به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین و به نقل از یورونیوز، این موشک 35 متری با قابلیت حمل کلاهک هسته ای در گزارش های قبلی رسانه های مختلف داخل و خارج روسیه با عنوان «شیطان 2» و «مرگبارترین سلاح در جهان» معرفی شده بود. این کشور به دلیل قابلیت های مخرب ادعایی خود نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

تصاویر کنونی یک دهانه بزرگ در محل پرتاب در پلستسک در شمال روسیه را نشان می دهد. این کشف اولین بار در 21 سپتامبر در شبکه اجتماعی X توسط یک تحلیلگر متن باز با نام مستعار “MeNMyRC” منتشر شد. وی نوشت: کاملاً واضح است که آزمایش موشک سرمت RS-28 یک شکست کامل بود.

وی افزود: این موشک در محل پرتاب منفجر شد و حفره بزرگی بر جای گذاشت و محل آزمایش را تخریب کرد.

MeNMyRC همچنین حدس زد که موشک ممکن است در طی فرآیند سوخت‌گیری مایع منفجر شده باشد نه در حین پرتاب.

این مشکل می تواند دلیل عدم وجود هواپیماهای نظارتی در حین آزمایش باشد. اگر حق با کارشناسان باشد، این چهارمین شکست شناخته شده موشک RS 28 خواهد بود. تنها آزمایش موفقیت آمیز این موشک در آوریل 2022 تایید شد.

اهمیت سیاسی برای پوتین

مت کوردا، محقق ارشد موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، به یورونیوز گفت که موشک RS28 برای جایگزینی موشک RS20V شرکت Voyoda طراحی شده است که بیش از 30 سال پیش ساخته شده است.

کوردا گفت: «روسیه مدت‌ها برنامه‌ریزی کرده است که تمام سیستم‌های تحویل دوران جنگ سرد خود را با نسخه‌های جدیدتر جایگزین کند و RS-20V ویودا جدیدترین ICBM در زرادخانه آن است.

وی ادامه داد: به همین دلیل، معرفی سرمت برای رئیس جمهور پوتین از نظر سیاسی مهم خواهد بود، زیرا نمادی از تکمیل این انتقال طولانی مدت روسیه است.

موشک RS28 اولین بار در سال 2014 در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو رونمایی شد. در آن زمان مقامات روسی گفتند این موشک تا سال 2020 آماده خواهد شد. اما به دلیل مشکلات تولید و آزمایش، تولید چندین بار به تاخیر افتاد.

کردا با بیان اینکه موشک RS28 هنوز وارد خدمت نشده است، توضیح داد: نه تنها تولید سریال این موشک با تاخیر مواجه شده است، بلکه چرخه آزمایش آن نیز با تعدادی آزمایش ناموفق مواجه شده است.

RS28 چه قابلیت هایی دارد؟

از زمان رونمایی RS28، رسانه های روسی گزارش داده اند که این موشک می تواند تا 16 کلاهک هسته ای مستقل را حمل کند. اما کوردا گفت که این تعداد احتمالاً بسیار کمتر است، “شاید تا 10 کلاهک”. به گفته ارتش روسیه، این موشک نیز حداقل 18000 کیلومتر برد و بیش از 208 تن وزن دارد.

در اکتبر 2023، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی اعلام کرد که RS28 آماده استفاده است. پوتین گفت: در مجموع، موشک فوق سنگین سرمات نیز آماده است.

وی افزود: فقط باید تمام مراحل اداری و بروکراتیک را انجام دهیم تا بتوانیم تولید انبوه را شروع کنیم و به زودی در حالت آماده باش رزمی قرار دهیم.

پوتین نیز همین سخنرانی را انجام داد یکی یکی از اهداف موشک RS-28 جلوگیری از تشدید تنش های نظامی و هسته ای با آمریکا بود. وی به طور خاص خاطرنشان کرد که روسیه پیمان جامع منع آزمایش های هسته ای را امضا و تصویب کرده است، در حالی که ایالات متحده صرفاً آن را امضا کرده است.

معاهده پیشنهادی هرگونه انفجار هسته ای را چه برای اهداف نظامی و چه برای اهداف صلح آمیز ممنوع می کند. برای اینکه این معاهده لازم الاجرا شود، باید توسط 44 کشور دارای قابلیت هسته ای قبل از دبیر کل سازمان ملل تصویب شود.

در نوامبر 2023، پوتین برای همسویی با موضع ایالات متحده، تصویب معاهده روسیه را پس گرفت. از آنجایی که چندین کشور دارای سلاح هسته ای هنوز این معاهده را امضا یا تصویب نکرده اند، آزمایش تسلیحات هسته ای در سراسر جهان ادامه دارد.

به گفته کردا، تولید موشک‌های جدید مانند سرمات RS28 یا «شیطان 2» بخشی از فرآیند مدرن‌سازی است که «همه کشورهای مجهز به سلاح‌های هسته‌ای» طی می‌کنند.

وضعیت واقعی این سلاح پس از چهارمین شکست ادعایی هنوز نامشخص است. پوتین و رسانه های روسی گفته اند که RS برای 28 سال آماده جنگ و عملیاتی بوده است، اما تصاویر گودال سپتامبر این ادعاها را برای بسیاری از کارشناسان مورد تردید قرار داده است.

کوردا گفت که با وجود تمام چالش های آزمایشی، روسیه به کار بر روی RS-28 ادامه خواهد داد. وی توضیح داد: واضح است که روسیه به نصب سازه‌هایی برای تسهیل استفاده از این موشک ادامه می‌دهد. مکان ها.”

۲۲۷۲۲۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما