سریع القلم و بررسی شکاف ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در توسعه فناوری/ امارات ششمین کشور استفاده کننده از هوش مصنوعی شد.

اگر دولت ایران با همین نگرش نسبت به استعدادهای موجود، این مقیاس و ظرفیت در دانشگاه ها و علاقه شدید بخش خصوصی به کار و فعالیت، کشور را مدیریت کند، خواهید دید که چه شکاف عمیقی بین ایران و همسایگان جنوبی آن وجود دارد. سال آینده اتفاق خواهد افتاد

گروه اندیشه: برنامه چشم انداز ایران در یکی از بندهای خود چنین آینده ای را از منظر توسعه در نظر گرفته است: «دستیابی به اولین موقعیت اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه جنوب غرب آسیا (شامل آسیای مرکزی، قفقاز، خاورمیانه). ) و کشورهای همسایه) با تاکید بر حرکت نرم افزار و تولید علمی، رشد سریع و مستمر اقتصادی، بهبود نسبی سطح درآمد سرانه و دستیابی به اشتغال کامل. اما به نظر می رسد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بیش از ایران این برنامه را دنبال کرده اند. یکی از دکتر. گزارش محمود سریع القلم از برنامه توسعه فناوری های نوین در کشورهای عربی شگفت انگیز است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین سخنان این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی حاکی از آن است که در 20 سال آینده شکاف عمیقی بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم از نظر سطح ذخایر ارزی و هم از نظر توسعه فناوری ایجاد خواهد شد. زاریل القلم در سخنانی که صوت و تصویر آن در یوتیوب منتشر شده، در ابتدا با اشاره به سطح ذخایر ارزی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، می گوید:ذخایر ارزی بالغ بر 4 تریلیون دلار در منطقه عربی خلیج فارس وجود دارد و منطقه عربی خلیج فارس در حال حاضر مهمترین بانک جهان محسوب می شود. و همه شرکت ها به ویژه فناوری و انرژی اکنون در صندوق پولی این منطقه مشارکت دارند. 968 میلیارد دلار وجوه ارزی در ابوظبی، 925 میلیارد دلار در عربستان سعودی، 846 میلیارد دلار در کویت، 510 میلیارد دلار در قطر، 360 میلیارد دلار در دبی و 302 میلیارد دلار در مجموعه ای به نام مبادله وجود دارد.

سریع القلم درباره سرمایه گذاری دو کشور در تولید تراشه گفت: عربستان و امارات اعلام کرده اند که می خواهند به تدریج به سمت تنوع و چند برابر کردن تولید ناخالص ملی خود حرکت کنند. امارات پیش بینی می کند که تا سال 2030، عربستان سعودی 12 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از طریق تولید تراشه تولید کند. آنها همچنین قصد دارند تا سال 2025 500 شرکت غربی و آسیایی را برای تامین مالی و آموزش تعداد زیادی از کارکنان و سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری تنها در بخش تراشه به عربستان سعودی بیاورند.

این استاد دانشگاه درباره گفتگوهای خود با رئیس دانشگاه فناوری و صنعت هنگ کنگ گفت: دو هفته پیش که در داووس چین بودم با فردی که از دور می شناختم و با او بیشتر آشنا شدم، رئیس جمهور، آشنا شدم. از دانشگاه فناوری و فناوری هنگ کنگ این کنگ بود که این فرد در حال حاضر در عربستان سعودی زندگی می کند و یک سازمان بزرگ با بودجه حدود 40 میلیارد را رهبری می کند. در مجموعه ای که در اختیار این شخص قرار دارد، در عربستان سعودی، در آستم، گفته می شود که تقریباً 6000 نفر فقط در علوم، مهندسی و مدیریت، فناوری، مهندسی و ریاضیات آموزش دیده اند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر عربستان 100 مگاوات سرور دارد و 100 مگاوات نیز در این کشور می سازند و 400 مگاوات سرور امارات در نظر گرفته اند که 150 مگاوات در حال ساخت است. 200 مگاوات نیز برنامه ریزی شده است.

سریع القلم در ادامه درباره شکاف آینده ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل حجم سرمایه گذاری این کشورها گفت: تصور کنید با این میزان در منطقه عربی خلیج فارس چه اتفاقی خواهد افتاد. در 20 سال آینده چه اتفاقی باید بیفتد و یک شهروند اماراتی یا سعودی می خواهد در چه شرایطی زندگی کند؟

وی در مورد سطح دیجیتالی شدن زندگی شهروندان سعودی گفت: من به خانه می روم. یکی من به دیدار یکی از دوستان سعودی ام در ریاض رفتم که استاد دانشگاه در عربستان سعودی است. وقتی وارد خانه اش شدم به من گفت نگاهی به این دوربین بیندازید تا در خانه من به هر جایی که می خواهید بروید. این بدان معناست که برخلاف تصور ما، زندگی همه سعودی‌ها دیجیتالی است. گاهی اوقات سطح دیجیتالی شدن زندگی در این کشورها حتی بالاتر از اروپا و آمریکا است.»

وی تاکید کرد: می‌خواهم اینطور بیان کنم: اگر دولت در ایران با همین نگرش نسبت به استعدادهای موجود، این مقیاس و ظرفیت در دانشگاه‌ها و علاقه شدید بخش خصوصی به کار و فعالیت، کشور را مدیریت کند، می‌توانید این کار را انجام دهید. ببینید شکاف بین ایران و همسایگان جنوبی در 20 سال آینده چقدر عمیق خواهد بود.

سریع القلم در ادامه به پیشرفت چین و بازنگری در سیاست های این کشور اشاره کرد و گفت: چیزی که حدود 20 سال پیش نخست وزیر چین به من گفت، چگونه این تحول را ایجاد کردید. با خودمان گفتیم ما یک میلیارد نفر داریم، ژاپن و کره را نگاه کردیم و گفتیم اگر اینطور جلو برویم همه چینی می شویم، بگذار پشت خانه هایمان لوبیا و برنج بکاریم و در فقر و بدبختی زندگی کنیم. یعنی ما تشخیص دادیم که 1. باید صنعتی شویم، 2. اما صنعتی شدن چین یک پیش نیاز داشت و آن عادی سازی روابط خارجی ما با دنیا بود. تا زمانی که روابط خارجی ما عادی نباشد و روابط عادی با دنیا نداشته باشیم، نمی توانیم در حوزه اقتصادی تحرک داشته باشیم.

وی سپس به برنامه های بعدی در امارات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک کنفرانس بسیار بزرگ در امارات برای نوامبر در نظر گرفته شده است. یکی بخش هوش مصنوعی و بخش انرژی دیگر می خواهند با هم رشد کنند. در حال حاضر انرژی پاک حدود 36 درصد از مصرف انرژی در امارات را تشکیل می دهد. البته خود امارات 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد، 10 میلیون خارجی هم در این کشور زندگی می کنند، جمعیت خود خیلی زیاد نیست، اما با توجه به اینکه تا 36 درصد انرژی مصرفی خود را صرف انرژی پاک می کنند. خرج کردن، بنابراین بسیار مهم است. این رقم نشان می دهد که این کشور می خواهد در این زمینه یعنی انرژی پاک پیشرو باشد.»

وی سپس به طبقه بندی استفاده از هوش مصنوعی در دنیا اشاره کرد و افزود: اگر دوستان به گزارش دانشگاه استنفورد از نظر طبقه بندی نوآوری و مطالعات هوش مصنوعی نگاه کنند، می بینند که آمریکا در این طبقه بندی قرار دارد «اول. چین بسیار دور است، سپس انگلستان و سپس امارات متحده عربی. پس از آن فرانسه، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی و در نهایت ژاپن بسیار پایین تر هستند. اما چرا امارات به هوش مصنوعی روی آورد؟ اولاً به این دلیل که سرمایه لازم را دارد، در حالی که مقامات این کشور تصمیم به توسعه بیشتر در این زمینه دارند. این تصمیم برای جمع آوری افکار، مهارت ها و استعدادهای جهان در این کشور است.

بیشتر بخوانید:

216216

کد پیام

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما