حسین قره: این مرد بلوند آمریکایی که قبل از سایکو به شهرت رسید و تنها بازیگر نقش اول زن بود، یک بار برای او نقش هیچکاک را بازی کرد. تقریباً به اندازه اینگرید برگمن افسانه ای بازیگر زن در سه یا چند فیلم با هیچکاک کار کرد. اما جانت لی با چهره تاثیرگذار خود بر روی پرده فیلم روانشناسی حضور یافت و با مرگ دردناک و تلخ خود ماندگار شد.

اگرچه جانت لی بیشتر برای بازی در فیلم روانی آلفرد هیچکاک شناخته می شود، اما برای بسیاری از کارگردانان مشهور آن زمان کار می کرد. او کار خود را در Act of Violence با بزرگ فرید زینمان آغاز کرد و در سن 20 سالگی با MetroGoldenmayer قرارداد بست. در دهه پنجاه او نشان داد که بازیگری است که قادر به ایفای نقش های اصلی است.

جانت لی در «زنان کوچک» درخشید و نشان داد که می‌تواند هر نقشی را در «دوناو قرمز» جورج سیدنی بازی کند. او در فیلم‌های وسترن، موزیکال و کمدی بازی کرد، اما نقش اصلی در «نشانه‌ای از شر» اورسن ولز آرزوی بسیاری از بازیگران زن هالیوود بود تا در کنار «همشهری کین» معروف بایستند و بازی کنند. این اثر توسط ولز یکی این یکی از آخرین فیلم های سبک نوآر آمریکایی بود. فیلمی هم زبان ولز با تصاویر آشنا و تاریکی و روشنایی.

بعد از آن بازی هیچکاک به سراغ او رفت و او را برای بازی روانی انتخاب کرد. هیچکاک به بازیگری نیاز داشت که بتواند در کمترین زمان ممکن بیشترین تاثیر را روی تماشاگر بگذارد، جذاب باشد و در عین حال بتواند ترس از مرگ و احساس گناه را در هنگام اصابت چاقو در آن صحنه قتل، دست های ضعیف به او منتقل کند. از پرده پلاستیکی حمام او آن را گرفت و به زمین افتاد و آنقدر مرگ را روی صورتش گذاشت که هیچ تفاوتی بین صورتش و فلز وان حمام وجود نداشت، چه بی جان و چه مرده، این سکانس خیره کننده که با آمدن آنتونی پرکینز چهره اش را تغییر می دهد

ویژگی روانی بازی، موضوع احساس گناه و ترس از آن بود. زمانی که جانت لی در ماشینش در کنار جاده می خوابد و با پلیس روبرو می شود، جانت لی وحشت کامل جنایت (سرقت) را به خوبی به نمایش می گذارد که تماشاگران دچار وحشت می شوند.

یکی یکی از نکات جالب این فیلم که از کارگردانی فوق العاده برخوردار است این است که در نیمه دوم فیلم، جانت لی، شخصیت اصلی فیلم کشته و ناپدید شد، اما او همچنان حضور دارد و در مجموع چهره مخاطب است. در لحظاتی که پلیس و دیگران به دنبال او هستند. او را به یاد می آورد و وحشت مرگ را تجربه می کند.

جانت لی که در 6 ژوئیه 1927 به دنیا آمد، در 3 اکتبر 2004 (یعنی امروز) درگذشت. او بخشی از سینمای کلاسیک دهه 40 و 50 آمریکا بود و بازیگری را در کنار بزرگان سینما تجربه کرد. او پس از همکاری با هیچکاک، در فیلم تاثیرگذار هارپر، البته نقش اصلی بازی کرد نبود; اما او در کنار پل نیومن و لورن باکال زیبا چهره ای تاثیرگذار بود. او سپس در کمدی جری لوئیس «سه نفر روی کاناپه» نقش مکمل را بازی کرد.

جانت لی سال ها از سینما دور ماند تا اینکه به بازیگری در سریال های تلویزیونی بازگشت.

در سال 2004 دکترای افتخاری را از دانشگاه اقیانوس آرام در کالیفرنیا دریافت کرد. اما زندگی به او فرصت نداد و در 3 اکتبر 2004 در سن 77 سالگی درگذشت.

جانت لی بازیگر فیلم روانی هیچکاک بود.

جانت لی بازیگر فیلم روانی هیچکاک بود.

جانت لی بازیگر فیلم روانی هیچکاک بود.

جانت لی بازیگر فیلم روانی هیچکاک بود.

جانت لی بازیگر فیلم روانی هیچکاک بود.

جانت لی بازیگر فیلم روانی هیچکاک بود.

۵۷۵۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما