به گزارش ایمنا، رقابت جهانی برای کسب کربن خالص صفر همچنان ادامه دارد و کشورها در مراحل مختلفی برای تحقق این تعهد قرار دارند. اگرچه پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده است، بسیاری از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای جهان هنوز به اهداف بی طرفی کربن توافقنامه آب و هوای پاریس متعهد نشده اند.

با این حال، به دلیل گرم شدن کره زمین و میزان انتشار گازهای گلخانه ای، از سال 2021، 40 کشور در جهان با پیوستن به کشورهای متعهد قبلی، 2030 اهداف اقلیمی را تعیین کرده اند. با این حال، مسیر دستیابی به هدف بی طرفی کربن ناهموار است.

فشار بین المللی بر کشورها برای کاهش سریعتر انتشار گازهای گلخانه ای در حال افزایش است، بنابراین کشورها باید برنامه های کاهش انتشار خود را با سرعت بیشتری اجرا کنند. بزرگترین کشورها و ثروتمندترین اقتصادها تمایل به انتشار بیشترین گازهای گلخانه ای دارند و بنابراین حیاتی ترین اهداف را دارند.

اهداف موقت و نهایی کشورهای جهان در کاهش انتشار CO2

بر اساس آخرین داده های ملی هدف انتشار گازهای گلخانه ای از Net Zero Tracker، هدف موقت ایالات متحده کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان 50 تا 52 درصد از سال 2005 تا 2030 است و هدف خالص کربن صفر این کشور برای سال 2050 تعیین شده است.

رقیب اصلی اقتصادی این کشور، چین، به جای کاهش انتشار، هدف خود را دستیابی به بی طرفی کربن یا انتشار کربن صفر تا سال 2060 تعیین کرده است.

اتحادیه اروپا از تمامی 27 کشور عضو خواسته است تا انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا 55 درصد تا سال 2030 کاهش دهند و هدف خود را برای خنثی بودن کربن تا سال 2050 اعلام کرده است.

استرالیا که بزرگترین تولیدکننده سرانه به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی است، قصد دارد تا سال 2030 نسبت به سال 2005، انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا 43 درصد کاهش دهد.

کشورهای موفق و ناموفق در کاهش انتشار CO2

کومور، بوتان، گابن، سورینام و گویان می گویند که به هدف خالص کربن صفر خود تا سال 2023 دست یافته اند، اما چندین کشور بزرگ تعهدات لازم را از دست داده اند.

روسیه یکی این یکی از بزرگترین آلاینده های جهان است که هدف کربن صفر خالص تا سال 2060 را تعیین کرده است. چندین کشور دیگر از جمله هند و اندونزی نیز اهداف خالص صفر دارند، اما جدول زمانی آنها مهلت تعیین شده در توافقنامه آب و هوای پاریس تا سال 2050 را برآورده نمی کند و تعهدات آنها به ترتیب 2070 و 2060 هدف گذاری شده است.

ایران در میان 10 تولیدکننده برتر گاز تاکنون به 3.45 درصد از هدف اولیه خود یعنی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 دست یافته است.

فنلاند در تعیین هدف خالص بی طرفی کربن برای سال 2035 پیشرو است، و آلمان، کشوری پرجمعیت تر، با تعیین و دستیابی قانونی به هدف بی طرفی کربن خود برای سال 2045، از برنامه پاریس جلوتر است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما