گوید خلبانان هواپیمای ایرفرانس موشک‌ها را در تاریکی شب دیدند و مرکز کنترل ترافیک هوایی عراق برای آنها «آرزوی موفقیت» کرده بود.

 

ایرفرانس در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت که در اول اکتبر از ساعت پنج عصر به وقت گرینویچ و بلافاصله پس از دریافت اطلاعات در مورد حمله موشکی ایران تصمیم گرفت پروازهایش در آسمان عراق را لغو کند و حتی منتظر دستور مقام‌های محلی عراق نماند.

 

در این بیانیه آمده است: «پرواز ای‌اف ۶۶۲ در زمان آغاز حمله ایران، یعنی حدود ۱۶:۴۵ به وقت گرینویچ در آسمان عراق پرواز می‌کرد و کمی پیش از ساعت ۱۷۰۰ از حریم هوایی عراق خارج شد. مقام‌های محلی بسته شدن آسمان عراق تا ۱۷:۵۶ رسما اعلام نکردند.»

 

ایرفرانس در بیانیه‌اش می‌افزاید که به دلیل تنش در منطقه، هواپیماهایش از مدتی قبل از این حادثه از آسمان اسرائیل، لبنان و ایران پرهیز می‌کردند. پرواز آنها بر فراز عراق هم «محدود به یک دالان هوایی مشخص بود که همه خطوط از آن عبور می‌کردند.»

 

یک سخنگوی ایرفرانس به خبرگزاری فرانسه گفت تحقیقات داخلی در این مورد آغاز شده است.

 

موشک‌های بالستیک معمولا در ارتفاعی بالاتر از هواپیماهای تجاری عبور می‌کنند.

 

ایرفرانس توضیح نداده است که آیا خلبان‌ها در حین پرواز موشکی را دیده‌اند یا نه.

 

یک عضو اتحادیه ملی خلبانان فرانسه ضمن تایید حادثه گفت: «در میانه اقدامات ایران علیه اسرائیل، هواپیما در این دالان هوایی در عراق بود.»

 

او به شبکه تلویزیونی ال‌سی‌ای گفت: «باید روشن شود که چه اتفاقی افتاده است.»

منبع:عصرایران

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما