وقتی غمگین، عصبانی، ناامید و یا حتی خوشحال هستیم گریه می کنیم. محققان علت دقیق گریه را نمی دانند اما در مورد تاثیر آن بر بدن تحقیقات زیادی انجام داده اند که در این مقاله به بررسی نتایج آنها می پردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

1. استرس را از بین می برد

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات نشان می دهد که گریه به کاهش فشار ناراحتی کمک می کند. در واقع بدن را متعادل و آرام می کند.

2. روحیه را تقویت می کند

اگر گریه می تواند استرس را کاهش دهد، می تواند خلق و خو را نیز بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد که حدود دو سوم افراد پس از گریه احساس بهتری دارند. اما نحوه واکنش دیگران به گریه ما یکی از مهمترین عواملی است که بر احساس ما بعد از گریه تاثیر می گذارد. اگر اطرافیان شما ناراحتی شما را درک کنند و به کمک شما بیایند، به احتمال زیاد احساس بهتری خواهید داشت. اما اگر شما را مسخره کنند، گریه کردن حس خوبی ندارد. در بیشتر موارد، بهبود خلق و خوی پس از گریه نتیجه کمک عاطفی و حمایت دیگران است.

3. گاهی اوقات باعث بدتر شدن حال شما می شود

گریه کردن در مکان و زمان نامناسب یا در مقابل افرادی که واکنش منفی نشان می دهند، قطعا می تواند حال شما را بدتر کند. گریه کردن در خانه و اطراف افراد حامی مفید است، اما ممکن است در محل کار نامناسب تلقی شود. همچنین، اگرچه گریه ممکن است در درازمدت احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما اثرات فوری آن می تواند خلق و خوی شما را بدتر کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مدتی طول می کشد تا افراد پس از تماشای یک فیلم غمگین و گریه احساس بهتری داشته باشند. شرکت کنندگان بلافاصله پس از تماشای فیلم احساس بدی داشتند اما پس از 20 و به خصوص 90 دقیقه احساس بهتری نسبت به قبل از تماشای فیلم داشتند.

4. ارتباطات را بهبود می بخشد

یکی دیگر از مزایای گریه این است که ارتباطات را بهبود می بخشد. گریه در انسان در ابتدا به عنوان راهی برای کودک برای جلب توجه مادرش ایجاد شد. نوزادان انسان توانایی های حیوانات تازه متولد شده را ندارند. اشک نوزادان و کودکان با افزودن یک عنصر بصری به فراخوان کمک، توجه مراقب را به خود جلب می کند. در بزرگسالی، افراد این عملکرد بیولوژیکی را به یک عملکرد عاطفی تبدیل می کنند. وقتی بزرگسالان گریه می کنند، اغلب می گویند که به کمک نیاز دارند.

5. پیوند ایجاد می کند

وقتی با اشک های خود با دیگران ارتباط برقرار می کنید، آسیب پذیری خود را نشان می دهید. گریه کردن در حضور افراد حامی احساس ارتباط را افزایش می دهد. آنقدر به طرف مقابل اعتماد می کنید که در حضور او گریه می کنید. بنابراین، گریه نشان می دهد که شما به آن شخص نزدیک هستید و این می تواند یک پاسخ همدلانه و ارتباط عاطفی را تقویت کند.

ما معمولاً دوست نداریم ضعف خود را به غریبه ها نشان دهیم، بنابراین سعی می کنیم جلوی آنها گریه نکنیم و در عوض اشک هایمان را برای نزدیک ترین افراد نگه داریم.

6. به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید

گریه کردن می تواند منجر به واکنش خاصی شود که به نفع ماست. حتی اگر آگاهانه قصد سوء استفاده نداشته باشیم، گریه ما می تواند خشم و احساس گناه دیگران را کاهش دهد یا تمایل آنها را برای پذیرش درخواست ما افزایش دهد. گریه مزایای اجتماعی دارد و می تواند خشم دیگران را در هنگام درگیری کاهش دهد.

7. تنهایی فشار را از بین می برد

اگر گریه یک وسیله ارتباطی مهم است، چرا حتی زمانی که تنها هستیم گریه می کنیم؟ احتمالاً به این دلیل است که بعد از یک روز پرمشغله یا پر استرس، بالاخره می توانید با افکار خود خلوت کنید و با گریه بدن خود را آرام کنید. گریه کردن به تنهایی می تواند راهی برای ارتباط با کائنات باشد. بیشتر اوقات وقتی افراد تنها هستند گریه می کنند، در واقع به دنبال کمک هستند. مثلا از خدا کمک می خواهند.

8. به دفع سموم از بدن کمک می کند

در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980، شیمیدان ویلیام فری تحقیقاتی در مورد فواید گریه انجام داد و به این نتیجه رسید که اشک به حذف سموم ناخواسته از بدن کمک می کند. او اشک های ناشی از تحریک چشم (مانند خرد کردن پیاز) را با اشک های احساسی مقایسه کرد و دریافت که از نظر شیمیایی متفاوت هستند. برای مثال، پروتئین‌های خاصی در اشک‌های احساسی بیشتر هستند، که ممکن است به دلیل آزاد شدن محصولات جانبی استرس باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

9. ضدعفونی کننده طبیعی است

از دیگر فواید گریه می توان به توانایی آن در کشتن باکتری ها اشاره کرد. اشک حاوی پروتئینی به نام لیزوزیم است که می تواند مولکول های مضر را از بین ببرد. اما به خاطر داشته باشید که دانشمندان هنوز نتوانسته اند این موضوع را به طور قطعی ثابت کنند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

10. به سلامت چشم کمک می کند

اشک چشم ها را مرطوب می کند و آنها را سالم نگه می دارد. عملکرد بیولوژیکی اشک مرطوب نگه داشتن چشم ها یا محافظت از آنها در برابر ورود دود و گرد و غبار به چشم است. نبود اشک می تواند باعث خشکی چشم شود که می تواند منجر به درد و حتی از دست دادن بینایی شود. اما گریه زیاد نیز مضر است و چشم را اذیت می کند. به همین دلیل است که پس از گریه چشمان شما قرمز و متورم می شود.

11. مربوط به هورمون های جنسی

هر چه سطح تستوسترون (هورمون مردانه) در مردان بیشتر باشد، احتمال گریه آنها کمتر می شود. شواهد به دست آمده از افراد تراجنسیتی و مردان مبتلا به سرطان پروستات که داروهای ضد هورمون مردانه مصرف می کنند و همچنین نتایج برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که تستوسترون اثر مهاری بر گریه دارد. تغییر استروژن (هورمون زنانه) در زنان می تواند گریه را قبل از قاعدگی یا بعد از تولد افزایش دهد. اما یک مولفه فرهنگی در میزان گریه مردان و زنان وجود دارد. روند گریه کردن از نظر فیزیکی بین زن و مرد یکسان است، اما زنان بسیار بیشتر از مردان گریه می کنند. مردان اغلب از ترس اینکه قوی یا قدرتمند در جامعه ظاهر نشوند از گریه کردن و پنهان کردن اشک های خود تردید دارند. به طور کلی جامعه به زنان اجازه می‌دهد بیشتر از مردان گریه کنند، بنابراین زنان راحت‌تر این کار را انجام می‌دهند.

12. اثرات فیزیکی قابل توجهی دارد

گریه نه تنها یک عمل احساسی بلکه یک عمل فیزیکی است. سکسکه، سردرد، آبریزش بینی و لرزش بدن تنها تعدادی از اثرات گریه بر بدن است. چرا اینها اتفاق می افتد؟ دلیل این امر به تحریک بالاتنه هنگام شروع گریه مربوط می شود. اگرچه گریه در نهایت بدن شما را آرام می کند، اما در چند دقیقه اول می تواند خسته کننده و کاملاً تحریک کننده باشد. افرادی که گریه می کنند ضربان قلب و عرق بیشتری دارند. از این نظر گریه یک فعالیت برای بدن است. برای تعیین اثرات کوتاه مدت و بلندمدت گریه به مطالعات بیشتری نیاز است.

13. بر سایر هورمون ها نیز تأثیر می گذارد

هورمون‌های دیگر به غیر از هورمون‌های جنسی می‌توانند تحت تأثیر گریه در مردان و زنان قرار بگیرند. به نظر می رسد پرولاکتین گریه را آسان تر می کند، اگرچه شواهد کمی برای این موضوع وجود دارد. این ممکن است غم و اندوه و گریه تازه مادران را توضیح دهد. زیرا بعد از تولد، هورمون پرولاکتین افزایش می یابد. ما همچنین می دانیم که گریه باعث افزایش اندورفین، هورمون شادی و آرامش می شود. بنابراین گریه تنش را کاهش می دهد و در نهایت حال شما را بهتر می کند. به همین دلیل است که گاهی هنگام تماشای یک فیلم غمگین گریه می کنیم.

14. گریه شاد به بدن کمک می کند تا آرام شود

احساسات مثبت نیز مانند احساسات منفی می تواند باعث گریه شود. گریه کردن به دلیل احساسات منفی مانند غم و اندوه، ناامیدی و عصبانیت بیشتر رایج است، اما اگر احساسات مثبت قوی را تجربه کنید، می توانید گریه کنید. به نظر می رسد گریه با احساسات مثبت و منفی همراه است و درست پس از اوج تجربه هیجانی، زمانی که فرد شروع به ابراز احساسات می کند، رخ می دهد. به همین دلیل است که ممکن است در عروسی ها، وقتی نوزاد تازه متولد شده ای را می بینیم یا حتی هنگام تماشای یک غروب زیبا گریه کنیم.

گریه کردن اشکالی ندارد، حتی ممکن است برای شما خوب باشد. اگر می خواهی گریه کنی، جلوی اشک هایت را نگیر. اشک یک روش طبیعی و سالم برای بیان احساسات است. با این حال، گریه مداوم بدون دلیل ممکن است نشانه افسردگی باشد. اگر این مشکل را دارید، با یک متخصص مشورت کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما