نوجوانانی که عکاسان حرفه ای شدند

به گزارش همشهری آنلاین، عکاسان هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی در به تصویر کشیدن رشادت، رشادت، ایثار و حماسه آفرینی رزمندگان داشتند. در طول عملیات با رزمندگان به جبهه رفتند و بسیاری از آنها جانباز شدند و یا به شهادت رسیدند. بسیاری از عکاسان مشهور در این زمینه فعالیت کردند، برخی از آنها این هنر را به صورت حرفه ای آموختند، برخی دیگر در اواسط جنگ و عکس های فراموش نشدنی در تاریخ دفاع مقدس گرفتند.

اسدالله رفیعی زاده مسئول واحد تبلیغات لشکر 27 محمد رسول الله (ص) متولد 1338 است و خاطرات زیادی از آن سال ها دارد. او که در بین همرزمانش به «زرماخی» معروف است، از نوجوانی 14 ساله می گوید که ماندگارترین عکس های دوران دفاع مقدس را ثبت کرده است.

زرمخی ماجرای عکاسی این نوجوان را اینگونه بیان می کند: احسان رجبی، متولد 1347، نوجوانی بود که از منطقه مقداد پایگاه تهران به جبهه اعزام شده بود و در یگان پشتیبانی جنگ، تدارکات بود واحد تعمیر و نگهداری در دوکوه اندیمشک حاضر و هر کاری که در توان داشت انجام داد. او یک دوربین حرفه ای داشت نبود اما از همین دوربین برای عکاسی از رزمندگان استفاده کرد. یادم هست که جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران برای گذراندن دوره عملی در رشته عکاسی به جبهه اعزام شدند. از آنها خواستیم که عکس گرفتن را به سربازان آموزش دهند و آقا احسان با مهارت خود در همان خط مقدم، هنر عکاسی را یاد گرفت. او بعدا یکی او یک عکاس حرفه ای جنگ و مستندساز شد.

مجموعه ای از عکس های احسان رجبی از دوران دفاع مقدس در آلبومی با عنوان «یادداشت ها» گردآوری شده است. در این مجموعه عکس هایی که از لحظه شهادت، مجروحیت یا روزهای حمله به جبهه گرفته شده است، می توان به شجاعت این عکاس پی برد، عکس هایی که بخشی از داستان دفاع مقدس را به ویژه برای نسل امروز روایت می کند.

پخت نان در ستاد تیپ 27 محمدرسول الله / عکاس: احسان رجبی

عکس هایی به اندازه کتاب بگیرید

احسان رجبی بعدها خود را وقف عکاسی کرد و اکنون مستندساز و عکاس جنگی شناخته شده ای است. این کتاب با قاب های دائمی و یادداشت های چشمی مجموعه ای از عکس های او از جلو است. رجبی در ابتدای یادداشت خود در کتاب «یادداشت ها» می نویسد: «ما عکاس نبودیم. عکس گرفتیم ما برای جنگ به جبهه رفته بودیم، اما اتفاقاتی در اطراف ما می افتاد که قابل تعریف نبود. او 14 ساله بود. در همان سن و سال در خط مقدم عملیات والفجر مقدماتی جنگیدیم.

زرماخی در ادامه می گوید: عکس های شهید امیر حاج امینی که دقایقی پس از شهادت لبخند کم رنگش آرامش روحش را نشان می دهد، از معروف ترین عکس های احسان رجبی است.

نوجوانانی که عکاسان حرفه ای شدند

شهید امیر حاج امینی / عکاس: احسان رجبی

جوانترین عکاس

در میان عکاسان دوران دفاع مقدس، حمیدرضا نجف زاده به عنوان جوان ترین عکاس و گزارشگر دوران دفاع مقدس شناخته می شود. او در سال 1346 به دنیا آمد و در تمام دوران نوجوانی خود عکاسی کرد. او عکس و گزارش تصویری از 20 عملیات جنگ اجباری تهیه کرده است. نجف زاده در سال 1359 به عضویت گروه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی درآمد و از همان زمان عکاسی را آغاز کرد. او در دوران دفاع مقدس عکس های ماندگاری گرفت.

در عملیات کربلای 5 از چند رزمنده زیر تابلویی عکس گرفت که روی آن نوشته شده بود: رزمنده ها، لبخند شما را خریدیم، اما ساعتی بعد تعدادی از رزمندگان در همان نقطه بر اثر شلیک خمپاره به شهادت رسیدند. نجف زاده در سال 68 آلبومی حاوی عکس هایی از دفاع مقدس که ایشان در دیدار با رهبری گرفته بودند به رهبر انقلاب تقدیم کرد.

نوجوانانی که عکاسان حرفه ای شدند

حمیدرضا نجف زاده کتاب عکس خود را از جبهه به رهبر معظم انقلاب تقدیم می کند

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما