برای فرار برنج مخلوط در سفره ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. برنج باقالی، کلم پلو، هویج برنج، برنج شیرین، کشمش پلو، برنج مارسا و غیره. از جمله انواع برنج مخلوط است که در مهمانی ها افراد را مجذوب خود می کند. برنج مخلوطی که امروز می خواهیم با شما در میان بگذاریم برنج بریانی عراقی است که از انواع برنج های مخلوط به شمار می رود. به گزارش فردا؛ این می تواند برنج، رشته فرنگی، سینه مرغ، هویج، سیب زمینی، نخود و غیره باشد. از مخلوط برنج و برنج تهیه می شود و بسیار خوشمزه و مقوی است. اگر می خواهید غذاهای جدیدی برای اعضای خانواده خود تهیه کنید، تا پایان این مقاله طرز تهیه برنج بریانی عراقی خوشمزه با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

برنج: 3 پیمانه
رشته فرنگی برنج: 1 فنجان
سینه مرغ: 1 عدد
سیب زمینی: 1 عدد
هویج: 2 عدد
پیاز: 1 عدد
کشمش پیلویی: 1 پیمانه
نخود فرنگی: نصف فنجان
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و پودر هل: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این پلو خوشمزه ابتدا سیب زمینی ها را پوست گرفته و به صورت مکعبی خرد کرده و در کمی روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. هویج را به این صورت خرد کرده و در روغن کافی سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز را پوست گرفته، نگینی خرد کرده و به روغن اضافه کنید. وقتی پیازها نرم و سبک شدند، سینه مرغ خرد شده را به پیاز داغ اضافه کنید و مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و پودر هل را به آن اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن مرغ، سیب زمینی و هویج تفت داده شده را به همراه نخود پخته شده به مواد اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید و زعفران دم کرده را روی مواد بریزید سپس درب تابه را ببندید و حرارت را کم کنید تا آب تبخیر می شود مرغ پخته شده است. بعد از 20 دقیقه اجاق گاز را خاموش کنید. به گزارش فرارو، برنج را آبکش کرده و پس از آبکش با رشته برنج سرخ شده مخلوط کنید. کف قابلمه را کف قابلمه مورد نظرتان قرار دهید، برنج را داخل قابلمه بریزید و مواد میانی برنج را اضافه کنید. مقداری دارچین بریزید و هم بزنید تا برنج با مواد مخلوط شود. حالا کمی دیگر زعفران دم کرده روی برنج بریزید و در بخارپز بگذارید تا برنج دم بکشد. بعد از 45 دقیقه برنج عراقی خوشمزه ما آماده است. در مرحله آخر برنج را در بشقاب بریزید و کشمش برنج سرخ شده را روی آن بریزید و نوش جان کنید.

نکات برجسته

1- برای آبکش کردن برنج به این نکات توجه کنید. پس از شستن برنج، آب گرم و نمک را اضافه کنید. به اندازه ای نمک اضافه کنید تا کمی شورتر از حد معمول شود. اجازه دهید برنج چند ساعت خیس بخورد. برای اینکه برنج کیفیت بهتری داشته باشد، بهتر است حداقل 3 ساعت آن را در نمک خیس کنید. اگر وقت دارید، خیس کردن برنج را از شب قبل فراموش نکنید. برای آبکش کردن برنج، دو سوم قابلمه را پر از آب کنید و روی آتش بگذارید. نمک روی آن اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد، برنج را اضافه کنید. آب اضافه شده به آبی که برنج در آن خیسانده بود را خالی کنید و برنج خیس خورده را در آب در حال جوش بریزید. هنگام جوشاندن برنج، حرارت نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط ​​به زیاد باشد. در قابلمه را نپوشانید و صبر کنید تا آب برنج بجوشد. وقتی آب دوباره به جوش آمد، دانه های برنج را با چند بار هم زدن به دقت و در فواصل زمانی خرد کنید. مراقب باشید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج باید حدود ده تا چهارده دقیقه بجوشد. البته زمان پخت برنج بسته به نوع آن متفاوت است. برنج زمانی که دانه های آن نرم است برای آبکشی مناسب است. اما مغز او هنوز سالم است.

پس از آبکش کردن برنج، اطمینان حاصل کنید که برنج کاملاً آبکش شده است. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا دانه ها نپزند و نمک اضافی بین دانه های برنج گرفته شود و از شور شدن برنج جلوگیری شود. اگر می خواهید برنج طولانی تر شود، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک لیوان آب سرد اضافه کنید. این کار برنج را شوکه کرده و باعث بلندتر شدن آن می شود. مراقب باشید از وسط برنج آب سرد اضافه نکنید. اما برنج اطراف را خیلی آرام اضافه کنید.

2- سعی کنید همیشه از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. زیرا هر چه زعفران را با آب بیشتری دم کنید، سبک تر می شود و برای به دست آوردن رنگ مورد نظرتان باید از زعفران بیشتری استفاده کنید. بنابراین روش دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را کاملا پودر کنید بدون اینکه شکر اضافه کنید. سپس 2 قاشق غذاخوری آب جوش و 2 تکه یخ را به 1 قاشق چایخوری زعفران اضافه کنید. افزودن یخ به زعفران ضربه وارد می کند و رنگ بیشتری به آن می دهد. زعفران را در ظرف دربسته در فریزر نگهداری کنید و بگذارید قبل از استفاده در دمای اتاق یخ بزند. بعد از هر بار مصرف زعفران باقی مانده را در فریزر قرار دهید. دقت کنید زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمیم صفرا تقلبی است یا خالص. زعفران را بین انگشتان خود بگیرید و فشار دهید. اگر روغن برنگردد؛ پس خالص است. زعفران های تقلبی معمولا براق هستند.

3- کشمش سرشار از پتاسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. کشمش انواع مختلفی دارد و برای بریانی پلو عراقی بهتر است از کشمش قرمز استفاده شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما