اروپای غربی و مرکزی ممکن است در هفته های آینده توسط طوفان های متعددی از اقیانوس اطلس آسیب ببیند. فرانسه، بریتانیا و اسکاندیناوی سردترین مناطق در اکتبر امسال خواهند بود، در حالی که جنوب شرقی اروپا و اسپانیا گرم باقی خواهند ماند. دمای هوا در زمستان امسال کمتر از سال گذشته خواهد بود و به گفته کارشناسان هواشناسی، دلیل این امر پدیده لا نینا است.

La Nina چیست و آیا زمستان سردتر و مرطوب تری را در اروپا به ارمغان می آورد؟

به گزارش ایمنا، لا نینا یک الگوی آب و هوایی طبیعی است و زمانی رخ می دهد که دمای سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام به کمتر از حد متوسط ​​برسد. دقیقا برعکس فاز گرم ال نینو. این پدیده تأثیرات گسترده ای بر الگوهای آب و هوای جهانی از جمله در اروپا دارد.

کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی احتمال وقوع شرایط لا نینا را بین اکتبر و فوریه 60 درصد پیش بینی کرده اند. پیش‌بینی می‌شود زمستان امسال رویدادی ضعیف تا متوسط ​​در اروپا رخ دهد و این پدیده در اوایل سال آینده تضعیف خواهد شد.

دمای لا نینا در سراسر اروپای غربی به طور کلی خنک‌تر از معمول بوده است و پیش‌بینی‌کنندگان انتظار دارند که دما در ماه‌های نوامبر و دسامبر کاهش یابد. به طور کلی، این الگوی آب و هوایی همچنین منجر به شرایط مرطوب و سردتر در آلپ می شود که می تواند منجر به بارش های مکرر و شدیدتر برف شود.

مدل های آب و هوا پیش بینی می کنند برف کمتر از حد معمول برای بقیه اروپا، به استثنای برخی از مناطق شمالی و مرکزی در اطراف آلپ. شمال غربی و جنوب شرقی اروپا معمولاً خشک‌تر از حد معمول هستند، در حالی که اروپای جنوب غربی معمولاً مرطوب‌تر است.

همانطور که از مرکز اقیانوس آرام دور می شویم، اثرات لا نینا و ال نینو به راحتی توسط شرایط آب و هوایی محلی مختل می شود. این امر پیش بینی تأثیر دقیق آنها در اروپا را دشوار می کند.

شدت سایر تغییرات اقلیمی نیز با تغییر این پدیده ها افزایش می یابد. بارندگی متغیرتر بوده و از میانگین های تاریخی و به اصطلاح الگوهای مورد انتظار انحراف دارد. بر اساس گزارش ششم ارزیابی پانل بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC)، افزایش گازهای گلخانه ای ناشی از انسان، فراوانی و شدت رویدادهای شدید آب و هوایی را افزایش داده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما