به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، نمایندگان مجلس به استعفای حسین زاده رای ندادند. این زمان است پزشکیان در ایران وجود نداشت و در تحلیل ها به عنوان مانعی از سوی مجلس برای دولت در مسیر آشتی ملی تلقی می شد. محمدانور بجارزهی این را می گوید پزشکیان او برای استعفای حسین زاده به مجلس می آید.

به گزارش هم میهن این گفتگو ادامه دارد:

*چرا نمایندگان اینقدر مشهود در انتصاب استانداران دخالت داشتند؟

برخی از وزرا از نمایندگان مجلس خواستند تا در مورد چگونگی حرکت سریعتر و موثرتر به سمت رویکرد صحیح و تعاملی در حوزه های انتخابیه، توصیه هایی داشته باشند. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز می فرمایند: «هرگز در انتصابات دخالت نکنید، اما مشورت خوب است و می تواند با نمایندگان مجلس مشورت کند». البته وزرا مختارند کسانی را که مرجع مورد تایید آنها باشد برای وظایف مختلف استانداران، استانداران و مدیران کل تعیین کنند. به انتصاب استانداران توجه کنید. نخبگان محلی برای استان کردستان منصوب شدند اما به ما گفتند که اگر استاندار سیستان و بلوچستان غیر بومی باشد بهتر است. انتصاب استاندار سیستان و بلوچستان هم اکنون در دست بررسی است. اگر حرف نمایندگان ملاک قرار می گرفت تکلیف از قبل تعیین شده بود. وزارت کشور مستقل تصمیم می گیرد.

* به نظر می رسد در برخی موارد فشارهایی به وزارت کشور وارد می شود. آیا این موضوع بحث نظارتی آینده مجلس را زیر سوال نمی برد؟

در صورت دخالت قطعا مسئولان استان پاسخگو خواهند بود. نمایندگان مجلس در کنار مردم زندگی می کنند و از مشکلات ناشی از حضور در حوزه انتخابیه آگاه هستند. مطمئناً با ارتباط بیشتر با مردم می‌توانیم توصیه‌ها و پیشنهادهای خوبی را ارائه کنیم، اما اگر نمایندگان فردی بدون رزومه و مهارت خاصی را پیشنهاد کنند، قطعاً اختلال است.

* چرا برخی نمایندگان با استعفای آقای حسین زاده مخالفت کردند؟

فکر می کنم دوست دارم این استعفا قبول شود. من بهش رای دادم او – حسین زاده – از خانواده شهید است و دو سه دوره نماینده مجلس بوده است. بنابراین او صلاحیت دارد و قوانین را می داند. ای کاش همکاران ما این کار را نمی کردند. البته من از او درخواست کردم و او می خواهد در مورد استعفای خود تجدید نظر شود. بر اساس قانون، فردی که نماینده است و مسئولیت جدیدی بر عهده می گیرد، به منزله استعفا از نمایندگی است. ما به استعفای دو وزیر خروجی از مجلس رای ندادیم. این لازم نیست نبود نیازی به رای دادن به آقای حسین زاده نیست. حقوق خواندم البته آنها همچنان به آن پایبند هستند و امیدوارم کارشان انجام شود. من این احساس را دارم که بخشی از مجلس در این تصمیم سیاسی نقش داشته است. با توجه به اینکه قانون می گوید قبول مسئولیت نماینده به منزله استعفا است. هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. پزشکیان آنها دوباره به مجلس خواهند آمد و امیدوارم این مشکل حل شود.

*یعنی آقا پزشکیان آیا برای این به مجلس می آید؟

پزشکیان او به دلیل سفر به خارج نتوانست در مجلس حضور داشته باشد. قرار شد به مجلس بیاید و حتما از خودش دفاع کند. منم همینطور یکی از خدمتگزاران ملت ایران می خواهم که پزشکیان – باید بیاید تا حسین زاده به دولت برود. همچنین حسین زاده متعلق به اقوام و مذاهب است و وقتی از این منظر به موضوع نگاه کنیم اهمیت آن بیشتر می شود. پزشکیان برای اولین بار یک کرد اهل سنت فردی را به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب کرد. فردی که فرزند و برادر شهید است و چندین دوره نماینده مجلس بوده است. اگر از این منظر به موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که این کمک ها برای وحدت ملی ارزشمند است.

27218

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما