در پی ظهور بیماری مرگبار ویروس ماربورگ در رواندا، مقامات این کشور می گویند که بیشتر مبتلایان پرسنل پزشکی هستند. از زمان شیوع این بیماری در هفته گذشته حداقل 11 نفر جان خود را از دست داده اند. این بیماری ویروسی بسیار مسری شبیه ابولا است و علائم آن شامل سردرد، تب، درد عضلانی، استفراغ خون و خونریزی داخلی است.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت رواندا روز گذشته (پنجشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که 29 مورد از 36 مورد ابتلا به این ویروس متعلق به کادر پزشکی بوده است که اولین بیماران مبتلا را در بخش مراقبت های ویژه درمان و از آنها مراقبت کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید ارزیابی کارشناسان این سازمان نشان می دهد که خطر شیوع ویروس ماربورگ در سطح ملی و منطقه ای زیاد و در سطح جهانی پایین است.

صدها نفر در سال های اخیر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند که تقریباً همه آنها در آفریقا هستند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای ماربورگ وجود ندارد، اما رواندا قصد دارد آزمایش‌های بالینی واکسن‌ها و درمان‌های تجربی را با همکاری شرکت‌های داروسازی و سازمان بهداشت جهانی آغاز کند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که گروهی از کارشناسان، کیت‌های آزمایش و تجهیزات حفاظت فردی را برای کمک به مبارزه با همه‌گیری به دولت رواندا می‌فرستد.

کارشناسان تأیید کردند که این بیماری در سپتامبر 2024 در رواندا ظاهر شد. این ویروس اولین بار در رواندا شناسایی شد و منبع آن هنوز مشخص نیست.

همسایگان رواندا اوگاندا و تانزانیا شیوع بیماری ماربورگ را در سال‌های 2017 و 2023 گزارش کردند. در حال حاضر حدود 300 نفر که با افراد آلوده در تماس بوده اند تحت نظر هستند.

ویروس ماربورگ چیست و چقدر خطرناک است؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، به طور متوسط ​​نیمی از مبتلایان به ویروس ماربورگ جان خود را از دست می دهند. در طغیان های قبلی این بیماری، 24 تا 88 درصد بیماران فوت کردند.

این ویروس برای اولین بار در سال 1967 در ماربورگ آلمان شناسایی شد و طی آن سال 31 بیمار در ماربورگ و فرانکفورت آلمان و بلگراد صربستان شناسایی شد که 7 نفر از آنها جان باختند.

ردیابی این ویروس نشان می دهد که از میمون های سبز آفریقایی در اوگاندا پخش شده است، اما این ویروس به حیوانات دیگر نیز مربوط است.

افرادی که مدت زیادی در غارها یا معادنی که خفاش ها در آن زندگی می کردند و تجمع می کردند بیشتر به این بیماری مبتلا می شدند.

در سال های اخیر، این بیماری در گینه، غنا، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا و زیمبابوه گسترش یافته است. بیش از 300 نفر در اپیدمی که در سال 2005 در آنگولا رخ داد جان خود را از دست دادند.

ویروس ماربورگ چگونه پخش می شود؟

به گزارش بی بی سی، میمون ها و خوک های سبز در آفریقا می توانند ناقل این ویروس باشند.

این ویروس از خفاش های میوه به انسان منتقل می شود و از طریق تماس با مایعات بدن و حتی بسترهای آلوده از فردی به فرد دیگر سرایت می کند.

این بیماری چگونه درمان می شود؟

هیچ درمان یا واکسن خاصی برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد، اما برخی از درمان‌های تجربی در حال توسعه هستند.

سازمان جهانی بهداشت می گوید طیف وسیعی از محصولات پزشکی، فرآورده های خونی و ایمنی درمانی در راه است.

پزشکان در بیمارستان با دادن مایعات فراوان به بیماران و تزریق خون برای جایگزینی خون از دست رفته سعی در کاهش عوارض بیماری دارند.

چگونه از شیوع بیماری جلوگیری کنیم؟

اتحادیه جهانی واکسن و ایمن سازی توصیه می کند که مردم آفریقا از خوردن یا تماس با شکار پرهیز کنند.

سازمان جهانی بهداشت می گوید مردم مناطقی که این بیماری در حال گسترش است باید از تماس با خوک ها اجتناب کنند.

افرادی که عزیزان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند در هنگام دفن از تماس با بدن خود اجتناب کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما