به گزارش مانیبان؛ مابه التفاوت یک میلیون تومانی تعدیل حقوق بازنشستگان ماه ششم به حساب مستمری بگیران دولت واریز شد اما مستمری بگیران تامین اجتماعی پس از واریز سه میلیون تومانی سه ماهه اول سال جاری دیگر پولی دریافت نکردند. سال

به گزارش همشهری، تعدیل حقوق بازنشستگان با واریز مابه التفاوت سه ماهه تیرماه امید تازه ای به این قشر داده بود و انتظار می رفت با صدور احکامی معیشت بازنشستگان به سرعت احیا شود. اما در عمل نه تنها تصمیمات قطعی مستمری بگیران بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه صادر نشد، بلکه پرداخت مابه التفاوت نسبت به حساب تامین اجتماعی مستمری بگیران نیز متوقف شد و این اتفاق باعث شد تا جامعه بازنشستگان امنیتی احساس بسیار تلخی می کنند.

آخرین وضعیت سفارشی سازی

پس از دولت سیزدهم در تیرماه 1403، برای تعدیل حقوق بازنشستگان در سه ماهه اول، سه میلیون تومان به حساب آنها واریز شد، مقرر شد احکام قطعی بازنشستگان صادر شود و پس از محاسبات، مقدار دقیق رقم مقدار تعدیل اعمال خواهد شد.

همچنین با تغییر دولت پیش‌بینی می‌شد که صدور قطعنامه‌های نهایی به تعویق بیفتد، اما پرداخت مبلغ بدهی ادامه یابد. اما در عمل فقط پرداخت مبلغ علی الحساب در حساب مستمری بگیران کشوری ادامه یافت و مستمری بگیران تامین اجتماعی در بلاتکلیفی ماندند.

در هفته گذشته با واریز دوبار یک میلیون تومان به حساب مستمری بگیران کشوری، کل درآمد آنها از محل تعدیل شش میلیون تومانی به 6 میلیون تومان رسید. با وجود اینکه تنها 3 میلیون تومان از دولت سیزدهم برای مستمری بگیران تامین اجتماعی واریز شده و خبری از ودیعه جدید نیست اما متولیان نیز در این باره اظهار نظری نمی کنند.

چرا تعدیل تامین اجتماعی اجرا نشد؟

تبعیض در اجرای تناسب حقوق بازنشستگان و بلاتکلیفی مستمری بگیران تامین اجتماعی بیش از هر چیز به محل تامین منابع لازم برای تناسب مربوط می شود. قانون پیش بینی کرده است که منابع مالی لازم برای تعدیل حقوق بازنشستگان در صندوق های کشوری به میزان 50 میلیارد تومان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود. این در حالی است که برای تعدیل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، در قانون بودجه امسال پیش بینی شده است که دولت 130 میلیارد تومان از بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند تا با این منابع، حقوق این بازنشستگان تعدیل شود.

با توجه به روند اجرای این قانون به نظر می رسد تنها در دولت سیزدهم بخشی از بدهی عمومی معادل منابع لازم برای تعدیل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت شده در 3 ماهه اول سال بوده و پس از آن خیر. برای اجرای تعدیل به تامین اجتماعی پول داده شد.

این در حالی است که هزینه ماهانه تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق، مستمری و هزینه های درمانی مستمری بگیران و مودیان بیمه به قدری زیاد است که قدرت خرید اضافی ندارد. در این شرایط تا زمانی که دولت نسبت به پرداخت بدهی انباشته خود به سازمان تامین اجتماعی طبق قانون اقدامی نکند، بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان از تناسب محروم خواهند بود.

تبعیض ناعادلانه بین بازنشستگان

صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بزرگترین صندوق بیمه ای کشور است که اگرچه امور آن در دست مدیران دولتی است و در دوره های مختلف به شدت تحت تاثیر سیاست های دولت قرار گرفته است، اما همچنان توانسته درآمد و هزینه های خود را با تکیه بر نقدینگی متعادل کند. و دارایی های داخلی این در حالی است که صندوق های دولتی به طور عام و صندوق بازنشستگی کشوری به طور خاص با ضریب حمایتی کمتر از یک، کاملا وابسته به منابع دولتی بوده و عملاً توسط بودجه عمومی کشور حمایت می شود.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که دولت در دوره های مختلف به تامین اجتماعی بدهکار بوده و باید چند صد میلیارد تومان به این سازمان پرداخت کند. در این شرایط عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی به بیش از 4 میلیون بازنشسته و مستمری بگیر این سازمان آسیب می رساند که در تناسب حقوق ها مشهود است.

کمبود کارگران تامین اجتماعی با حداقل دستمزد

بی توجهی به بازنشستگان تامین اجتماعی در بحث تناسب حقوق یک طرف ماجرا است و در این میان بی توجهی به حداقل حقوق بگیران این سازمان که به دلیل از کارافتادگی یا بازنشستگی پیش از موعد حقوق بسیار ناچیزی دریافت می کنند موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود تناسب حقوق بازنشستگان است. .

در جلسه اخیر هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، پیگیری تصویب لایحه یک فوریتی برای احتساب حداقل حقوق بگیران به تناسب درخواست شد.

منبع: همشهری


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما