به گزارش بازتاب آنلاین، در شرایط کنونی، وام رهنی اوراق حق بیمه (TSE) بزرگترین تسهیلات پرداختی به متقاضیان خرید مسکن است و اکثر افرادی که قادر به بازپرداخت اقساط هستند می توانند از آن استفاده کنند.
اقتصاد آنلاین در پیامی نوشت: مبلغ این وام برای افراد در شهر تهران 400 میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرداری های بالای 200 هزار نفر 320 میلیون تومان، در شهرستان ها 240 میلیون تومان است و زوجین می توانند تا دو برابر این مبلغ را به عنوان تسهیلات برای خرید آپارتمان وام بگیرید.
شایان ذکر است اخذ تمامی 500 هزار تومان از این تسهیلات مستلزم خرید یک برگه امتیاز مسکن (تسه) است که قیمت هر برگه اکنون به 110 هزار تومان رسیده است. با این حساب به ازای هر 500 هزار تومان وام مسکن، 110 هزار تومان باید صرف خرید اوراق شود و در عمل خالص تسهیلات اخذ شده در تهران بالغ بر 312 میلیون تومان، در مراکز استان ها و … تا 250 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری تا 187 میلیون تومان دریافت می کنند.
البته چند ماه پیش شورای عالی مسکن تصویب کرد که مبلغ وام مسکن با 37.5 درصد افزایش به عنوان مثال در تهران از 400 میلیون تومان به 550 میلیون تومان افزایش یابد. اما این تصمیم هنوز ابلاغ و اجرایی نشده و از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.

حساب و کتاب اقساط وام مسکن
یک متقاضی وام مسکن در تهران برای دریافت وام 400 میلیون تومانی نیازمند خرید 800 کارت اعتباری ملکی مسکونی است که کل هزینه آن به قیمت روز حدود 88 میلیون است. با این حساب خالص وام دریافتی این متقاضی از تهران 312 تومان است که باید در مدت 12 سال (144 قسط) با اقساط ماهانه 8 میلیون و 55 هزار تومان بازپرداخت شود.
زوج های ساکن تهران برای دریافت وام 800 میلیون تومانی باید 1600 بن مسکن به ارزش 176 میلیون تومان نیز خریداری کنند. خالص وام دریافتی 624 میلیون تومان است و باید در 144 اقساط ماهانه 16 میلیون و 110 هزار تومانی بازپرداخت شود.

نرخ بهره وام مسکن
پس از تایید شورای پول و اعتبار، وام مسکن با استفاده از اوراق با نرخ سود 22.5 درصد به متقاضیان ارائه می شود. اما این نرخ سود اسمی تسهیلات است و از آنجایی که متقاضی باید بخش قابل توجهی از مبلغ وام را صرف خرید اوراق کند، نرخ سود موثر این تسهیلات 30.1 درصد است.
البته با توجه به تورمی بودن اقتصاد ایران و رشد بلندمدت بالاتر از تورم ملکی، اخذ این تسهیلات حتی با نرخ سود 30.1 درصد به صرفه است. یکی یکی از دلایل عدم حمایت بانک ها در اعطای این تسهیلات بلندمدت، مستهلک شدن اقساط وام پس از چند سال و کاهش شدید قدرت خرید آنها است.

مزایا و معایب وام
علاوه بر وام مسکن، وام جعاله نیز وجود دارد که مبلغ آن 160 میلیون تومان است. برای به دست آوردن آن، باید مانند وام مسکن، اوراق قرضه بخرید. این وام به ازای هر واحد مسکونی اعم از وام مسکن انفرادی یا زوجین با نرخ سود 22.5 درصد و بازپرداخت 5 ساله تنها یک قسط اعطا می شود و متقاضیان موظف به اقساط ماهیانه 4464000 هستند. تومان پرداخت کنید.
5 سال این وام می تواند فشار پرداخت های ماهانه را برای متقاضیان افزایش دهد. برای کسانی که مشکلی در پرداخت اقساط ندارند، گرفتن وام می تواند پوششی برای جبران هزینه های خرید اوراق باشد و اندکی قدرت خرید متقاضی را افزایش دهد.

۲۱۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما