شکایت سازمان صدا و سیما از محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل و موسس آپارات به اتهام «تهیه، پخش و انتشار اثر متعلق به دیگری بدون مجوز قانونی» در دادگاه کیفری پیگیری و در نهایت پس از سیر مراحل قضایی. اقدامات و تشریفات متعارف در پایان، هیأت شعبه نوزدهم دیوان عالی کشور، حکم برائت محمدجواد شکوری مقدم را از اتهام انتسابی «طبق سند 140306390000493901 مورخ 19/6/1303» صادر و ابلاغ کرد.

به گزارش رویداد۲۴، در دی جبلی رئیس سازمان صدا و سیما ماه گذشته در نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور وقت، خواستار مسدود شدن تریبون فیلمو شده بود. جبلی در این نامه نوشت: متأسفانه پلتفرم فیلمو بدون توجه به ضوابط، بارها از کسب مجوز در زمینه ساخت و انتشار سریال خودداری کرد و در مورد اخیر با انتشار قسمت اول سریال ، با موضوعی کاملا امنیتی سقوط کرد و بدون کسب مجوز، سیاست های رژیم در خصوص حضور و فعالیت برخی از عواملی که در حوادث و اغتشاشات اخیر به ارکان نظام توهین کرده اند و قصد رهبری حوادث را دارند، ساخته و منتشر شده است. و بی ثبات کردن فضای امنیتی کشور با پناه بردن به شبکه های سعودی-صهیونیستی نیز مورد توجه قرار نگرفته است. جایی برای حضور در رسانه ملی یا تولیدات سینمایی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برای اطلاع برخی از چهره هایی که حضور در جشنواره فیلم فجر یا تولیدات به اصطلاح را تحریم کرده اند. رسانه ملی، در حال حاضر در کارهای این پلتفرم فعالیت می‌کنند و یا پیش‌پرداخت‌های قابل توجهی دریافت می‌کنند که از ارکان نظام سرکشی می‌کنند. آنها به حیات سیاسی خود ادامه می دهند.» متن تند این نامه نشان می دهد که مشکل سازمان صدا و سیما با بسترهای اینترنتی تولید محتوا در فضای مجازی ریشه ای بیشتر از این حرف ها دارد.

شکایت صداوسیما از مدیرعامل آپارات به کجا رسید؟

چرا سد و سیما از آپارات شکایت کردند؟

در آذر در سال 1401 بود که محمدجواد شکوری مقدم در صفحه شخصی خود نوشت: امروز با شکایت شاکی همیشگی سازمان صدا و سیما، حکم کیفری جدید اینجانب صادر و ابلاغ شد و در این حکم به غیر از با توجه به کاربر محوری آپارات، مسئولیت محتوای رادیویی و تلویزیونی بارگذاری شده توسط کاربران در سایت آپارات به عهده مدیر سایت گذاشته شده است.

صحبت های مدیرعامل و موسس گروه آپارات بلافاصله با پاسخ رئیس سازمان صدا و سیما همراه شد. جبلی درباره شکایت SDA از آپارات گفت: اداره حقوقی ما نه تنها از آپارات بلکه از هر حوزه ای که قوانین را زیر پا بگذارد شکایت می کند و برای دفاع از حق خود از برخی پلتفرم ها شکایت می کنیم که حق نشر و حق پخش را رعایت نمی کنند یا عمل نمی کنند. البته شکایت ما اولین بار نیست و هر گاه با تخطی از قانون منافع سازمان صدا و سیما نادیده گرفته شود، شکایت می کنیم و مرجع قضایی ذیصلاح نیز به شکایت رسیدگی می کند. قانون.”

البته داستان این دعوا قدیمی تر از این حرف ها بود شهریور 1400 برگشت. جایی که سازمان صدا و سیما ضمن گلایه از اپلیکیشن، این بستر دیجیتال را نیز از کافه بازار حذف کرد. مدیر مالکیت معنوی و حقوق بین الملل سازمان صدا و سیما درباره دلایل شکایت سازمان صدا و سیما از آپارات به دو دلیل اشاره کرده بود. اول؛ نقض حقوق مالکیت معنوی سازمان صدا و سیما و دوم. عدم اخذ مجوزهای لازم از سازمان صدا و سیما برای فعالیت در حوزه صوتی و تصویری فراگیر در فضای مجازی.

صحبت های وی بلافاصله با واکنش مدیر و موسس مجموعه آپارات و فیلمو مواجه شد و وی در تشریح جزئیات روند قانونی سایت آپارات گفت: اما در مورد تضییع حقوق معنوی سازمان و نداشتن مجوزهای لازم، ضمن جلب توجه شما به قانون اهداف و وظایف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مفاد ماده 2 آن و نیز مفاد آیین نامه تنظیم و توسعه سازمان را به اطلاع شما می رساند. فعالیت های فرهنگی رسانه ای و دیجیتال موضوع تصویب نامه مورخ 08/03/1389 هیأت وزیران علاوه بر سایر مجوزها، سایت آپارات و شرکت متولی آن دارای مجوز رسانه ای کاربر محور موضوع ماده 2 ق. آیین نامه مذکور از سوی مرکز رسانه های دیجیتال، ضمن اینکه در جشنواره تولید محتوای دیجیتال که در شهریور ماه سال جاری برگزار شد، توسط معاونت محترم وزارت ارشاد و رئیس مرکز فناوری اطلاعات جناب آقای موسویان، سایت آپارات اعلام شد. پربیننده ترین رسانه دیجیتال ایرانی همچنین در همین جشنواره ریاست محترم بنیاد علمی نخبگان آپارات و دیگر استارتاپ های ایرانی را جزء هفت رتبه اول الکسا در ایران معرفی کردند. علاوه بر این، سایت فیلمو دارای مجوز سیستم نمایش درخواستی VOD از وزارت ارشاد و امور سینمایی نیز می باشد. لذا فعالیت این گروه کاملاً مطابق با قوانین و مقررات جاری کشور بوده و دارای مجوز می باشد.

وی در این نامه به فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مصاحبه مورخ 23 اشاره کرده است. مهر خود ایشان نکاتی را در مورد سایت های آپلود فیلم و آثار ویدیویی مطرح کردند، از جمله اینکه «کسانی که مجاز به آپلود فیلم در این سایت ها هستند، واضح باشند» که این نکته مهم در سایت کاربر محور آپارات رعایت شده است و همچنین عنوان کرد. در مورد عملکرد این سایت ها وظیفه و مسئولیت بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ایشان هم گفتند که در مورد مفهوم صدا و تصویر جهانی اختلاف نظرهایی وجود دارد که بحث ماست.» این توضیحات نشان داد که مشکل اصلی صدا و سیما است. با این پلتفرم ها دلایل دیگری دارد.

با تبرئه مدیرعامل و موسس آپارات بیش از پیش مشخص شد که دغدغه مدیران سازمان صدا و سیما قانون نیست، بلکه حفظ انحصار این سازمان بر فضای رسانه ای کشور است.

چرا صدا و سیما با بسترهای پخش محتوای مجازی مشکل دارد؟

از مدت ها قبل که فضای مجازی در بین مردم بسیار فراگیر شد و مردم به برنامه های خارج از برنامه های سازمان صدا و سیما که جذابیت بسیار بیشتری داشت دسترسی پیدا کردند، مخالفت های سازمان صدا و سیما به دلیل شکسته شدن انحصار شروع شد. این سازمان در فضای رسانه ای و سرگرمی. ظاهرش اُ دی ضربه محکمی به بدنه سازمان زد. هر چهره معروف و محبوبی که به دلایل ایدئولوژیک از این سازمان طرد شد. او دی و بسترهای پخش مجازی و با خلق آثاری که کمتر مورد سانسور قرار می گرفتند، مخاطبان ناامید از این سازمان را به خود جذب کرد.

صدا و سیما به جای تغییر رویه و بهبود عملکرد، راه حذف آن را دیدند تا در عرصه بدون رقیب به تک بودن خود ادامه دهند. تبرئه مدیر دستگاه از شکایت سازمان صدا و سیما بار دیگر نشان داد که دوران انحصار تمام شده و دیگر نمی توان تنها رسانه رسمی کشور با نگاه ایدئولوژیک و استفاده از زور بهتر است مدیران سازمان به جای رویه غلط حذف رقیب یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ دهند که چرا با صرف این همه سرمایه نمی توانند آب از دست رفته را به جو برگردانند و صدا و سیما را تبدیل به یک رقیب کنند. رسانه های مردمی؟

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما