علی جنتی: حزب الله در عملیات نظامی دچار نوعی رکود می شود/ اکنون بر سر دوراهی قرار داریم/ تصمیم نظام این است که اسرائیل را سر جای خودش بگذارد.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، علی جنتی کارشناس ارشد سیاست خارجی و سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفتگو با جماران با بیان نکاتی در خصوص حمله موشکی سپاه به اسرائیل، شهادت سید حسن نصرالله، اظهار داشت: این حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. بخشی از این گفتگو را در ادامه بخوانید.

تنش ها بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل با حمله موشکی مستقیم ایران در شامگاه سه شنبه در واکنش به مجموعه ای از اقدامات این رژیم به سطح جدیدی رسیده است. پیش از این حمله، برخی کارشناسان معتقد بودند که تهران نباید در زمین مورد نظر نخست وزیر رژیم اسرائیل بازی کند، برخی دیگر از کارشناسان نیز ادامه بی میلی ایران را تضعیف قدرت بازدارندگی آن می دانستند. به نظر شما چه ملاحظاتی باعث شد تهران به بیش از دو ماه خویشتن داری پایان دهد و عملیات صادق دو را انجام دهد؟

در چند ماه گذشته اتفاقات زیادی افتاده است. یکی بمباران کنسولگری ایران در دمشق بود که منجر به شهادت تعدادی از فرماندهان ما شد. در پاسخ به این حمله، جمهوری اسلامی ایران عملیات وعده صادق یک را انجام داد که از ابتدا مشخص بود و به گونه ای طراحی و اجرا شد که به طور بالقوه منجر به جنگی گسترده بین دو طرف نشود.

اقدام بعدی رژیم اسرائیل شهادت اسماعیل هنیه بود. اینکه اسرائیل هنیه را در خاک ایران، در مکانی که به دلایل امنیتی کاملاً حفاظت شده است، به قتل رساند، ضربه جدی به عزت ایران بود. در این مرحله، ایران سعی می‌کرد خویشتنداری نشان دهد تا به آتش‌بس در غزه کمک کند و بهانه‌ای برای جنگی تمام عیار به نتانیاهو ندهد.

شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و ترور چند تن از فرماندهان عالی رتبه که ضربه بزرگی به حزب الله بود، طبیعتاً واکنش ایران را در پی داشت. وضعیت کلی صحنه ایران او را به یک دوراهی کشانده بود. از یک سو اگر حمله نکند و تسلیم نشود به معنای ناتوانی ایران در برابر اسرائیل است و این تسلیم شدن می تواند مقدمه ای برای حملات بعدی شود. علاوه بر این، سکوت ایران در قبال اسرائیل و عدم پاسخگویی به اقدامات اسرائیل در لبنان باعث شده است که بسیاری از حامیان مقاومت، نگرش بدبینانه ای نسبت به ایران اتخاذ کنند.

همانطور که من درک می کنم، برای بسیاری از نیروهای متحد حزب الله لبنان، این سوال به طور جدی مطرح شده است: چرا ایران حرکتی انجام نمی دهد؟ آیا سیاست ایران مبنی بر اینکه ما در خط مقدم با اسرائیل می جنگیم، تلفات می دهیم و خانه هایمان را ویران می کنیم و تهران هیچ واکنشی نشان نمی دهد؟

به همین دلیل فکر می کنم با این آمادگی ها، ایران تصمیم گرفت این حمله را انجام دهد. از سوی دیگر، باید بدانیم که این حمله اسرائیل بی پاسخ نخواهد ماند. و اگرچه این پاسخ منجر به یک جنگ طولانی مدت و همه جانبه نخواهد شد، اما اسرائیل به احتمال زیاد نقاط حساس و حیاتی کشور را بمباران خواهد کرد. البته برخی منابع خبری مدعی هستند که ایران نیز تهدید کرده است که در صورت پاسخ اسرائیل به حمله موشکی اخیر، به برخی از پایگاه های آمریکا در منطقه حمله خواهد کرد.

به نظر من، نتانیاهو در ادامه رویکرد او قطعا واکنش نشان خواهد داد و این واکنش می تواند خسارات جبران ناپذیری برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد.

پس از عملیات «وعده صادق» که ظاهراً برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی نظامی ایران انجام شد، شاهد ترور اسماعیل هنیه در تهران بودیم. سوالی که در افکار عمومی وجود دارد این است که آیا چنین حملاتی می تواند بازدارندگی ما را بازگرداند؟

ما باید همیشه با دید آسیب شناسانه به تحولات جاری نگاه کنیم و بر این اساس فکر می کنم برخی از فرماندهان نظامی کشور در ارزیابی قدرت نظامی کشور و قدرت نظامی اسرائیل اشتباه می کنند. آنچه ما به شدت به آن تکیه می کنیم، توانایی موشکی کشور است. ایران از نظر ارضی و جغرافیایی با اسرائیل فاصله دارد و نمی تواند با تانک و نیروهای زرهی به اسرائیل نفوذ کند. از سوی دیگر قدرت نیروی هوایی این کشور آنقدر نیست که بتواند با حمله به اسرائیل اثر بازدارندگی داشته باشد. از سوی دیگر اسرائیل تنها نیست و اگرچه در غرب متحدانی از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی دارد، اما برخی از کشورهای منطقه نیز با این رژیم همکاری می کنند.

باید با هم به این مجموعه نگاه کنیم و قدرت آن را با هم ارزیابی کنیم. اگر بتوانیم به طور کامل با اسرائیل مقابله کنیم، مشکلی نیست، اما باید عواقب آن را بپذیریم. در هر صورت، ایران باید همه این عوامل را در نظر بگیرد تا استراتژی مشخصی در برابر اسرائیل تعیین کند. نیروهای مقاومت در غزه و لبنان هم مرز با اسرائیل هستند و حمایت از اقدامات نظامی آنها کاملاً موجه است، اما در صورت رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل، باید عواقب آن را به دقت بررسی کرد.

اشاره کردید که اسرائیل خواهان جنگ گسترده با ایران نیست. دلایل شما برای این تحلیل چیست و چگونه می‌توانید استراتژی اسرائیل در سال گذشته در غزه و در نتیجه لبنان و به طور کلی منطقه را توضیح دهید؟

اسرائیل در دو یا سه دهه گذشته با مقاومت مسلحانه روبرو بوده است. در دهه 70 یا 80 ما انتفاضه را در غزه تجربه کردیم. در آن زمان حضور اسرائیل در نوار غزه مشابه حضور آن سالها در کرانه باختری رود اردن بود، اما سلسله تحرکات اعتراضی و جریانات انتفاضه باعث شد اسرائیل از نوار غزه خارج شود و اداره این منطقه واگذار شود. به حماس سپس شاهد شکل گیری مقاومت مسلحانه در این منطقه بودیم که روز به روز بر وسعت آن افزوده شد و اکنون به جایی رسیده است که می بینید ده ها کیلومتر تونل زیرزمینی ساخته اند، نیرو استخدام کرده اند و همچنین ظاهرا اسرائیل همه این جنبش های حماس را تهدیدی برای خود می بیند.

شاید بد نباشد در این مرحله به حمله حماس به سرزمین های اشغالی در 7 اکتبر اشاره کنیم. برخی از سیاستمداران بر این باورند که بنیامین نتانیاهو به طور کامل از وقایع 7 اکتبر 2023 آگاه بوده است. با توجه به نخبگان اطلاعاتی که اسرائیل از دیرباز در سرتاسر منطقه داشته است و اخیراً برخی از آنها را با تمام عملیات‌هایی که انجام می‌دهد به رخ می‌کشد، اصلاً نمی‌توان تصور کرد که موساد و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل از آمادگی حماس اطلاعی داشته باشند. انجام عملیات در 7 اکتبر. در آن زمان گفته می شد که تمرینات شبیه سازی قبل از حمله حماس در نوار غزه انجام شده است. آیا ممکن است موساد در این رزمایش حضور نداشته باشد؟ به نظر می رسد که اگرچه نتانیاهو از این حمله اطلاع داشت، اما عمداً ارتش را مطلع نکرد تا به هدف نهایی خود که نابودی کامل یا حداقل تضعیف حماس است، برسد. اسرائیل اکنون غزه را به خاک سوخته تبدیل کرده است.

آیا شهادت سید حسن نصرالله را غرامت برای حزب الله لبنان می دانید؟ با این حال، وضعیت سیاسی داخلی لبنان در حال حاضر مساعد است نبود چالش های منطقه ای و حملات مداوم اسرائیل به این وضعیت اضافه شده است.

سید حسن نصرالله شخصیتی کاریزماتیک و بی بدیل دارد. او با درایت خود حزب الله را از یک گروه کوچک چریکی به یک سازمان بزرگ و توانمند نظامی، سیاسی و اجتماعی تبدیل کرد. حزب الله به عنوان نیرویی که هم در پارلمان لبنان و هم در تمام مناطق جنوبی و شمال شرقی لبنان، که اکثر ساکنان آن شیعه هستند، نمایندگی می کند، خدمات اجتماعی گسترده ای را به مردم ارائه می دهد و در عین حال یک سازمان نظامی بسیار قوی برای همه افراد ایجاد کرده است. نقش سازنده ای داشته و توانسته بحران های داخلی و خارجی متعددی را که در دهه های اخیر در لبنان رخ داده است، مهار کند.

به نظر من یافتن چنین شخصیتی با این خصوصیات در حزب الله بسیار دشوار است. از سوی دیگر بسیاری از فرماندهان کلیدی حزب الله شهید شده اند و جایگزینی این افراد زمان زیادی می برد و قطعا در این مدت حزب الله دچار نوعی رکود در عملیات نظامی خواهد شد. اما به دلیل ساختار قوی حزب‌الله و نیروهای رزمی که بر اساس ایمان و اعتقاد می‌جنگند، حزب‌الله می‌تواند به سرعت بازسازی کند و این نیرو را نمی‌توان از بین برد. زیرا فقط یک نیروی نظامی نیست، بلکه یک جنبش مقاومت و یک ایده است. این اندیشه با کشته شدن و شهادت یک نفر یا چند تن از رهبران آن از بین نمی رود.

در کشور خودمان هم از اول انقلاب اتفاقات خیلی جدی مثل زندان افتاده است تیر ما با چنین چیزی مواجه شدیم و علیرغم اینکه جایگزینی چهره هایی مانند مرحوم شهید بهشتی بسیار سخت بود، کشور توانست جلو برود. در لبنان، حزب الله می تواند در طول زمان خود را به عنوان یک نیروی مقاوم ترمیم و بازسازی کند.

با توجه به تجربه دیپلماتیک شما و فضایی که در اطراف ایران ایجاد کرده اید، با توجه به ادامه جنگ غزه و گسترش حوزه نفوذ خود در لبنان و همچنین طرحی که اسرائیل در پیش گرفته است، راه عاقلانه ای را برای ایران در نظر می گیرید. و آمریکا؟ برای ایران کشیده شده است؟ در چه میدانی بازی کنیم که زمین نتانیاهو نیست؟

ما الان بر سر دوراهی هستیم. ابتدا باید تحلیل واقعی از قدرت و قدرت اسرائیل و خودمان داشته باشیم و بر این اساس طرح بازدارندگی در برابر دشمن ایجاد کنیم. قدرت و ظرفیت خود و همچنین قدرت طرف مقابل را که حمایت سیاسی، نظامی و تبلیغاتی گسترده آمریکا و غرب از اسرائیل دارد، به خوبی بشناسیم. اگر سکوت کنیم، این سکوت تحقیرآمیز است و نشان دهنده بی کفایتی ایران است و نه تنها قدرت بازدارندگی کشور کاهش یافته، بلکه اسرائیل نیز در اقدامات آینده خود علیه ایران جسورتر خواهد شد و اگر مقاومت کنیم، ممکن است برخی از عواقب آن به ویرانی منجر شود. زیرساخت های کشور خواهد آمد.

به نظر می رسد که تصمیم رژیم در این مرحله این است که اسرائیل را در جای خود قرار دهد و ما امیدواریم که از تعداد زیادی موشک هایی که به اسرائیل اصابت کرده است، درس های لازم را گرفته باشد.

27215

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما