تعلیق بی رویه پروازها در روزهای اخیر مسافران را سردرگم و بلاتکلیف کرده است، به ویژه آنهایی که خارج از مرزهای ایران بودند و قصد بازگشت داشتند. برخی از این مسافران ساعت ها و حتی روزها در فرودگاه خارج از کشور منتظر پرواز جایگزین خود بودند و بدون اینکه هماهنگی برای بازگشت و یا اطلاعی از وضعیت آنها انجام شود، برخی از آنها از طریق زمینی وارد ایران شدند.

به گزارش ایسنا، تعلیق پروازها از 19 مهر 1403 مصادف با عملیات طوفان الاقصی 2 برای تامین امنیت پروازها و شرایط منطقه بود، اما سازمان هواپیمایی کشوری وضعیت را از صبح امروز اعلام کرد. دوازدهم، پروازها طبق معمول برقرار شد. با این وجود، در دو روزی که تمامی پروازها به مقصد یا از ایران لغو شد، مسافرانی که قصد بازگشت به کشور را داشتند بلاتکلیف بودند و در فرودگاه های کشورهای دیگر سرگردان بودند. این سردرگمی و بلاتکلیفی برای مسافرانی که از خطوط هوایی خارجی استفاده می‌کنند همچنان ادامه دارد، زیرا برنامه پروازی این شرکت‌ها تنظیم نشده و بیشتر پروازهای آن‌ها به حالت تعلیق باقی مانده است.

یکی یکی از این مسافران که بیش از 24 ساعت در فرودگاه بین المللی استانبول اقامت داشته است به ایسنا گفت که بلیت یک ایرلاین خارجی را خریداری کرده است، پرواز کنسل شده اما پرواز جایگزینی وجود ندارد زیرا برنامه آن ایرلاین در ایران نبوده است. شناخته شده است. آنها گفتند که فقط هزینه این بلیط را پس خواهند داد.

این مسافر می گوید ایرانیان زیادی در فرودگاه استانبول پرسه می زدند و بلاتکلیف بودند. افراد زیادی از کشورهای دیگر آمده بودند و از استانبول ترانزیت می کردند و راهی برای بازگشت نداشتند و در تمام لحظات سختی که در این فرودگاه گذراندیم، نماینده ای از ایران برای رسیدگی به وضعیت ما حضور نداشت و بلاتکلیف و گم شدیم.

اگرچه مسافران سرگردان وضعیت پرواز «استثنایی» را توصیف می کنند، اما آنها می گویند که خطوط هوایی برای آنها هتل یا محل اقامت فراهم نکرده است. بسیاری از آنها چندین شب در فرودگاه خوابیدند.

برنامه برخی از مسافران و راهنماهای گیر افتاده در کشورهای همسایه ایران این بود که از طریق زمینی به ایران برسند. یکی یکی از این راهنمایان تور که مسافران خود را با اتوبوس و زمینی در ترکیه به ایران بازگردانده است، به ایسنا گفت: شرکت هواپیمایی احتمالاً هزینه پرواز لغو شده را به آژانس و مسافران پس می‌دهد، اما در کشور دیگری می‌ماند و منتظر می‌ماند. یک پرواز جایگزین بسیار گرانتر از پرواز برگشت زمینی است. بسیاری از مسافران از این منظر به این گزینه فکر می کنند که پیش بینی دقیقی برای از سرگیری پروازهای شرکت های خارجی ندارند و برنامه پروازهای شبانه به ایران نیز در روزهای اخیر نامنظم شده است.

با توجه به تعلیق مداوم پروازهای خارجی، همچنان برخی از مسافران در برخی فرودگاه های خارج از کشور گیر افتاده اند و انتظار می رود با توجه به وضعیت استثنایی که اعلام شده، حداقل نمایندگان ایران در این کشورها پیگیر وضعیت اتباع ایرانی باشند. یک مقام مسئول در امور سفر از وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی به ایسنا گفت: وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی چگونه وضعیت این گروه از مسافران را پیگیری خواهند کرد. اما آنطور که مسافران گیر افتاده در فرودگاه های کشورهای دیگر می گویند، در این مدت هیچ پیامی از سوی نمایندگان ایران در این کشورها ارسال نشده است و هیچکس به وضعیت شهروندان ایرانی اهمیتی نداده است و آنها فقط منتظر پرواز جایگزین هستند.

اگرچه سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری پیش از این اعلام کرده بود که این سازمان مجوز پرواز فوق العاده برای جابجایی این مسافران در مسیرهای داخلی و خارجی را در سریع ترین زمان ممکن صادر می کند، اما مسافرانی که حداقل در کشورهای نزدیک به مرز ایران اقامت داشته اند می گویند. این پرواز خوبی نبود و بلیط یک صندلی رایگان با قیمت گزافی فروخته می شود.

بر اساس بخشنامه این شرکت هواپیمایی، بلیت مسافرانی که پروازشان به دلیل شرایط غیرمترقبه فعلی کنسل شده، اما مسافر پرواز را کنسل نکرده و مایل به سفر در اسرع وقت است، باید با ظرفیت صندلی آزاد در اولویت باشد. پرواز (سالمندان/نوزادان/معلول/مادران باردار/…) رزرو مجدد رایگان و صدور بلیط جدید.

همچنین سازمان هواپیمایی تاکید کرد: پرداخت بلیت های صادر شده در تاریخ 14/03/7/10 و زمان پرواز تا پایان روز سه شنبه مورخ 14/03/17 به شرطی که مسافر قصد انجام پرواز را داشته باشد، پرداخت خواهد شد. در شرایط فعلی به هر دلیلی کنسل شود اگر دلیل سفر باشد، استرداد وجه باید طبق شرایط (غیر ارادی) بدون کسر جریمه انجام شود. با این حال، بر اساس گزارش های ایسنا، بسیاری از شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی همچنان بازپرداخت وجه را به تعویق می اندازند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما