گفتگوی درخشان با سردار محمدعلی مشتاقیان; فرمانده اطلاعات لشکر هشتم نجف اشرف، دوست و همرزم سرلشکر شهید عباس نیل فروشان در این باره فکر کنید:

*لطفا خودتان را معرفی کنید.

بنده محمدعلی مشتاقیان هستم.

* از آشنایی شما با شهید نیلفروشان چقدر می گذرد؟

آشنایی من با سردار شهید نیلفروشان به قبل از انقلاب برمی گردد که ایشان و برادر کوچکترم شهید حمید مشتاقیان در یک کلاس در دبیرستان شهید مفتح اصفهان درس می خواندند. آنها رابطه بسیار نزدیکی داشتند و اغلب به خانه ما می آمدند. پدرش از بازاریان متدین و انقلابی اصفهان بود.

*با توجه به اینکه مسئولیت عملیات لشکر 8 نجف را بر عهده داشت، چه نقشی به عنوان معاون داشت؟

در سن 15 سالگی برای اولین بار به جبهه کردستان اعزام شد. پس از مدتی به سمت جنوب حرکت کردند و در لشکر 14 امام حسین علیه السلام قرار گرفتند. در گردان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام کار می کردند. از ابتدای سال 64 به لشکر 8 نجف اشرف آمدند و مسئولیت فرماندهی گروهان، جانشینی گردان و فرماندهی گردان امام حسین (ع) را در گردان های مختلف عملیاتی و در نهایت معاونت عملیاتی را بر عهده گرفتند. از لشکر 8 نجف اشرف. در آن زمان من مسئول عملیات اطلاعات لشکر 8 نجف بودم و با شهید عزیز همکاری نزدیک داشتیم. در طول ماموریت های مختلف، شجاعت، درایت و مهارت های رهبری او برای همه رزمندگان محسوس و مشهود بود. آنها مردمی بسیار شجاع، مخلص و با تقوا بودند و روحیه ای حساس و لطیف داشتند. شاعر هم بود و دفتر شعر هم داشت. وقتی برادرم شهید حمید مشتاقیان در عملیات کربلای 4 به شهادت رسید، شهید نیل فروشان در غم از دست دادن برادرم عزادار شد. قصیده زیبایی خواندند.

داداش چرا رفتی من دیگه نمیتونم

در فراق غیور که انگار روح نداشتم

هر جا می روم آپارتمان حمید خالی است

اگرچه حقیقت این است که من جایی برای او ندارم

به قول حمید یاراب این سرو قائم

بی صبرانه منتظر دیدن زیبایی اش هستم

گرد مثل پروانه، شمع به وجودی واقعی تبدیل شد

مهم نیست چه اتفاقی می افتد، من از هیچ چیز پشیمان نیستم

پروردگارا، گلهای باغ ما را بچین

بردی حمید من خوبم گلم تموم شد

وی فرمانده گردان امام حسین (ع) لشکر هشتم نجف در عملیات والفجر 10 بود که در منطقه حلبچه عراق انجام شد و گردانش با کمترین تعداد شهید ارتفاعات بالامبو را تصرف کرد و سپس وارد شهر شد. حلبچه

خاطره ای از شهید نیلفروشان در زمان فرماندهی محور عملیاتی دارید؟

بله، شهید نیلفروشان سعی می کرد به گونه ای دستور عملیات را بدهد که کمترین خسارت و آسیب را به رزمندگان وارد کند و دشمن را غافلگیر کند. وی فرمانده گردان امام حسین (ع) لشکر هشتم نجف در عملیات والفجر 10 بود که در منطقه حلبچه عراق انجام شد و گردانش با کمترین تعداد شهید ارتفاعات بالامبو را تصرف کرد و سپس وارد شهر شد. حلبچه وی در این عملیات به خوبی توانست محور را کنترل کند. او گردان را به شهر حلبچه برد و در آنجا با استقبال گرم مردم کرد ساکن حلبچه مواجه شد. استقبال مردم از این گردان و رزمندگانی که وارد شهر شده بودند را داشتند اما متاسفانه ارتش بعث عراق ابتدا با جنگ و سپس با بمباران شیمیایی شهر حلبچه را بمباران کرد. این شهید عزیز در این کمپین بسیار فعال بود.

گفتگوی تابناک با همرزم شهید نیلفروشان/ احمد کاظمی نیلفروشن را کشف کرد.

شهدای نیلفروشان یکی آنها یکی از بازوهای قوی ایران در جبهه مقاومت بودند.

* رابطه شما با شهید نیلفروشان چگونه بود؟

با برادرم خیلی صمیمی بودند و من هم همینطور. ما رابطه بسیار نزدیکی با هم داشتیم. شهید نیلفروشان; سال ها پس از جنگ مسئولیت عملیات نیروی زمینی سپاه را بر عهده گرفتند. بعدها هم به لبنان رفتند و قائم مقام شهید زاهدی بودند. فرمانده دانشگاه مدتی ریاست فرماندهی و قرارگاه سپاه را بر عهده داشت. سپس معاون عملیات کل ارتش شدند. پس از شهادت سردار محمدرضا زاهدی؛ شهید مجاهد سید حسن نصرالله; ایشان را به عنوان جانشین شهید زاهدی پیشنهاد کردند. شهدای نیلفروشان یکی آنها یکی از بازوهای قوی ایران در جبهه مقاومت بودند. که در نهایت در کنار سید حسن نصرالله به افتخار شهادت نائل آمدند.

زمانی که در کالج دافوس بودند و من به تهران آمدم و مطلع شدند، حتماً قرار ملاقات گذاشتند. در این جلسات از تمایل او برای کمک به رزمندگان جبهه مقاومت صحبت می شد و همیشه از او می خواستند که دعا کند خداوند ما را یاری کند و شرمنده شهدا نباشیم.

*از رابطه شهید نیل فروشان و شهید حاج احمد کاظمی بگویید.

حاج احمد؛ سردار شهید نیلفروشان را خیلی دوست داشتند. زمانی که شهید حاج احمد کاظمی مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی سپاه را بر عهده گرفت، یکی یکی از کسانی که به اثرگذاری آن اعتماد کرد و آن را به تهران برد، شهید نیلفروشان بود. ارتباط بسیار صمیمی بین این دو شهید بزرگوار و همچنین شهید محمدزا زاهدی عزیز وجود داشت.

از فرصتی که برای انجام این گفتگو در اختیار شما قرار دادید متشکرم.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما