به گزارش مانیبان به نقل از بازتاب آنلاین، بازار طلا و ارز دومین هفته پاییز را با نوسانات رفت و برگشتی در سایه «اخبار سیاسی» و «وضعیت بازارهای مالی جهانی» سپری کرد و به مرزهایی رسید که تاکنون در 5 ماه گذشته نوسان داشته است. قیمت دلار که از ابتدای سال روند کاهشی خود را آغاز کرده بود، بار دیگر به حداقل 58 هزار تومان کاهش یافته بود. شروع هفته دوم مهر پس از 46 روز وارد محدوده 60 هزار تومان شد. این اسکناس در ابتدای هفته و روز شنبه تحت تاثیر نوسان اخبار سیاسی دنبال شد و در وسط کانال 61 هزار تومان قرار گرفت. در ادامه هفته و پس از فروکش شدن شور و شوق، قیمت دلار کاهش یافت و در روزهای یکشنبه و دوشنبه به سمت سطح حمایتی 60 هزار و 300 تومان حرکت کرد. اما از سه شنبه تا پنجشنبه این اسکناس نوسان مثبتی را ثبت کرد و به سطوح جدیدی رسید.

اقتصاد نیوز نوشت: قیمت ارز که هفته را با قیمت 46 میلیون آغاز کرده بود، با متغیر ریسک های سیاسی نوسان کرد و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد و هفته را با قیمت 48 میلیون و 700 هزار تومان به پایان رساند. طلای مذاب هفته جاری نیز مانند سایر بازارها در کانال جدید 17 میلیون تومانی فعالیت خود را آغاز کرد و طی کرد و روز پنجشنبه در این کانال به بالاترین حد خود رسید. البته بازار طلا و سکه از آخر. مرداد متاثر از دومین متغیر بنیادی خود یعنی قیمت اونس طلا بود و تحت تاثیر نوسانات این فلز گرانبها، رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند.

حباب ها در این هفته افزایش یافتند و ضخیم تر شدند. حباب دلار درهم در این هفته از 500 تومان، حباب ارز از 19 درصد و حباب طلای مذاب از 2 درصد گذشت. معامله گران معتقدند که با افزایش ریسک های سیاسی، حباب منعکس کننده انتظارات منفی در بازار است.

این هفته اختلاف پولی سه مقام در کانون توجه بازار بود. عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی از نزدیک شدن قیمت دلار نیما به قیمت دلار در بازار آزاد حمایت می کرد اما محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی که در صحن علنی مجلس حضور داشت. مجلس در هفته جاری تاکید کرد که «افزایش قیمت دلار نیما بیش از آنچه تا امروز اتفاق افتاده امکان پذیر نیست؛ وی از تثبیت قیمت دلار نیما دفاع کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی، همچنین در جلسه مذکور از « چند برابر شدن نرخ دلار » انتقاد کرد.

همچنین این هفته خبر پیوستن معامله گران طلا به سامانه جامع معاملات در بازار غوغا منتشر شد. این موضوع مهمی است که از سال گذشته به موضوع بحث معامله گران تبدیل شد و باعث واکنش بازار طلا به این اتفاق شد اما طبق آخرین اخبار، این موضوع مهم بیست و هفتم آبان ماه محقق خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد در نتایج هفتگی بازار، همه بازارها به جز بورس در سبز بوده و بیش از چهار درصد رشد داشته اند. قیمت سکه با 5.8 درصد افزایش در رتبه اول قرار گرفت و پس از آن قیمت طلا با رشد 5 درصدی دومین بازار کارآمد بود. قیمت دلار تهران، قیمت درهم و دلار هرات بیش از 4 درصد رشد را ثبت کردند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما