bato-adv

مصرف منظم آب چغندر ممکن است در کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون موثر باشد.

به گزارش ایسنا، چغندر سرشار از نیترات است که در خون به اکسید نیتریک تبدیل می شود و به گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند. همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که التهاب را کاهش می دهد و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند.

آب چغندر فواید زیادی برای سلامتی دارد اینکه آیا می توان آن را هر روز مصرف کرد به عوامل زیادی بستگی دارد.

پزشکان ممکن است آب چغندر را برای فشار خون بالا توصیه کنند زیرا حاوی مقدار زیادی نیترات است. با این حال، آب چغندر ممکن است تنها یک مکمل در درمان فشار خون بالا باشد، اما به تنهایی برای مقابله با برخی از عوامل افزایش فشار خون کافی نیست.

عوامل خطر فشار خون بالا

عوامل زیادی بر فشار خون تأثیر می گذارند، از جمله سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک، نژاد و جنسیت. اما برخی عوامل دیگر مانند رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی یا کم تحرکی، کمبود خواب یا خواب با کیفیت و استرس نیز می توانند فشار خون را افزایش دهند.

استفاده از برخی داروها، مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد احتقان، قرص های هورمونی ضد بارداری و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) نیز ممکن است در افزایش فشار خون نقش داشته باشند. عامل دیگری که بر فشار خون تأثیر می گذارد، مصرف داروهایی مانند کوکائین یا متامفتامین است.

برخی بیماری ها مانند بیماری مزمن کلیه، سندرم متابولیک، اضافه وزن یا چاقی، آپنه خواب، مشکلات تیروئید و برخی از انواع تومورها نیز می توانند باعث فشار خون بالا شوند.

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری ها و مشکلات قلبی است و بر میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر تأثیر می گذارد.

چقدر آب چغندر بنوشیم؟

تحقیقات در مورد تأثیر آب چغندر بر فشار خون منجر به نتایج متفاوت و توصیه های دوز متفاوتی شده است، اما هنوز مشخص نشده است که چه مقدار آب چغندر برای کاهش فشار خون باید نوشیده شود. در یک متاآنالیز بزرگ، دوزهای روزانه آب چغندر از 70 تا 500 میلی لیتر، یعنی یک چهارم لیوان تا دو لیوان متغیر بود.

اثر آب چغندر چقدر باقی می ماند؟

آب چغندر ممکن است در عرض 30 دقیقه تا سه ساعت پس از مصرف بر فشار خون تأثیر بگذارد. البته برخی مطالعات نشان می دهد که این اثر کوتاه مدت است و در عرض 10 ساعت از بین می رود.

یک مطالعه نشان داد که نوشیدن آب چغندر هر روز به مدت 14 روز نتایج بهتری نسبت به نوشیدن آن برای مدت کوتاه داشت. مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که به مدت 12 هفته هر روز 70 میلی لیتر آب چغندر غلیظ می نوشیدند، کاهش مداوم فشار خون را تجربه کردند.

آیا می توانید در حین مصرف داروهای فشار خون آب چغندر بنوشید؟

به گزارش ایندیپندنت، نوشیدن آب چغندر ممکن است حتی اگر داروهای فشار خون مصرف می کنید، بی خطر باشد، اما وضعیت هر کس متفاوت است. قبل از مصرف روزانه حتما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا در برخی موارد مصرف این نوشیدنی همراه با دارو باعث کاهش بیش از حد فشار خون می شود.

علائم و نشانه های فشار خون پایین عبارتند از تاری دید، گیجی، سرگیجه، غش، حالت تهوع، خستگی، سردرد، گردن درد، کمردرد، تپش قلب، ضربان قلب غیر طبیعی، لرزش، یا ضربان قلب تند یا شدید.

معایب احتمالی

نوشیدن آب چغندر باعث می شود رنگ ادرار یا مدفوع به دلیل رنگدانه های موجود در آن صورتی یا قرمز به نظر برسد که البته عارضه ای بی ضرر است و خطری برای سلامتی ندارد اما با توجه به اینکه چغندر مانند اسفناج، کلم سبز، ریواس است. فندق و شکلات دارای مقادیر زیادی اگزالات هستند که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

هنگام خرید آب چغندر نیز توصیه می شود که برچسب محصول را بررسی کنید تا از قندهای افزوده شده آن مطلع شوید. زیرا مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین منجر به مشکلات سلامتی مانند افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی می شود.

برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف زیاد نیترات ممکن است به تشکیل مواد سرطان زا در بدن کمک کند. با این حال، تحقیقات دیگر از این ایده حمایت می‌کند که نیترات‌ها ممکن است از بدن در برابر سرطان‌های خاصی مانند سرطان سینه، پوست، پروستات، کبد، ریه و مری محافظت کنند.

لازم به ذکر است که نیترات موجود در فرآورده های گوشتی با نیترات موجود در میوه ها و سبزیجات متفاوت است. نیترات ها اغلب برای حفظ گوشت اضافه می شوند و این نیترات برخلاف نیترات های موجود در بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی نیست. این تفاوت همچنین ممکن است نحوه پردازش نیترات ها در بدن را تغییر دهد و منجر به تشکیل مواد سرطان زا و افزایش خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ، کلیه و معده شود.

نحوه مصرف چغندر

چغندر برای سلامت عمومی مفید است. آن را بنوشید یا بخورید زیرا هر دو غنی از نیترات و مواد مغذی هستند، اما با خوردن چغندر فیبر بیشتری دریافت می کنید.

نصف لیوان چغندر تنها 0.15 گرم چربی دارد، در حالی که محتوای فیبر آن 1.7 گرم است. چغندر سرشار از بسیاری از ویتامین های گروه B از جمله ویتامین های K، A، C و فولات (B9) است. مواد مغذی موجود در چغندر به سلامت استخوان ها، تشکیل گلبول های قرمز خون، رشد سلول های سالم و بهبود جریان خون به مغز کمک می کند. خواص ضد التهابی آن نیز در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن نقش دارد.

کارشناسان می گویند رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها می تواند فشار خون را کنترل کرده و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. رژیم غذایی متشکل از سبزیجات و میوه های رنگ های مختلف بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما