بعدی- ملافه و ملحفه محل گرم و مناسبی برای رشد میلیون ها باکتری، قارچ، کنه و ویروس است.

به گزارش فرارو به نقل از بی بی سی، ملحفه ها و روتختی ها پناهگاه انواع باکتری ها هستند. این باکتری ها روی پوست زندگی می کنند و سلول های مرده پوست را می ریزند و به ملحفه ها و پتوها ختم می شوند. اگرچه بیشتر این باکتری ها برای انسان بی ضرر هستند، اما می توانند از طریق یک زخم باز وارد بدن شوند و سلامتی را به خطر بیندازند. البته بیشتر این موارد در بیمارستان ها اتفاق می افتد.

ملحفه های بیمارستانی در دمای بسیار بالا شسته می شوند که اکثر باکتری ها را از بین می برد، اما آیا شستن در خانه برای از بین بردن این باکتری ها و قارچ ها کافی است؟ در آزمایشی که در سال 2013 انجام شد، نمونه ای از یک روبالشی معمولی گرفته شد و مشخص شد که این روبالشی حاوی تقریباً 3 میلیون باکتری در هر سانتی متر مربع است. این مقدار تقریباً 17000 برابر بیشتر از باکتری روی صندلی توالت است.

در این میان، تحقیقات نشان می دهد که حتی بالش ها نیز حاوی قارچ هستند. گرد و غبار روی بالش ها مواد مغذی و عرق لازم را فراهم می کند که رطوبت لازم برای رشد این قارچ ها را فراهم می کند. از آنجایی که بیشتر مردم به ندرت بالش های خود را می شویند، این قارچ ها می توانند سال ها زنده بمانند. تکان دادن و گردگیری بالش ها نیز باعث پخش شدن این قارچ ها در تمام اتاق می شود. این قارچ ها تا دمای 50 درجه سانتیگراد زنده می مانند، بنابراین شستن بالش ها در خانه در از بین بردن آنها بی تاثیر است. علاوه بر این، بالش های شستشو می تواند آنها را بیشتر مرطوب کند و محیط بهتری برای رشد و تکثیر قارچ ها فراهم کند.

با توجه به مدت زمانی که افراد در رختخواب می گذرانند و نزدیکی بالش به دهان، این یافته پیامدهای مهمی برای بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی به ویژه آسم و سینوزیت دارد. بیش از نیمی از افراد مبتلا به آسم شدید به آسپرژیلوس فومیگاتوس حساسیت دارند و قرار گرفتن در معرض این قارچ می تواند باعث بیماری مزمن ریوی در افرادی شود که قبلاً به سل یا بیماری ریوی مرتبط با سیگار مبتلا هستند. به گفته دنینگ، در حالی که 99.9 درصد از افراد دارای سیستم ایمنی سالم می توانند به راحتی با این قارچ ها کنار بیایند، در افراد با سیستم ایمنی سرکوب شده، قارچ می تواند سیستم ایمنی ضعیف میزبان را شکست دهد و باعث عفونت های کشنده شود.

بیماران سرطانی، افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند یا افرادی که مبتلا به کووید یا آنفولانزا شدید بوده‌اند، می‌توانند با تنفس در این قارچ‌ها به بیماری به نام آسپرژیلوزیس مهاجم مبتلا شوند. در طی این بیماری قارچ ها فقط وارد ریه شده و بافت ریه را از بین می برند. با وجود این همه اطلاعات، چه راهکارهایی برای مراقبت و حفظ سلامت لازم است؟

شما باید هر دو سال یکبار بالش خود را تعویض کنید، مگر اینکه مبتلا به آسم، بیماری ریوی یا بیماری سینوسی هستید، اما افراد مبتلا به این شرایط باید هر سه تا شش ماه یک بالش جدید دریافت کنند. اکثر متخصصان همچنین توصیه می کنند ملحفه ها و روبالشی های خود را به صورت هفتگی بشویید. علاوه بر شستن ملحفه ها، اتوکشی آنها باعث کاهش باکتری ها نیز می شود. اتو کردن یک راه عالی برای از بین بردن باکتری ها است، اما تا زمانی که وقت نداشته باشید و بیماری خاصی نداشته باشید، این باکتری ها سلامت شما را تهدید نمی کند.

اما اگر بیمار هستید، سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا بچه دارید، بهتر است از روش های شستشو با دمای بالاتر استفاده کنید. انجام کارهایی مانند خوابیدن با حیوانات خانگی در رختخواب، دوش نگرفتن قبل از خواب، خوابیدن با لباس های کثیف یا آرایش روی ملحفه و غذا خوردن در رختخواب نیز تعداد باکتری ها و قارچ ها را افزایش می دهد. اگر چنین عاداتی دارید بهتر است بیش از یک بار در هفته ملحفه های خود را با مواد شوینده مناسب و در دمای بالا بشویید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما