bato-adv

نتایج یک مطالعه جامع نشان می دهد که نور درمانی با لامپ های روشن ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از یورونیوز، نور درمانی، روشی که در آن نور طبیعی خورشید با نور مصنوعی شبیه سازی می شود، از دیرباز به افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی توصیه می شود. این نوع اختلال نوعی افسردگی است که می تواند انرژی افراد را تخلیه کند یا بر برنامه خواب آنها تاثیر بگذارد و اغلب در ماه های تاریک زمستان رخ می دهد.

اما یافته های جدید نشان می دهد که نور درمانی ممکن است برای بیماران مبتلا به افسردگی غیر فصلی نیز مفید باشد.

کارشناسان می گویند با توجه به اینکه 50 درصد بیماران مبتلا به افسردگی به درمان های اولیه پاسخ نمی دهند، این روش می تواند به عنوان یک درمان اولیه و ارزان تر عمل کند.

برای این مطالعه، کارشناسان دانشگاه‌های برزیل تقریباً 860 بیمار را که بین سال‌های 2005 تا 2024 با طیف‌های نور متفاوت درمان شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

در طول این مطالعه، محققان دریافتند که علائم افسردگی در حدود 40 درصد از بیمارانی که نور درمانی دریافت می‌کنند کاهش یافته است. این مطالعه همچنین نشان داد که بیماران بدون توجه به متخصصان، نتایج مثبتی را مشاهده کردند.

آرتور مانگاز د آلمیدا، دانشجوی پزشکی در دانشگاه فدرال ماتو گروسو در برزیل و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «تحلیل ما نشان داد که یک دوره درمانی یک هفته‌ای می‌تواند به اندازه شش هفته مؤثر باشد.

وی افزود: اما این یافته برای درک بهتر رابطه زمان و پاسخ در درمان با نور روشن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

کارشناسان دقیقاً نمی دانند چرا نور بر خلق و خو تأثیر می گذارد. بر اساس مطالعات روی موش ها، آنها فکر می کنند که وقتی نور از چشم ها عبور می کند، به عنوان محرک قسمت هایی از مغز عمل می کند و خلق و خو، ریتم شبانه روزی یا ساعت درونی بدن را تنظیم می کند.

Mangaz de Almeida گفت که مکانیسم‌های مشابهی ممکن است درگیر باشد، زیرا نور درمانی هم برای اختلالات عاطفی فصلی و هم برای اختلالات افسردگی غیرفصلی مفید است.

او همچنین تاکید کرد که نور مصنوعی معمولی مانند یک لامپ خورشیدی معمولی ممکن است برای تنظیم خلق و خوی افراد کافی نباشد. کارشناسان قدرت بین 5 تا 10000 لوکس را که واحد شدت نور دریافتی چشم انسان است را ملاک نور درمانی می دانند.

نتایج مطالعه جدید در مجله علمی «JAMA Psychiatry» منتشر شد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما