به گزارش مانیبان به نقل از ایسنا، با لغو پروازهای داخلی و خارجی در روزهای اخیر بسیاری از مسافران تلف شده و برای دریافت هزینه پروازهای لغو شده دچار مشکل شدند. حتی پیدا کردن یک پرواز یا وسیله نقلیه جایگزین دشوار شده است. از سوی دیگر، بسیاری از هتل ها و آژانس های مسافرتی از بازپرداخت وجه به مسافران کنسل شده یا دریافت خسارت از آنها خودداری می کنند. پول و برخی از آنها زمان جایگزین دیگری نیز به مسافر ارائه می دهند. از سوی دیگر مسافران و گردشگران خارجی که به دلیل اعلام شرایط ویژه و هشدار ممنوعیت سفر از آمدن به ایران خودداری کرده اند نیز با چالش مواجه شده اند.

برهمین اساس و پس از پایش ایسنا، یحیی نقی زاده، مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخشنامه ای به مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها ابلاغ کرد و از به اطلاع کلیه امکانات و دفاتر گردشگری نیز می رسد. مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اعلام کرد: با توجه به شرایط خاص چند روز اخیر و لغو پروازها و عدم امکان انجام یک سری سفرها و تورهای هوایی توسط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با توجه به کلیه تورهای داخلی و خارجی در دوره 10 تا 12 اکتبر 1403 بدون کسر جریمه، تمام وجوه دریافتی از گردشگران را بازپرداخت کنید.

همچنین تاکید شده است: با توجه به عدم امکان پیش‌بینی شرایط مذکور، لازم است متولیان دفاتر و تاسیسات گردشگری از هرگونه تعهد الزام آور برای سفرهای همشهریان خودداری کنند و تمهیدات لازم را برای لغو احتمالی در نظر بگیرند. و بازپرداخت برای زائران و گردشگران.

متن کامل این بخشنامه به این شرح است: «همانطور که اشاره شد رعایت حقوق مردم و حفظ امنیت و آرامش جامعه به ویژه مسافران و گردشگران همواره از اولویت های صنعت گردشگری بوده و خوشبختانه تأسیسات و فعالان گردشگری در این صنعت برای جلب رضایت مسافران و قرار دادن گردشگران در رأس امور و اولویت دادن آنها به سایر نیازها، اخلاق حرفه ای دارند.

از این حیث با توجه به شرایط خاص چند روز اخیر و لغو پروازها و عدم امکان انجام یکسری سفرها و تورهای هوایی توسط دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی با استناد به ماده 30 آیین نامه تاسیس و سفر. فعالیت و دفاتر خدمات گردشگری، ماده 35 آیین نامه نظارت بر خدمات مسافرتی و جهانگردی، ماده 12 آیین نامه اجرایی رزرو و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی، در صورت درخواست هر یک از مسافران یا گردشگران برای لغو سفر. با رعایت شرایط مذکور، در بازه زمانی از تاریخ 10/07/1403 لغایت 12/07/1303، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری موظفند کلیه وجوه دریافتی از گردشگران را برای کلیه تورهای داخلی و خارجی بدون کسر جریمه مسترد نمایند. برای “وضعیت فوق العاده” و “غیرقابل پیش بینی”.

بدیهی است هزینه های مربوط به ابطال بلیط سفر (ترانسفر) با آنچه در بخشنامه سازمان مربوطه (وزارت راه و شهرسازی) مقرر شده است، مطابقت دارد.

همچنین با توجه به عدم امکان پیش بینی شرایط مذکور، لازم است مدیران دفاتر و تأسیسات گردشگری از هرگونه تعهد الزام آور برای سفر هموطنان خودداری کرده و تمهیدات لازم را برای لغو و استرداد وجه احتمالی زائران و گردشگران اندیشیده باشند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما