این روزها در سریال «داریوش» شخصیتی به نام «بهرام» توجه بینندگانش را به خود جلب کرده است. صحبت از محسن قصابیان است که پیش از این با ایفای نقش شهید منصور ستاری در فیلم «منصور» تماشاگران را تحت تأثیر قرار داد و حالا با بازی پیچیده و چند لایه در سریال داریوش در نقش یک ضدقهرمان قدرتمند ظاهر شده است. این نقش فرصت خوبی است تا نگاهی به دو شخصیت موفق او بیندازیم. با ما همراه باشید.

نمونه کار هنری

به گزارش روزیاتو، محسن قصابیان از دهه ۱۳۷۰ وارد عرصه بازیگری شد و تحصیلات خود را در رشته بازیگری و کارگردانی در دانشگاه هنر به پایان رساند. او بیشتر در عرصه تئاتر فعالیت می کرد و در تمام این سال ها تنها در پنج فیلم سینمایی حضور داشت که نشان از انتخاب آثار او دارد. او علاوه بر بازیگری، کارگردانی تئاتر را نیز در کارنامه خود دارد. اما شهرت کصبیان با بازی شهید ستاری در فیلم «منصور» بیشتر شد، اما درخشش او به سینما محدود نمی شود و با سریال «داریوش» نشان داده که توانایی ایفای نقش های ضدقهرمانی را نیز دارد.

نقش ویژه در فیلم منصور

در «منصور» با یک فرمانده نیروی هوایی طرف هستیم که مرد خانه است و از همسرش می گوید. او در فیلم هم یک فرمانده ظالم است که مهر دادستانی کشور را با میله می شکند و از آن به عنوان یک مشکل ساده یاد می کند و هم مردی میانسال است که در خانه مانند پسری پرشور و هیجان زده عاشق است. ماکت های هوایی او و با آنها سرگرم می شوند. نشان دادن انواع خصلت های اخلاقی ستاری و شادی ها و غم ها و حتی کل های او در گفتگو با مردم عادی این قهرمان را ملموس کرده است.

نگاهی به شخصیت بهرام در

این بازیگر ستاره نیز توانسته این نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا کند. کصابیان که از پیشکسوتان تئاتر و تلویزیون است با گریم های سنگین نقش یک فرمانده ارتش را به خوبی ایفا می کند و دغدغه ها و شادی های یک ستاره را منتقل می کند. یکی یکی دیگر از نکات برجسته بازی او در این فیلم، توانایی او در به تصویر کشیدن درگیری ها و فشارهای روحی و روانی شهید ستاری بود. قصابیان در صحنه هایی که ستاری باید تصمیمات سخت نظامی خود را با احساسات خانوادگی متعادل کند، تا حد زیادی بر این چالش ها غلبه می کند. بازی او در این نقش باعث شد اکثر منتقدانی که در ابتدا کلیت فیلم را نقد می کردند نتوانند از توانایی کاسابایان در ایفای این نقش چشم پوشی کنند.

بهرام؛ یک ضد قهرمان جذاب در «داریوش»

رضا صائمی درباره شخصیت بهرام با بازی محسن قصابیان در سریال داریوش می نویسد: صرف نظر از انتقاداتی که به ساختار فرمی و رگه های موضوعی سریال «داریوش» که باید در جای خود مطرح شود، نمی توان درباره کیفیت آن اظهار نظر کرد. بازی «محسن قصابیان» در نقش «بهرام» در این سریال. به راحتی گذشت. شاید مهمترین برگ برنده سریال معرفی او باشد که البته سابقه تئاتر دارد و مدرس سینماست. او با درک درستی از شخصیت بهرام و تناقضات و پیچیدگی های آن، نقش را به خوبی از عهده گرفته است، می داند کجا باید سکوت کند و یک بازی درون گرایانه انجام دهد و کجا یک بازی بیرونی انجام دهد تا خشم و عصیان خود را در اقدامی سرکش نشان دهد. گاهی شبیه یک لاتی شجاع است و گاهی شبیه یک یاغی بی رحم که همه به او احترام می گذارند و از او می ترسند.

نگاهی به شخصیت بهرام در

ضد قهرمانی که این روزها ایرانیان را مجذوب خود می کند

به گفته این منتقد سینما، چیزی که این شخصیت را با وجود منفی بودنش که تا مرز نفرت انگیزی پیش می رود جذاب و دیدنی می کند، بازی قدرتمند اوست. بازی با چشم ها و استفاده دراماتیک از حالات چهره، به خصوص نگاه های نافذی که دارد به این شخصیت کاریزما و اقتدار می بخشد. همانطور که تمام حواس مخاطب به سمت او و گفتار و کردارش کشیده می شود و شخصیت های داستان در حاشیه او قرار می گیرند که نقطه مرکزی صحنه است.

بهرام تیپ آشنای پدرخوانده و مافیایی نیست که شخصیت منفی چندلایه و قدرتمندی است که با بازی خوب محسن قصابیان هویت خود را پیدا می کند. تسلط او در گفتن دیالوگ ها، بالا و پایین بردن و تضاد صدا، مکث ها و اعمال زمان دار، علاوه بر ژست های مردانه مانند نحوه سیگار کشیدن، بهرام را به یک ضدقهرمان کاریزماتیک و تاثیرگذار تبدیل کرده است، گویی همه شخصیت های فیلم داستان روی او حساب می کند کلمات و نگاه های نافذ همراه با زبان بدن متناسب با عمل موقعیت.

ضد قهرمانی که این روزها ایرانیان را مجذوب خود می کند

اگرچه نقش بی رحمانه و هیولایی است، اما بازی او به شخصیت ویژگی های کاریزماتیک می دهد. هرچه داستان جلوتر می رود و او در موقعیت های خطرناک تری قرار می گیرد و گولان کشف می کند، می توان توانایی بازیگری محسن قصابیان را بیشتر درک کرد که نشان می دهد نقش های کوچک و بزرگ وجود ندارد، بلکه بازیگران کوچک و بزرگ هستند. بازیگر قدرتمند به نقش کوتاه اعتبار بالایی می بخشد و آن را به خاطره ای ماندگار در حافظه مخاطب تبدیل می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما