به گزارش مانیبان، روزنامه هم میهن نوشت: بعد گفتند مواردی علیه امنیت وجود دارد. قطعا همینطور است؛ اما کسانی که به دنبال مشکلات امنیتی هستند قطعا سعی می کنند به فیلترشکن یا روش های مناسب دیگر دسترسی داشته باشند و کارهای خود را بسیار راحت تر از آنچه فکر می کنیم انجام دهند.

در این میان سر مردم عادی و بی گناه بدون کلاه می ماند.

البته به سؤال دیگری پاسخ نمی دهند; دنیا با این شرایط چه می کند؟ چرا اجازه نمی دهیم در ایران برنامه های مستقل مجازی تولید شود و افراد با هر گرایشی به صورت عادی و غیر مغرضانه جذب آنها شوند؟ چرا اینترنت باید بستر چنین وضعیتی در ایران باشد؟ پاسخ روشن است. چون می خواهند رسانه های رسمی را در انحصار خود درآورند.

آنها نمی خواهند دیگران صحبت کنند. آنها نمی خواهند سیاست های رسمی و جاری مورد آزمایش قرار گیرد. آنها نظارت مؤثر رسانه ای نمی خواهند. آنها نمی خواهند کسی جز خودشان وسیله ای داشته باشد. بنابراین فضای مجازی جایگزین فضای رسمی رسانه ای می شود تا خلاء و عدم آزادی اطلاعات و گفتگو در آن پر شود. پرداختن به این وضعیت فیلتر کردن یا حذف انحصار رسانه های رسمی است.

راه سومی وجود ندارد و چون با دومی موافق نیستند، اولی را اجرا می کنند و عجیب اینکه بازار بزرگی برای فیلترشکن ها نیز ایجاد می شود و علاوه بر کاهش سرعت، ترافیک و مصرف افزایش می یابد. که سود آن به جیب بهترین ما خواهد رفت.

با این مقدمه، مردم در هفته گذشته منتظر شنیدن خبرهای خوب بودند. چرا که اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور دولت جدید برگزار شد و منتظر شنیدن خبر رفع فیلترینگ بودند اما در عوض با انتقاد فیلترشکن ها مواجه شدند! فیلتر شکنی که اساساً بی ربط است مگر اینکه فیلتر وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آقای رئیس جمهور فیلترینگ چطور؟

در حالی که واضح بود که این یک اظهارنظر غیرقابل دسترس بود، اما خبری ناامیدکننده بود. به خصوص اینکه موضع آقای رئیس جمهور در خصوص رفع فیلترینگ مشخص بود و حتی انتظار می رفت زودتر رفع شود. اما سخنان دیروز وزیر ارتباطات نشان داد که موضوع رفع فیلترینگ به طور جدی در دستور کار دولت و این وزارتخانه قرار دارد.

به نظر می رسد آقای رئیس جمهور تاکید دارند که فیلترینگ باید با حمایت و موافقت همه اعضا رفع شود. اما وزیر باید جدی تر باشد. اگر کاری که باید انجام شود نیاز به اصلاح داشته باشد، تاخیر جایز نیست. در هر صورت راه حل نهایی اصلاح سیاست های رسمی رسانه ای کشور است. فضای مجازی نباید به سیاست های حذفی رسانه های رسمی بخورد. همه باید در خنثی کردن انتشار «اخبار جعلی» آزاد باشند.

امیدواریم تاخیر در رفع فیلترینگ به جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی موکول نشود. ریشه بسیاری از مشکلات و اتخاذ سیاست های نادرست در کشور، نبود رسانه های جامع و غیر انحصاری و همچنین نبود بحث آزاد و نظارت موثر رسانه ای است. تا زمانی که این مشکل حل نشود، نباید انتظار حل مشکل دیگری را داشته باشید. در صورت نبود این وضعیت، رسانه های فرامرزی در خط مقدم خواهند بود.

منبع: هموطن


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما