افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در جامعه امروزی است و می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. این یک اختلال است که حتی در کودکان نیز دیده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به این اختلال هستند و دوبرابر مردان به آن مبتلا می شوند. دلایل زیادی مانند تغییرات هورمونی، رویدادهای مختلف زندگی، مشکلات سلامتی، ژنتیک، بارداری، تغییرات فصلی و مشکلات اقتصادی می تواند در بروز افسردگی در زنان بسیار موثر باشد. افسردگی در زنان علائمی دارد که باعث ایجاد برخی احساسات منفی می شود، دانستن این علائم می تواند به درمان افسردگی در زنان کمک کند.

به گزارش همشهری آنلاین، در ادامه به مهم ترین علائم شایع افسردگی در زنان می پردازیم.

احساس ناامیدی و پوچی

در این صورت فرد فکر می کند که نمی تواند به موفقیتی که در زندگی به دنبال آن است دست یابد و آینده برای او نامشخص است. ممکن است فرد در زندگی روزمره دچار مشکل شود و علاقه ای به امور روزمره یا همسر یا فرزندان خود نداشته باشد. فردی که دائماً در احساس پوچی است به این نتیجه می رسد که نمی توان موقعیت بهتری برای او ایجاد کرد، هیچکس نمی تواند شرایط بهتری را برای خود ایجاد کند.

غم عمیق

در این حالت فرد از درون احساس غمگینی می کند، گویی هیچ چیز نمی تواند او را خوشحال کند. دیگر فعالیت های اجتماعی و حتی سرگرمی هایی که برای او لذت بخش بود دیگر برایش اهمیتی نخواهد داشت.

تمرکز و کاهش حواس پرتی

شاید یکی یکی دیگر از علائمی که ممکن است در برخی از زنان افسرده رخ دهد کاهش تمرکز و حواس پرتی است. به خاطر سپردن برخی مسائل، فراموش کردن محل اشیا یا جا گذاشتن آنها ممکن است نمونه هایی از این عدم تمرکز باشد.

بی اشتهایی و پرخوری

اختلالات اشتها یکی این یکی از علائم شایع افسردگی در زنان است. در این حالت، حس چشایی فرد مبتلا تغییر می کند، بنابراین ممکن است میل شدیدی به خوردن غذای عصبی داشته باشد که منجر به چاقی می شود یا اشتهای او برای غذا کاهش می یابد و وزنش کم می شود.

ناتوانی در کنترل احساسات و اضطراب شدید

احساس ناامیدی و سردرگمی که فرد را تحت تاثیر قرار می دهد باعث می شود کنترل رفتار خود را از دست بدهد و به سرعت عصبانی شود و در کوچکترین مسائل نتواند خشم خود را کنترل کند. یا ممکن است بی دلیل شروع به گریه کند. علاوه بر این، این افراد نسبت به رفتار دیگران بسیار حساس می شوند. وقتی زنان افسرده می شوند، مدام احساس اضطراب و اضطراب می کنند و سرکوب این احساسات دشوار می شود.

گناه

می توان گفت بسیاری از علائم افسردگی که زنان تجربه می کنند از احساس گناه ناشی می شود. این روحیه در خانم ها باعث می شود که برای کوچکترین چیزها خودشان را سرزنش کنند و شروع به سرزنش کنند.

کاهش سطح انرژی و خستگی

احساس خستگی و کمبود انرژی یکی دیگر از علائم افسردگی در زنان است. این علامت اغلب با افسردگی فصلی همراه است. در این صورت عملکرد فیزیکی فرد کند می شود.

تغییر الگوهای خواب

یکی دیگر از علائم رایج که اغلب در زنان افسرده شایع تر است، خواب آلودگی است. افسردگی باعث می شود انگیزه آنها برای بلند شدن از رختخواب کمتر شود. در برخی موارد ممکن است این علامت در برخی از زنان نیز رخ دهد یا برعکس، یعنی ممکن است دچار بی خوابی شوند که البته نادرتر است.

بدبین بودن به همه چیز

افسردگی باعث می شود اعتماد فرد به دیگران کاهش پیدا کند و در نتیجه به همه چیز و همه کس شک کند و در اعتماد کردن دچار مشکل شود.

تشدید افکار در مورد مرگ

یکی یکی از علائم نگران کننده افسردگی شدید، افزایش میل به خودکشی در این افراد است. بنابراین، فرد افکار خودکشی را در ذهن خود ایجاد می کند.

حرف آخر

علائم ذکر شده را می توان در بسیاری از زنان در دوره های مختلف زندگی مشاهده کرد، اما اگر برخی از این علائم را با هم تجربه کردید، در نظر بگیرید که ممکن است نشانه های افسردگی باشد. زنانی که چنین شرایطی را تجربه می کنند باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما