دلار نیما در ماه های اخیر با افزایش شدید نسبت به سال گذشته رو به افزایش بوده و با ثبات تقریباً دلار در بازار غیررسمی، تفاوت این دو در حال کاهش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، حدود یک سال است که قیمت دلار در بازار غیررسمی حول محور 60 هزار تومان در نوسان است و عملا به ثبات نسبی دست یافته است. اگرچه در زمان بحران ها و تنش های سیاسی به طور ناگهانی افزایش می یابد، اما به قیمت تعادل خود باز می گردد. در حالی که نرخ ارز شرایط ثابتی را طی می کند، ارز نیما شرایط متفاوتی دارد.

با این حال، بررسی های سال گذشته این را نشان می دهد مهر ماه سال 1402 اردیبهشت ماه امسال یعنی حدود 8 ماه افزایش دلار تقریبا 3000 تومان بود اما از خرداد تا مهر در ماه 1403 و حدود پنج ماه 6000 تومان افزایش قیمت داشت.

از سوی دیگر، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و دارایی معتقد است که ارز باید تک نرخی شود و همین نکته را موثرترین دلیل برای همگرایی نرخ ارز و نیما می دانند. حتی همتی پیش از این درباره تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد گفته بود: «تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد باید در حدی که توجیه شود به حداقل برسد. در حال حاضر این تفاوت موجه نیست و بسیار زیاد است.»

به نظر می رسد وزیر امور اقتصادی به طور جدی دنبال یکسان سازی قیمت ارز است. تا جایی که وی حتی در گفت و گوی ویژه خبری اعلام کرد: قطعاً با همکاری بانک مرکزی، ارز را تک نرخی می کنیم. البته تغییر ارز ترجیحی به معنای افزایش قیمت دلار نیست. اگر نرخ نیما را به نرخ بازار نزدیک کنیم، دلار بازار آزاد ارزان‌تر می‌شود.»

شایان ذکر است که نرخ ارز در بازار غیررسمی طی روزهای اخیر به دلیل ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و متعاقب آن عملیات ایران صادق 2 با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی، دستخوش تغییرات هیجانی شده است. . بنابراین احتمال بازگشت نرخ دلار به کانال 59 هزار تومانی پس از آرام شدن بازار آزاد وجود دارد.

تجارب قبلی در مورد نرخ ارز یکسان نتایج مثمر ثمری نداشته است. بنابراین پس از مدت کوتاهی دولت دوباره تصمیم گرفت که قیمت ارز چند لایه شود. از طرفی بسیاری از رانت ها به دلیل چند برابر شدن نرخ ارز به وجود می آید. راه اصلی برای حذف این موارد حذف نرخ های مختلف دلار است. بنابراین این تصمیم نیازمند رویکردی کل نگر است که به عقب برنگردد و تا حد امکان از مفاسد اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد با قیمت نیما بکاهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما