معلم دبیرستان البرز به فقر شدید مدارس دولتی عادی در تامین معلمان توانمند اشاره کرد و گفت:یکی یکی از دلایل اصلی کاهش نمرات دانش آموزان «فقر قابل توجه مدارس دولتی عادی در تأمین معلمان شایسته» است.

به گزارش تسنیم، کاهش میانگین معدل دانش‌آموزان کشور در امتحانات نهایی و ارزش فاجعه‌بار معدل دوازدهم 98/10 نگرانی‌هایی را درباره وضعیت و کیفیت آموزش‌های ارائه شده در کشور ایجاد کرده است. مدارس و عملکرد وزارت آموزش و پرورش مورد انتقاد جدی قرار گرفت

این در حالی است که برخی معلمان و کارشناسان آموزش و پرورش بر این باورند که کیفیت پایین آموزش در مدارس تنها دلیل کاهش معدل دانش آموزان کشور نیست.

در حال حاضر یکی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی دانش‌آموزان در مدارس دولتی عادی، کمبود معلمان توانمند و شایسته و ارائه آموزش با کیفیت است. به دلیل تفاوت معنادار در مقاطع تحصیلی، آنها قادر به پاسخگویی به سوالات نیستند.

در این زمینه علیرضا کربلایی؛ معلم دبیرستان البرز به بررسی این موضوع می پردازد و به چالش های طراحی سوالات امتحانی و ناتوانی دانش آموزان در مواجهه با آنها اشاره می کند. این گفتگو نیاز مبرم به ارتقای کیفیت آموزش و توجه به مهارت های معلمان مدارس دولتی را برجسته می کند.

این معلم دبیرستان البرز درباره سختی سوالات مطرح شده در امتحانات نهایی و ناتوانی دانش آموزان در پاسخگویی به آنها در امتحانات گفت: خرداد در سال 1403 طرح سوالات نسبت به سال گذشته بهتر بود، البته اعتراف می کنم که روند برگزاری امتحانات با مشکلاتی مانند تاخیر در توزیع کارت ورود به جلسه و تاخیر در نمره گذاری مواجه بود.

طراحان ویژه برای سوالات خاص!

وی افزود: طراحی سوالات امتحانات نهایی خرداد 1403 استانداردتر بود زیرا در آن سال از طراحان در کلاس های درس استفاده می شد. در سال‌های گذشته، طراحان سؤال در کلاس درس کمتر فعال بودند یا فقط با گروه‌های خاصی از دانش‌آموزان ارتباط داشتند، مثلاً در مدارس سمپاد.

این معلم دبیرستان البرز برگزاری امتحانات نیمه نهایی را چنین توصیف می کند یکی وی در خصوص اقدامات مثبت گفت: در این آزمون ها معلمان استان های مختلف سوالاتی را طراحی کردند که حاصل همفکری و همفکری آنها بود و اینها مبنای طراحی سوالات امتحانات نهایی قرار گرفت. خرداد در سال 1403 معامله شد.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار امتحانات نهایی سه سال دوم متوسطه برگزار شد. این مشکل برای بهبود در آینده نیاز به زمان و آزمون و خطا دارد!

سوالات استاندارد نمره را افزایش داد

کربلایی با تاکید بر طراحی سوالات استاندارد و ساده تر در امتحانات نهایی امسال، گفت: این روند باعث افزایش میانگین نمره دانش آموزان شده است و در صورت تداوم، میانگین نمره در سال های آینده به تدریج افزایش خواهد یافت.

وی همچنین افزود: در امتحانات نهایی خرداد 1403، به استثنای چند موضوع، سؤالات دقیقاً بر اساس تمرینات کتاب درسی بود و دانش آموزانی که کتاب را به خوبی مطالعه کرده بودند، توانستند نمره متوسط ​​​​به دست آورند.

کربلایی گفت: در آزمون فارسی رشته های ریاضی و تجربی، بهداشت و سلامت و زیست شناسی امسال سوالات پیچیده طراحی شد اما سطح سوالات ریاضی کاهش یافت و به سطح کتاب درسی رسید.

وی در خصوص دلایل پایین آمدن نمرات در امتحانات نهایی گفت: دانش آموزان زیادی از مدارس دولتی عادی می آیند و هر ساله کیفیت این مدارس رو به کاهش است. وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیده اند که باید کیفیت مدارس دولتی ارتقا یابد. تنوع مدارس همچنین باعث شده است که توجه کمتری به دانش آموزان در مدارس دولتی عادی شود.

در مدارس دولتی عادی کمبود معلم توانمند وجود دارد

وی همچنین خاطرنشان کرد: در زمان تصدی آقای صحرایی اعلام شد که معلمان آموزش و پرورش استثنایی بخشی از ساعات تدریس خود را در مدارس دولتی عادی بگذرانند اما این موضوع اجرایی نشد و معلمان توانمند به مدارس استثنایی منتقل شدند. وقتی معلمان توانمند به مدارس دولتی عادی اعزام شوند، کیفیت آموزش افزایش می یابد.

این معلم دبیرستان البرز افزود: معدل کل کشور با احتساب مدارس سمپاد، شهید و نمونه دولتی 10.98 است و این نشان دهنده پایین بودن معدل در مدارس دولتی عادی است.

چاره ای جز کاهش سختی سوالات نیست

وی تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش نتواند معلمان توانمندی برای مدارس دولتی فراهم کند چاره ای جز پایین آوردن سطح سختی سوالات امتحانات نهایی ندارد.

کربلایی همچنین با اشاره به اینکه انگیزه یادگیری دانش آموزان عادی مدارس دولتی کاهش یافته است، گفت: در جلسه امتحان نهایی شاهد بودیم که 15 دقیقه پس از توزیع اوراق امتحانی، 15 درصد دانش آموزان جلسه را ترک کردند و انگیزه ای برای پاسخگویی نداشتند. “

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما