همیشه به شوخی شنیده ایم که ژاپنی ها از همه چیز برق تولید می کنند. اما این جمله به ظاهر کنایه آمیز تا حد زیادی درست است و مختص ژاپنی ها نیست. انواع متداول تولید برق شامل نور خورشید، باد، انرژی آبی یا انرژی هسته ای است.

با این حال، جدا از این گزینه ها، راه های جایگزین زیادی برای تولید برق وجود دارد. برخی از این مسیرها که از تحقیقات اخیر پدیدار شده‌اند واقعاً شگفت‌انگیز هستند.

تبدیل انرژی جنبشی به الکتریسیته

وقتی حرکت می کنیم، انرژی تولید می کنیم، به ویژه انرژی جنبشی. در ژاپن، استارت آپی به نام Soundpower Corporation در حال توسعه یک منبع انرژی جدید است که هم برق تولید می کند و هم به مبارزه با گرمایش جهانی کمک می کند. محصول شاخص این شرکت، کفپوشی است که فشار فیزیکی را به الکتریسیته تبدیل می کند و طیف وسیعی از کاربردها را ارائه می دهد. بخشی از جذابیت این دستگاه عدم انتشار گازهای گلخانه ای است.

این محصول از کاشی هایی ساخته شده است که ارتعاشات ناشی از عبور افراد یا خودروها را به برق تبدیل می کند. درون هر کاشی یک ماده کریستالی به نام عنصر پیزوالکتریک وجود دارد. هنگامی که فشار خارجی به این عناصر وارد می شود، عملیات الکتریکی رخ می دهد و پتانسیل الکتریکی متناسب با مقدار نیروی اعمال شده ایجاد می شود.

تولید برق از پیاز

پیاز نه تنها ما را به گریه می‌اندازد، بلکه می‌تواند به متان تبدیل شود و برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد. این چیزی است که اتفاق می افتد. این روش به طور خاص توسط یک عمده‌فروش پیاز در کالیفرنیا ایجاد شد که با استفاده از این تکنیک بیش از نیم میلیون دلار در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی کرد.

با عرق بدن شارژ می شود

یک شرکت حمل و نقل سوئدی سیستمی را برای مهار گرمای بدن و کاهش هزینه های انرژی با استفاده از مبدل های حرارتی در سیستم های تهویه مطبوع قطار توسعه داده است. برای انجام این کار، سیستم های تهویه مطبوع، گرمای بدن را به آب گرم تبدیل می کنند و سپس برای تامین گرما برای مسافران و کارکنان استفاده می شود.

همچنین تحقیقاتی در مورد نحوه استفاده از عرق بدن برای شارژ وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه و تبلت انجام شده است و حتی استانداردی برای آن ایجاد شده است.

برق از این راه های عجیب تولید می شود

پدال بزنید و برق تولید کنید

البته می توانیم از مزایای پدال زدن برای اتصال دوچرخه (ترجیحاً ثابت) به ژنراتور و استفاده از برق تولید شده از پدال زدن برای برق رسانی به وسایل کوچک و لوازم الکترونیکی استفاده کنیم. به این ترتیب قدرتی که از دوچرخه سواری به دست می آوریم فقط انرژی فعالیت بدنی نیست. در واقع نیروی انسانی که یک دوچرخه را تغذیه می کند می تواند تنها در یک ساعت تا 100 وات برق تولید کند.

برق از این راه های عجیب تولید می شود

چتر دریایی

موجوداتی که به نام چتر دریایی یا چتر دریایی درخشان در تاریکی شناخته می شوند، حاوی مواد لازم برای ایجاد نوع جدیدی از باتری هستند. یک پروتئین فلورسنت سبز به نام GFP مسئول درخشش در این موجودات است.

تیمی از دانشگاه صنعتی چالمرز در گوتنبرگ سوئد، قطره ای از GFP را روی الکترودهای آلومینیومی قرار دادند و سپس آن را در معرض نور فرابنفش قرار دادند و باعث آزاد شدن الکترون از پروتئین شدند. از این پروتئین ها برای ایجاد یک پیل سوختی بیولوژیکی استفاده شد که بدون منبع انرژی خارجی برق تولید می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما