چه کسی ایرانی ها را فریب داد؟

به گزارش بازتاب آنلاین، اما اولین کسی که پفک را وارد ایران کرد، این محصول را «پفک نمکی» نامید که نام آن خیلی ها را به یاد نوستالژی دوران کودکی می اندازد؟ با ما همراه باشید.

افکارنیوز در پیامی نوشت: سابقه علاقه ایرانیان به پفک و مطرح شدن این نام به سال ها قبل از تولید این محصول برمی گردد. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما قبل از آن، «موری یوهای»، پسر یک زوج مهاجر ترک، اولین کارخانه تولید شیرینی پفکی جهان یا به قول خارجی ها، کارخانه «چیز دودلز» در برانکس نیویورک را در سال 1950 ساخت. اهالی نادری – خیابانی در تهران با نام پاف آشنا بودند. البته اشاره شیرین بود. یوهای محصول جدید خود را که از آرد ذرت و طعم پنیر تهیه شده است، «چیز دودل» نامید. در سال 1965، شرکت غول پیکر آمریکایی “بوردن” امتیاز تولید این محصول را از یوهای خریداری کرد، بنابراین پفک به یک محصول جهانی تبدیل شد.

موری یوهای، خالق Cheez Doodles، در 27 ژوئیه 2010 پس از مبارزه با سرطان در سن 90 سالگی در خانه مجلل خود در لانگ آیلند، نیویورک درگذشت.

با این حال، پنیر دودل در اواخر دهه 1960 وارد ایران شد و در اوایل دهه 1970 به طیف گسترده محصولات کارخانه های تازه تاسیس در ایران اضافه شد. اما انتخاب نام پفک نمکی برای این محصول جدید سابقه جالبی دارد. نام علی خسروشاهی، واردکننده و موسس اولین کارخانه تولید شیرینی پفکی در ایران، این محصول را بر خود گذاشته است و هنوز هم ایرانیان این غذای پرطرفدار را به نام پفک نمکی می شناسند.

ماجرا از این قرار بود که خسروشاهی در یکی او این غذای شور را از سفرهای خارج از کشور به دست آورده است یکی او آن را در فروشگاه ها امتحان کرد و به فروش آن در ایران فکر کرد. با این حال خسروشاهی با استناد به خاطرات کودکی خود در خیابان نادری تهران، نامی ایرانی برای «چز دودلز» انتخاب کرد.

خودش می گفت: بچه که بودم با مامانم رفتیم نانوایی مینا ابتدای خیابون نادری یه شیرینی داشتند به اسم پاف که مورد علاقه من بود. محصولی که قرار بود درست بشه خیلی پفکی بود و چون یه محصول نمکی بود تصمیم گرفتم اسمش رو بذارم پفک نمکی…”

«علی خسروشاهی» یکی وی یکی از بنیانگذاران سیستم نوین فروش و توزیع در ایران و تولید کننده پیشرو محصولات خوراکی در دهه های 1340 و 1350 بود. وی در سال 1377 درگذشت.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما