به گزارش مانیبان به نقل از همشهری آنلاین، امسال روزانه 21 میلیون لیتر بنزین در استان تهران مصرف می شود که در صورت عرضه بنزین سوپر، 1 تا 2 میلیون لیتر آن کمتر از 10 درصد و مابقی بنزین معمولی است.

در سطح کشور از میانگین مصرف روزانه 124 میلیون لیتر بنزین در سال جاری، محدوده عرضه سوپر بنزین بین صفر تا 5 درصد است.

تفاوت بین “سوپر بنزین” و “بنزین معمولی” رتبه اکتان آن است که در بنزین معمولی (قرمز) 87 و در بنزین سوپر (سبز) 95 است. رنگ نازل معمولی بنزین در پمپ بنزین های کشورمان قرمز و رنگ سوپر نازل معمولا سبز است.

عدد اکتان تراکم پذیری سوخت است. درجه اکتان بالاتر به معنای انفجار در فشار بالاتر است و این بدان معنی است که بنزین فوق فشار می تواند فشار بیشتری را تحمل کند، دیرتر از بنزین معمولی و در زمان مناسب منفجر می شود.

هرچه درجه اکتان یک سوخت بیشتر باشد، در برابر پدیده مخرب احتراق (پیش از موعد) مقاومت می کند، تنها در لحظه مناسب با جرقه شمع منفجر می شود و آلودگی محیطی کمتری تولید می کند.

یک سوخت خوب فقط باید پس از جرقه زدن از شمع مشتعل شود و شعله احتراق آن باید به آرامی از داخل محفظه احتراق عبور کند تا انرژی مفیدی برای پیستون فراهم کند.

بنزین معمولی برای برخی از مدل‌های خودروهای رده بالا کم‌توان است و نمی‌تواند نیروی شتاب لازم را برای چرخ‌ها فراهم کند. مواد افزودنی موجود در بنزین فوق العاده، رسوبات کربن روی انژکتورها را تمیز کرده و عملکرد خودرو را در طول زمان بهبود می بخشد.

در صورت استفاده از بنزین معمولی در موتور خودرویی که نیاز به بنزین فوق العاده دارد، به دلیل وجود قطرات تزریق ناهموار، موج انفجاری یکنواخت ایجاد نمی شود و موتور خودرو به مرور زمان علاوه بر تولید نیروی کمتر، آسیب می بیند.

از این رو دارندگان خودروهای مدل بالا و اغلب وارداتی همواره به دنبال بنزین سوپر هستند و در غیاب اطلاع رسانی شفاف شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از زمان و مکان عرضه سوپر بنزین، اقوام در فضای مجازی بر روی یافتن سوپر بنزین متمرکز شدند. بنزین از گذشته شکل گرفته است و مردم در یک حرکت خودجوش محل سوخت گیری خود را به دیگران اطلاع می دهند که موفق به تهیه بنزین فوق العاده شده اند. این رویه در تهران بیش از سایر کلانشهرها انجام می شود.

در شهر تهران که از ابتدای مهرماه پس از مدتی توقف مجددا شاهد عرضه سوپر بنزین بودیم، خبرهای جالبی از گزارش مردم از عرضه سوپر بنزین به گوش می رسد.

به نظر می‌رسد در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت در تهران، کارکنان جایگاه‌ها مشتریانی را پیدا می‌کنند که بنزین سوپر را عرضه می‌کنند و گاهاً گزارش می‌شود که بنزین سوپر را فقط به مشتریان ثابت خود عرضه می‌کنند.

طبق روایات رایج، کارمندان برخی از جایگاه‌های شمال پایتخت پس از دریافت وجه از برخی متقاضیان، بنزین سوپر را به صورت انحصاری برای آنها عرضه می‌کنند و به افرادی که برای دریافت بنزین سوپر صف می‌کشند، بنزین نمی‌رسانند. اعلام کنند که عرضه آنها به پایان رسیده است.

در مقاطعی برخی از متقاضیان بنزین سوپر برای دریافت این فرآورده نفتی بیش از یک ساعت در نوبت مانده اند و در نهایت مجبور به دریافت بنزین معمولی شده اند. به نظر می رسد در نبود با نظارت کافی شرکت ملی پخش مشتقات نفتی، شاهد شکل گیری بازار سیاه در عرضه سوپر بنزین هستیم و عملا بنزین فوق العاده با ارقام بسیار بالای ۳۵۰۰ مصرف مصوب در لیتر به دست متقاضیان می رسد. اگر هزینه های دریافتی برای عرضه سوپر بنزین به مشتریان برخی پمپ بنزین ها را با هزینه نهایی عرضه بنزین اضافه کنیم، گاها این فرآورده نفتی با قیمتی حدود 10 هزار تومان در هر لیتر به دست متقاضیان می رسد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما