بازارها در فاز جدید / طلا به کجا می روند؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، اگرچه سیاست خصمانه رژیم صهیونیستی در قبال ایران اکنون وارد مرحله جدیدی شده است، اما به گفته کارشناسان، مدیریت بازارها در این فضای حساس موفق بوده است.

عملیات 7 اکتبر یک اقدام سیاسی و نظامی بود که نه تنها ایران بلکه کل اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داد. از آن روز جنگ‌افروزی و حمله مستقیم اسرائیل به مردم فلسطین و لبنان هزاران نفر را به کام مرگ کشاند و نوسانات زیادی در بازارهای جهانی ایجاد کرد. در واقع، از زمان آغاز عملیات در 7 اکتبر، هر اونس طلا در بازار جهانی از حدود هزار دلار به 2650 دلار در روز چهارشنبه (روز پس از حمله موشکی به اسرائیل) افزایش یافته است. در این میان و پس از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل، گمان می رود برخی نوسانات بازار کمتر از حد انتظار باشد. در عین حال بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بازارهای جهانی در حالت انتظار به سر می برند و این واکنش های خفیف نیز ناشی از سیاست صبر و انتظار معامله گران است. تهدید جدید اسرائیل علیه تاسیسات نفتی ایران، جهان را به وحشت انداخته و قیمت نفت را افزایش داده است. آنچه بایدن اعلام کرده اکنون زمینه را برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی فراهم کرده است.

در همین راستا، علی اسکینی، تحلیلگر بازار در گفتگو با بازتاب آنلاین، پس از ارزیابی تحولات بازارها پس از حمله ایران به اسرائیل و اجرای عملیات صادق دو، خاطرنشان کرد: قطعا قیمت نفت است. افزایش یافته است و اگر اونس کمی کاهش یافته باشد، همچنان نرخ دوشنبه خواهد بود. او این هفته برنگشت. بازارها در اولین ساعات پس از حمله به اسرائیل شاهد افزایش اندکی بودند، اما این نوسانات در مقایسه با اوج جنگ اسرائیل کمتر است و این واکنش ملایم منطقی است.

وی در خصوص وضعیت بازار سهام سایر کشورها نیز گفت: این تصور که همه بازارهای دنیا متاثر از تحولات خاورمیانه هستند، به طور مثال می بینیم که بورس شانگهای به روند مثبت خود ادامه داد پس از حمله موشکی به اسرائیل و البته تنش های فزاینده دیگر در خاورمیانه که عمدتاً ناشی از سیاست داخلی چین است.

اسکینی تاکید می کند که وضعیت هر بازار باید به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد تا سهم عوامل مختلف در تحولات آن بهتر بررسی شود.

این تحلیلگر بازار اوراق بهادار تهران با اشاره به کاهش نسبتاً ناچیز شاخص در بورس اوراق بهادار تهران گفت: باید به این نکته توجه داشت که وضعیت بازار سرمایه در کشور ما ماه‌هاست که نامطلوب بوده و رنگ قرمز رنگ اصلی در بورس است. بازار اکثر ماه ها من فکر می‌کنم این واقعیت که ما شاهد کاهش عمده بازار در روز چهارشنبه نبودیم به دلیل کاهش در چند ماه گذشته است که به نوعی در بازار به کف رسیده است.

وی با مخالفت با این تعبیر که بازارها حساسیت خود را نسبت به تنش ها از دست داده اند، تاکید کرد: من معتقدم که با شهادت رهبر حزب الله لبنان، همه شاخص ها در بازار سرمایه این کشور منفی شده است. اما پیام رهبری و پاسخ مسئولین کشور در برگیرنده شرایط بوده است.

اسکینی ادامه داد: پس از واکنش ایران به اسرائیل، شاخص‌های بورس دوباره منفی شدند، زیرا حمله هم تعجب‌برانگیز بود و هم واکنشی که مطرح شد جدی‌تر و بزرگ‌تر از حد انتظار بود. این تا زمانی است که بازار حافظه داشته باشد.

وی با اشاره به ذهنیت تاریخی بازار و بازیگران آن، معتقد است: پس از حمله ایران به پایگاه عین الاسد در عراق، بازار شاهد بود که در ابتدای سال ناآرامی ها بیشتر نشد در جریان عملیات صادق اونک، تنش ها و خصومت ها تحت کنترل قرار گرفت. حمله اخیر در مقیاس بسیار بزرگتر بود و بر توسعه منفی بازار تأثیر گذاشت. در حال حاضر نفت در بازارهای جهانی گران شده است و اگرچه قیمت هر اونس طلا به 2680 دلار رسید، اما در پایان روز به 2650 دلار رسید. اینها نشان می دهد که بازار همچنان در انتظار است و معامله گران از نزدیک رویدادها را دنبال می کنند.

وی با پیش بینی آینده بازار توضیح داد: بازار تحت تاثیر شدت و ماهیت تنش ها قرار خواهد گرفت. تقاضای جهانی، به ویژه تقاضای چین، عامل تعیین کننده خواهد بود. در روزهای اخیر، حزب کمونیست چین بسته ای از اقدامات را برای بخش املاک و مستغلات آماده کرده است که باعث افزایش قیمت مواد اولیه (مواد اولیه) از جمله نفت شده است. بسته به موفقیت این اقدامات، بازار می تواند به توسعه مطلوب تری دست یابد.

به گزارش اسکینی، یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار جهانی نرخ بهره بانکی در آمریکا است. به گفته وی، در حال حاضر اقتصاد در شرایط خوبی قرار دارد و با کاهش تنش ها، این وضعیت ممکن است به بهبود بیشتر بازار منجر شود.

۲۲۳۲۲۹

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما