10 فایده گریه – خبرآنلاین

به گزارش بازتاب آنلاین از سلامت نیوز، وقتی غمگین، عصبانی یا ناامید و حتی خوشحال هستیم گریه می کنیم. علت دقیق گریه برای محققان مشخص نیست، اما تحقیقات گسترده ای در مورد اثرات آن بر بدن انجام داده اند که در این مقاله به یافته های آنها می پردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

1. استرس را از بین می برد
تحقیقات نشان می دهد که گریه کردن به کاهش استرس ناشی از غم و اندوه کمک می کند. در واقع باعث تعادل و آرامش بدن می شود.

2. ذهن را تقویت می کند
اگر گریه کردن بتواند استرس را کاهش دهد، می تواند خلق و خو را بهبود بخشد. بررسی ها نشان می دهد که حدود دو سوم افراد معمولاً بعد از گریه احساس بهتری دارند. با این حال، نحوه واکنش دیگران به گریه ما یکی از مهم ترین عواملی است که بر احساس ما پس از گریه تأثیر می گذارد. اگر اطرافیان شما ناراحتی شما را درک کنند و به کمک شما بیایند، به احتمال زیاد بهتر خواهید شد. اما وقتی شما را مسخره می کنند، گریه کردن حس خوبی ندارد. در بسیاری از موارد، بهبود خلق و خوی پس از گریه نتیجه حمایت عاطفی و کمک دیگران است.

3. گاهی اوقات باعث بدتر شدن حال شما می شود
گریه کردن در مکان و زمان نامناسب یا در مقابل افرادی که واکنش منفی نشان می دهند، قطعا می تواند حال شما را بدتر کند. گریه کردن در خانه و اطراف افراد حامی مفید است، اما ممکن است در محل کار نامناسب تلقی شود. علاوه بر این، گریه ممکن است در درازمدت احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما اثرات آنی ممکن است خلق و خوی شما را بدتر کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مدتی طول می کشد تا افراد پس از تماشای یک فیلم غمگین و گریه احساس بهتری داشته باشند. بلافاصله پس از تماشای فیلم، شرکت کنندگان احساس بدی داشتند، اما 20 و به خصوص 90 دقیقه بعد احساس بهتری نسبت به قبل از تماشای فیلم داشتند.

4. ارتباطات را بهبود می بخشد
یکی دیگر از مزایای گریه بهبود ارتباطات است. در انسان، گریه در ابتدا به عنوان راهی برای نوزادان برای جلب توجه مادر تکامل یافت. نوزادان انسان توانایی های حیوانات تازه متولد شده را ندارند. اشک نوزادان و کودکان از نظر بصری فریاد کمک را تکمیل می کند و توجه مراقب را به خود جلب می کند. در بزرگسالی، انسان این عملکرد بیولوژیکی را به یک عملکرد عاطفی تبدیل می کند. هنگامی که بزرگسالان گریه می کنند، در درجه اول به آنها اشاره می کنند که به کمک نیاز دارند.

5. پیوند تشکیل می شود
وقتی با اشک های خود با دیگران ارتباط برقرار می کنید، آسیب پذیری خود را نشان می دهید. گریه کردن در حضور افراد حامی احساس ارتباط را افزایش می دهد. آنقدر به طرف مقابل اعتماد دارید که جلوی او گریه می کنید. بنابراین، گریه نشان می‌دهد که شما احساس نزدیکی به شخص می‌کنید و این می‌تواند پاسخ همدلانه و ارتباط عاطفی را تقویت کند.

ما معمولاً دوست نداریم نقاط ضعف خود را به غریبه‌ها نشان دهیم، بنابراین سعی می‌کنیم جلوی آنها گریه نکنیم و در عوض اشک‌هایمان را برای نزدیک‌ترین افرادمان ذخیره کنیم.

6. به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید
گریه کردن می تواند منجر به واکنش خاصی شود که به نفع ماست. حتی اگر آگاهانه قصد سوء استفاده از کسی را نداشته باشیم، گریه ما می تواند خشم و احساس گناه دیگران را کاهش دهد یا تمایل آنها را برای پذیرش درخواست ما افزایش دهد. گریه مزایای اجتماعی دارد و می تواند خشم دیگران را در هنگام درگیری کاهش دهد.

7. در خلوت، فشار را از بین می برد
اگر گریه یک وسیله ارتباطی مهم است، پس چرا حتی زمانی که تنها هستیم گریه می کنیم؟ احتمالاً به این دلیل است که بعد از یک روز خسته کننده یا پر استرس، بالاخره می توانید با افکار خود خلوت کنید و با گریه بدن خود را آرام کنید. گریه کردن به تنهایی می تواند راهی برای ارتباط با کائنات باشد. وقتی افراد در خلوت گریه می کنند، بیشتر اوقات در واقع به دنبال کمک هستند. مثلا از خدا کمک می خواهید.

8. به دفع سموم از بدن کمک می کند
در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980، شیمیدانی به نام ویلیام فری، فواید گریه را مطالعه کرد و به این نتیجه رسید که اشک به دفع سموم ناخواسته بدن کمک می کند. او اشک های ناشی از تحریک چشم (مانند خرد کردن پیاز) را با اشک های احساسی مقایسه کرد و دریافت که از نظر شیمیایی متفاوت هستند. به عنوان مثال، برخی از پروتئین ها در اشک های عاطفی بیشتر هستند، که ممکن است به دلیل انتشار محصولات جانبی استرس باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

9. ضدعفونی کننده طبیعی است
از دیگر فواید گریه می توان به توانایی آن در کشتن باکتری ها اشاره کرد. اشک حاوی پروتئینی به نام لیزوزیم است که می تواند مولکول های مضر را از بین ببرد. با این حال، به خاطر داشته باشید که دانشمندان هنوز این موضوع را به طور قطعی ثابت نکرده اند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

10. به سلامت چشم کمک می کند
اشک چشم ها را مرطوب می کند و آنها را سالم نگه می دارد. عملکرد بیولوژیکی اشک مرطوب نگه داشتن چشم ها یا محافظت از آنها در برابر ورود دود و گرد و غبار به چشم است. نبود اشک می تواند باعث خشکی چشم شود که می تواند منجر به درد و حتی از دست دادن بینایی شود. اما گریه زیاد هم مضر است و چشم را اذیت می کند. به همین دلیل است که چشم ها پس از گریه قرمز و متورم می شوند.

11. مربوط به هورمون های جنسی است
هر چه سطح تستوسترون (هورمون مردانه) در مردان بیشتر باشد، احتمال گریه آنها کمتر می شود. شواهد از افراد تراجنسیتی و مردان مبتلا به سرطان پروستات که داروهای هورمون مردانه دریافت کرده اند و همچنین نتایج برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که تستوسترون اثر مهاری بر گریه دارد. در زنان، تغییرات در سطح استروژن (هورمون زنانه) می تواند منجر به افزایش گریه قبل از شروع قاعدگی یا بعد از زایمان شود. با این حال، یک مؤلفه فرهنگی در میزان گریه مردان و زنان وجود دارد. روند گریه کردن از نظر فیزیکی برای زنان و مردان یکسان است، اگرچه زنان بیشتر از مردان گریه می کنند. مردان اغلب از ترس قوی یا قدرتمند جلوه دادن در جامعه در گریه کردن تردید دارند و اشک های خود را پنهان می کنند. به طور کلی، جامعه به زنان اجازه می دهد بیشتر از مردان گریه کنند، بنابراین زنان در انجام این کار احساس راحتی بیشتری می کنند.

12. اثرات فیزیکی مهمی دارد
گریه نه تنها یک عمل احساسی است، بلکه یک عمل فیزیکی نیز هست. چرا این اتفاقات می افتد؟ دلیل این امر در هیجان بالاتنه هنگام شروع گریه نهفته است. گرچه گریه در نهایت می تواند بدن شما را آرام کند، اما می تواند برای چند دقیقه اول تحریک کننده و بسیار تحریک کننده باشد. افرادی که گریه می کنند ضربان قلب و عرق بیشتری دارند. از این نظر گریه نوعی فعالیت برای بدن است. برای تعیین اثرات کوتاه مدت و بلندمدت گریه به مطالعات بیشتری نیاز است.

13. بر سایر هورمون ها نیز تأثیر می گذارد
هم در مردان و هم در زنان، هورمون های دیگر علاوه بر هورمون های جنسی نیز می توانند تحت تأثیر گریه قرار گیرند. اگرچه شواهد کمی برای تأیید این موضوع وجود دارد، به نظر می رسد پرولاکتین گریه را آسان تر می کند. این می تواند دلیل ناراحتی و گریه تازه مادران را توضیح دهد. زیرا هورمون پرولاکتین بعد از تولد افزایش می یابد. همچنین می دانیم که گریه باعث افزایش ترشح اندورفین می شود که هورمون شادی و آرامش است. بنابراین، گریه تنش را از بین می برد و در نتیجه احساس بهتری در شما ایجاد می کند. به همین دلیل است که گاهی هنگام تماشای یک فیلم غمگین گریه می کنیم.

14. گریه شاد به آرامش بدن کمک می کند
درست مانند احساسات منفی، احساسات مثبت نیز می تواند منجر به گریه شود. گریه اغلب ناشی از احساسات منفی مانند غم و اندوه، ناامیدی و عصبانیت است، اما شما همچنین می توانید زمانی که احساسات مثبت قوی احساس می کنید گریه کنید. به نظر می رسد گریه با احساسات مثبت و منفی همراه است و بلافاصله پس از اوج تجربه عاطفی زمانی که فرد شروع به تخلیه احساسات خود می کند، رخ می دهد. به همین دلیل است که ممکن است با دیدن یک نوزاد تازه متولد شده یا حتی وقتی غروب زیبای خورشید را تماشا می کنیم در عروسی گریه کنیم.

گریه کردن اشکالی ندارد، حتی ممکن است برای شما خوب باشد. اگر می خواهید گریه کنید، جلوی اشک هایتان را نگیرید. اشک یک روش طبیعی و سالم برای بیان احساسات است. با این حال، گریه مداوم بدون دلیل می تواند نشانه افسردگی باشد. اگر متوجه این موضوع شدید، با یک متخصص تماس بگیرید.

۲۳۳۲۳۳

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما