به گزارش مانیبان، شاخص کل این بازار نیز در فرابورس 0.14 درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در معاملات دیروز 203 میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار با احتساب سهام و حق تقدم به 3.504 میلیارد تومان رسید.

در جریان معاملات دیروز بورس اوراق بهادار تهران، سایت TSETMC متعلق به شرکت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران و سهامداران می توانند به صورت لحظه ای به اطلاعات قیمت سهام مختلف در بازار دسترسی داشته باشند. دور از دسترس به گفته مدیرعامل این شرکت، دلیل بروز مشکل در سایت TSETMC مربوط به قطع شدن اینترنت در کشور است. محمدباقر حسن زاده، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس اعلام کرد: منبع قطعی سایت (TSETMC) مربوط به قطعی اینترنت کشور است. سایت مدیریت فناوری بورس (TSETMC) از ابتدای ساعات معاملات روز گذشته با قطعی مواجه شده و برخی از کاربران برای دسترسی به آن با مشکل مواجه شده اند.

در معاملات دیروز دلار نیما در ادامه روند صعودی سال جاری به 47 هزار و 146 تومان رسید. گفتنی است این نرخ از ابتدای سال تاکنون 16.3 درصد رشد را تجربه کرده است. تنش های اخیر در خاورمیانه باعث رشد دلار در بازار آزاد شده و اختلاف این دو نرخ به بیش از 30 درصد رسیده است. در حال حاضر 33 درصد اختلاف بین نرخ نیما و نرخ بازار آزاد وجود دارد.

بازار مسکن؟

در حال حاضر فعالان بورسی برای غلبه بر شرایط ماه در عقرب فعلی راهکارهای متفاوتی را برای بورس پیشنهاد می کنند. واقعیت این است که بازار سهام بدون توجه به همه این راهکارها و نحوه اعمال آن، تحت فشار ریسک تحولات منطقه ای و خاورمیانه در شرایط خطرناک کنونی و انتظار افزایش قیمت سهام از سوی تهران است. مبادله در شرایط کنونی دور از ذهن به نظر می رسد و با منطق شرایط فعلی همخوانی دارد و منطبق بر آن نیست. به نظر می رسد که محدوده نوسان 1% فعلی بهترین نسخه برای بازار کم ارزش و ریسک بالا امروزی است. بازار ممکن است در حال حاضر با این محدوده محدود ادامه دهد تا اینکه سرنوشت ریسک های خسته کننده آن مشخص شود. طبیعتاً اگر در شرایط فعلی دامنه نوسان به دلایلی مانند نقدشوندگی بیشتر سهام یا روان بودن معاملات و دلایل دیگر با افزایش همراه باشد، این امر منجر به کاهش بیشتر قیمت سهام نخواهد شد.

تزریق نقدینگی و جمع آوری محدوده های فروش از دیگر راهکارهای پیشنهادی برخی فعالان بازار در شرایط فعلی است. در پاسخ به این گفته همچنین می‌توان ادعا کرد که تا زمانی که سایه ریسک‌های سیستماتیک و ژئوپلیتیکی بازار را احاطه کند، بازار خود را با کوچک‌ترین اخبار منفی در این حوزه همراه می‌کند، باز هم با افزایش فشار عرضه و گسترش گسترده. محدوده فروش، بنابراین تزریق نقدینگی نیز مرهمی بر زخم و جراحات در بازار نیست. شایان ذکر است در سال های اخیر بورس بارها چنین ریسک هایی را در دل و متن خود تجربه کرده و با خیال راحت بر همه آنها فائق آمده است. حتما عروسی به کوچه دلالان بورس می رسد و آنها هم شهد شیرین موفقیت را خواهند چشید. در شرایط فعلی که چنین ریسک هایی بر فضای سیاسی و اقتصادی کشور سایه افکنده است، نمی توان انتظار بیشتری از بورس داشت.

بازار باید در دل این خطرات به زندگی خود ادامه دهد و نه در ابرهای عدم اطمینان. یکی پس از دیگری اتاق شیشه ای را می بندند تا بازار را به روزهای شیرین گذشته برگردانند. روزهای رونق بازار دقیقاً از دل ناامیدی متولد می شود. در نوامبر 1401، بازار از روی ناامیدی روند صعودی را آغاز کرد و طی 6 ماه موفق شد از انتهای نوامبر 1401 به بالا صعود کند. اردیبهشت ماه 1402 بازده خوبی را برای سهامداران به ارمغان آورد. در دوره مذکور، شاخص کل 104 درصد و شاخص هم وزن نیز 144 درصد رشد داشته است. در همین روند صعودی بود که شاخص کل بورس پس از 31 ماه به بالاترین حد خود رسید. مرداد او در سال 99 دوباره فتح کرد و توانست قله جدیدی را با ارتفاع 2535000 واحد ثبت کند.

در هر صورت بهتر است منتظر بمانیم و رویدادهای سیاسی و تاثیر هر یک از آنها بر بازار را به دقت بررسی کنیم و نقطه شروع روند صعودی بازار سرمایه را شناسایی کنیم. چرا که بورس در شرایط فعلی و در سال های اخیر در مقایسه با بازارهای موازی و تورم عمومی در جامعه، ممکن است با رفع سایه ریسک ها، بازار افزایش چشمگیری را تجربه کند.

منبع: دنیای اقتصاد


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما