به گزارش بازتاب آنلاین، چغندر سرشار از نیترات است که در خون به اکسید نیتریک تبدیل می شود و به گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند. همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که التهاب را کاهش داده و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند.

آب چغندر فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما اینکه آیا می‌توانید آن را روزانه مصرف کنید به عوامل زیادی بستگی دارد.

ایسنا نوشت: ممکن است پزشکان آب چغندر را برای فشار خون بالا توصیه کنند زیرا حاوی مقادیر زیادی نیترات است. با این حال، آب چغندر تنها می تواند کمکی برای درمان فشار خون بالا باشد، اما به تنهایی برای مبارزه با برخی از عوامل افزایش فشار خون کافی نیست.

عوامل خطر برای فشار خون بالا

عوامل زیادی بر فشار خون تأثیر می گذارند، از جمله سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک، نژاد و جنسیت. اما برخی عوامل دیگر مانند رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی یا کم تحرکی، کم خوابی یا کیفیت پایین خواب و استرس نیز می توانند فشار خون را افزایش دهند.

مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، ضد احتقان، قرص های هورمونی ضد بارداری و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) نیز می تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد. عامل دیگری که بر فشار خون تأثیر می گذارد، مصرف داروهایی مانند کوکائین یا متامفتامین است.

برخی از بیماری ها مانند بیماری مزمن کلیه، سندرم متابولیک، اضافه وزن یا چاقی، آپنه خواب، مشکلات تیروئید و برخی از انواع تومورها نیز می توانند باعث فشار خون بالا شوند.

فشار خون بالا یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری ها و مشکلات قلبی است و بر میزان بستری شدن در بیمارستان و میزان مرگ و میر تأثیر می گذارد.

چقدر آب چغندر بنوشیم؟

تحقیقات در مورد تأثیر آب چغندر بر فشار خون نتایج متفاوت و توصیه های دوز متفاوتی را به همراه داشته است، اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که چقدر آب چغندر برای کاهش فشار خون باید نوشیده شود. در یک متاآنالیز بزرگ، دوزهای روزانه آب چغندر بین 70 تا 500 میلی لیتر بود، یعنی بین یک چهارم تا دو لیوان.

اثرات آب چغندر چقدر باقی می ماند؟

آب چغندر می تواند در عرض 30 دقیقه تا سه ساعت پس از مصرف بر فشار خون تأثیر بگذارد. البته برخی تحقیقات نشان می دهد که این اثر کوتاه مدت است و در عرض 10 ساعت از بین می رود.

یک مطالعه نشان داد که نوشیدن روزانه آب چغندر به مدت 14 روز نتایج بهتری نسبت به نوشیدن آن در مدت زمان کوتاه دارد. مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که روزانه 70 میلی لیتر آب چغندر غلیظ به مدت 12 هفته مصرف می کردند، کاهش مداوم فشار خون را تجربه کردند.

میتونی آیا هنگام مصرف داروهای فشار خون آب چغندر نوشیده اید؟

به گزارش ایندیپندنت، نوشیدن آب چغندر حتی اگر داروی فشار خون مصرف می کنید می تواند بی خطر باشد، اما وضعیت هر کس متفاوت است. حتما روزانه از آن استفاده کنید با پزشک مشورت کنید؛ زیرا در برخی موارد می توان این نوشیدنی را همراه با دارو مصرف کرد فشار خون را بیش از حد پایین بیاورید.

علائم و نشانه های فشار خون پایین عبارتند از تاری دید، گیجی، سرگیجه، غش، حالت تهوع، خستگی، سردرد، گردن درد، کمر درد، تپش قلب، ضربان قلب نامنظم، لرزش، یا ضربان قلب تند یا شدید.

معایب احتمالی

نوشیدن آب چغندر باعث می شود رنگ ادرار یا مدفوع به دلیل رنگدانه های موجود در آن صورتی یا قرمز به نظر برسد که البته عارضه ای بی ضرر است و خطری برای سلامتی ندارد اما با توجه به اینکه چغندر مانند اسفناج، کلم پیچ، ریواس، آجیل و شکلات سرشار از اگزالات است که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

همچنین توصیه می شود هنگام خرید آب چغندر برچسب محصول را بررسی کنید تا میزان شکر اضافه شده را مشخص کنید. زیرا مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین منجر به مشکلات سلامتی مانند افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی می شود.

برخی تحقیقات همچنین نشان داده اند که مصرف زیاد نیترات می تواند به تشکیل مواد سرطان زا در بدن کمک کند. از سوی دیگر، تحقیقات دیگر از این ایده حمایت می کند که نیترات ها می توانند از بدن در برابر سرطان های خاصی مانند سرطان سینه، پوست، پروستات، کبد، ریه و سرطان مری محافظت کنند.

لازم به ذکر است که نیترات موجود در فرآورده های گوشتی با نیترات موجود در میوه ها و سبزیجات متفاوت است. به طور معمول، نیترات ها برای حفظ گوشت اضافه می شوند و این نیترات برخلاف نیترات های بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی نیست. این تفاوت همچنین نحوه پردازش نیترات ها در بدن را تغییر می دهد و می تواند منجر به تشکیل مواد سرطان زا و افزایش خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ، کلیه و معده شود.

نحوه مصرف چغندر

چغندر برای سلامت کلی مفید است. آنها را بنوشید یا بخورید زیرا هر دو سرشار از نیترات و مواد مغذی هستند. با این حال، اگر خود چغندر بخورید، فیبر بیشتری دریافت خواهید کرد.

نصف فنجان چغندر تنها 0.15 گرم چربی دارد، در حالی که محتوای فیبر آن 1.7 گرم است. چغندر سرشار از ویتامین های K، A، C و چندین ویتامین B از جمله اسید فولیک (B9) است. مواد مغذی موجود در چغندر از سلامت استخوان ها، تشکیل گلبول های قرمز خون، رشد سلول های سالم و بهبود جریان خون به مغز کمک می کند. خواص ضد التهابی آن همچنین به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن کمک می کند.

کارشناسان می گویند رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها می تواند فشار خون را کنترل کرده و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه هایی با رنگ های مختلف بهترین راه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

۴۷۲۳۲

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما