شخصیت عروسکی مادربزرگ توسط ننه حلیمه در بندر انزلی ساخته شد

عادل بزدوده طراح عروسک های سینما و تلویزیون گفت: این شوخی است که حرفی برای گفتن نداریم، اما این را بگویم که هیچ وقت بی درنگ به آب نرفتیم، مثلا برای «خانه مادربزرگ» مادربزرگ. این سریال برگرفته از شخصیتی واقعی به نام ننه حلیمه است که در ده «بشم» نزدیک انزلی زندگی و ساخته شده است.

به گزارش «دیارمیرزا»، عادل بزدوده کارگردان، طراح و سازنده شخصیت های عروسکی در گفتگویی درباره مراقبت از عروسک های برنامه های مختلف تلویزیونی صحبت کرد. مهر وی تصریح کرد: باید از این مجسمه های عروسک به نحوی مراقبت و محافظت شود اما همچنان در حفظ جایگاه معنوی و مادی عروسک ها و حفظ هویت این عروسک ها کوتاهی کرده ایم.

وی با اشاره به خاطرات دور از تحویل عروسک های خانه مادربزرگ به تلویزیون افزود: ما در زمان خود همه عروسک های خانه مادربزرگ را در اختیار شبکه دو قرار دادیم اما چیزی از این عروسک ها باقی نمانده و گویی حفظ این کارها نیاز به متخصص دارد.

بزدود درباره اینکه آیا تا به حال از موزه عروسک های شهر غزالی بازدید کرده است یا خیر؟ وی توضیح داد: نه، از این موزه بازدید نکرده ام، اما هر از چند گاهی تعدادی از شاگردانم برای آشنایی با تهران قدیم و جدید به شهر غزالی می روند و نکاتی را نیز در مورد این عروسک ها بیان می کنند. بعد از بازدید از من می پرسند که مثلاً چرا این عروسک ها از بین می روند یا من بر آنها نظارت دارم یا نه؟

این عروسک گردان درباره نقش عروسک ها در تاثیرگذاری بر کودکان و جوانان دهه 60 و 70 گفت: در آن سال ها بسیاری از عروسک ها به دلیل عدم نظارت درست گم شدند و شاید کمتر کودک و جوانی تاثیر آن ها را درک کند می توان خاطرات این عروسک ها را پنهان کرد. تاثیر آموزشی و تربیتی که عروسک بر روی بچه ها گذاشت را نمی توان از حافظه پاک کرد.

سازنده عروسک «زی زی گولو» بر لزوم توجه و احیای عروسک ها تاکید کرد و گفت: یادم هست یک بار در موزه سینما باغ فردوس روی گوش عروسک هایم شماره تلفن نوشتند حدود یک دهه پیش بود و بعد از آن با خانم مرضیه برومند سعی کردیم این عروسک ها را احیا کنیم که به نظر من باید منظم باشد و نیاز به مراقبت مداوم دارد.

وی در خصوص عروسک هایی که در زندگی حرفه ای خود ساخته است، گفت: عروسک های «شهر موش ها» مانند عروسک معلم، کلاه، گوش دراز، عروسک دم دراز و… همگی در این دهه ها از بین رفته اند. هدف من حفظ تمام عروسک هایی است که در تلویزیون و فیلم ها در طول سال ها ساخته شده اند. من شخصاً روی 25 عروسک در شهر موش‌های صحرایی 1 کار کردم و اگر عروسکی را ببینم که محافظت نشده باشد، قطعاً احساس بیماری می‌کنم و گریه می‌کنم. این مراقبت از عروسک ها برای ما به عنوان یک خانواده عروسک ساز بسیار مهم است.

این طراح عروسک در بخشی دیگر از صحبت های خود به شوخی هایی پرداخت که در این سال ها با چهره شخصیت هایی مانند مادربزرگ یا هاپوکومار به عنوان شخصیت های ترسناک کودکانه ساخته شده است، مثلا برای «خانه مادربزرگ» مادربزرگ این سریال الهام گرفته است. توسط یک واقعی خلق شخصیتی به نام ننه حلیمه که در ده «بشم» نزدیک انزلی زندگی می کرد. این مادربزرگ همیشه وقتی به خانه اش می آمد مراقب همه حیواناتش بود و این الگویی شد که بگوییم چقدر خوب است و از آن ایده گرفتیم.

وی در پایان تصریح کرد: همه شخصیت ها یک جور ما واقعی داشتند و این گونه سگ ها، گربه ها، پرندگان و… در شرایط جنگی یعنی زمانی که مردم باید باشند، در کنار هم قرار می گرفتند با هم بنابراین، خانواده ای که ما طراحی کردیم باید به رویکرد یک اندازه توجه کنند. اما در عین حال با روانشناسان و جامعه شناسان در ارتباط بودیم و خودمان محصولی تولید نکردیم. هیچ یک از کارهای ما این نبود که بخواهیم چیزی بسازیم.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما