به گزارش مانیبان؛ در سایه عملیات موشکی ایران، بازار تلفن همراه با کاهش قابل توجه عرضه و تقاضا و همچنین مخالفان و حامیان لغو ممنوعیت واردات آیفون دست و پنجه نرم می کند.

به گفته برخی اپراتورهای بازار تلفن همراه، فروش محصولات در این بازار کاهش یافته و فروشندگان به صورت قطره چکانی محصولات را عرضه می کنند.

فروشگاه های اینترنتی نیز از دو روز گذشته تعداد محصولات موجود در سایت خود را کاهش داده اند. از سوی دیگر، در هفته گذشته موج و کمپین جدیدی از مطالبات برای رفع ممنوعیت واردات آیفون به راه افتاده است. تا جایی که بحث درباره مزایا و معایب این موضوع در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داغ شده است.

افزایش تعرفه واردات و عدم تخصیص ارز دولتی به گوشی های اپل آرزوی موافقان رفع ممنوعیت این محصولات است. اما کسانی که مخالف آزادسازی آیفون به داخل کشور هستند، این گوشی ها را تهدید یا بمب می دانند و معتقدند که این احتمال وجود دارد که گوشی های اپل مانند پیجر به فاجعه تبدیل شوند.

تسلط بر رکود

در شرایطی که با تحولات سیاسی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل، وضعیت تلفن همراه افزایش روزافزونی در وضعیت بازارهای مختلف وجود دارد. در گفتگو با برخی از فعالان و فعالان این بازار. این بررسی ها نشان می دهد برخلاف انتظار فعالان و با توجه به تغییرات قیمت ارز، بازار موبایل نسبت به روزهای گذشته با افزایش قیمت محصولات مواجه نشده است.

یکی فروشندگان تلفن همراه دلیل این امر را پایین بودن نرخ تقاضا در این ماه می دانند. به گفته وی، به طور معمول همه ساله از ابتدا تا پایان مهرماه نقدینگی مردم به ثبت نام مدارس و خرید پوشاک و لوازم اداری اختصاص می یابد و در این ماه رکود نسبی در بازار تلفن همراه وجود دارد. به همین دلیل با مراجعه به لیست قیمت محصولات موجود از واردکنندگان، مشاهده می شود که قیمت ها نسبت به روزهای گذشته افزایش نداشته است.

از سوی دیگر، به نظر می رسد یکی دیگر از دلایل عدم تغییر قیمت ها در بازار تحت تاثیر اتفاقات اخیر این است که شرکت های واردکننده همچنان در ترخیص کالا با مشکل مواجه هستند و آنهایی که موفق به ترخیص کالا شده اند نمی توانند قیمت کالا را افزایش دهند. قیمت؛ چرا که بازار موبایل در حال حاضر کششی برای افزایش قیمت ندارد.

به طور کلی در حال حاضر فروشندگان بازار موبایل محصولات را به صورت قطره ای عرضه می کنند و فروشگاه های اینترنتی نیز در روزهای اخیر فروش محصولات و تعداد محصولات موجود در سایت های خود را کاهش داده اند. به گفته برخی فعالان، دلیل ایجاد این شرایط در بازار تلفن همراه این است که فعالان این بازار منتظر تحولات سیاسی بعدی هستند تا سیاست فروش خود را بر این اساس طراحی و اجرا کنند.

مخالفان و حامیان تقابل واردات آیفون

از سوی دیگر، در حالی که بازار موبایل با کاهش تقاضا و فروش دست و پنجه نرم می کند، موج و کمپین جدیدی از مطالبات برای رفع ممنوعیت واردات آیفون شکل گرفته است. تا جایی که بحث درباره مزایا و معایب این موضوع در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داغ شده است. اوایل هفته جاری کمپین «درخواست ثبت و رفع ممنوعیت واردات آیفون» راه اندازی شد که در متن آن به مسعود پزشکیان رئیس جمهور پرداخته شده است.

نویسندگان و امضاکنندگان این کمپین خواستار لغو این ممنوعیت شده اند و بروز مشکلات متعدد پس از اعمال تحریم بر روی گوشی های آیفون 14 و بعد از آن را دلیلی بر رفع این محدودیت می دانند. نویسندگان این کمپین که تعداد امضاکنندگان آن در زمان نگارش به بیش از 61000 نفر رسیده است، ورود و راه اندازی بیش از یک میلیون گوشی آیفون 14 و 15 و از دست دادن فرصت درآمدزایی برای دولت است. واردات آیفون را در میان مواردی که طرح رجیستری تلفن همراه ناموفق بود ممنوع کرد.

همزمان با آغاز کمپین رفع ممنوعیت واردات آیفون، مخالفان و موافقان این موضوع از مردم گرفته تا نمایندگان مجلس در خصوص پیامدهای لغو ممنوعیت این گوشی ها و ادامه این محدودیت در رسانه ها و رسانه ها اظهار نظر کردند. شبکه های اجتماعی

جلال رشیدی کوچی نماینده سابق مجلس و حامی رفع ممنوعیت واردات آیفون در گفت وگویی با بیان اینکه واردات این گوشی ها پس از ممنوعیت کاهش نیافته و افزایش هزینه مبارزه با قاچاق تنها دستاورد این ممنوعیت بوده است، اظهار داشت: . وی همچنین از انحصاری بودن و احتمال کمبود کالا در بازار تلفن همراه ابراز نگرانی کرد و پیشنهاد کرد که دولت برای افزایش درآمد به جای ممنوعیت واردات، تعرفه واردات را افزایش دهد.

علاوه بر این، از آنجا که یکی یکی از دلایل اصلی مخالفان لغو ممنوعیت واردات آیفون به کشور، نرخ بالای ارز این گوشی ها است. برخی از فعالان بازار و حامیان آزادسازی واردات آیفون پیشنهاد می کنند که برای واردات آیفون از ارز دولتی استفاده نشود. نایب رئیس کمیسیون اصلی مجلس 90 در این خصوص تصریح کرد: اگر ارز واردات آیفون از منابعی غیر از ارز دولتی تامین شود، به نظر من اشکالی ندارد؛ اما معتقدم که نباید از ارز دولتی برای واردات آیفون استفاده شود.»

آیفون های جولان آپدیت و بسته بندی مجدد می شوند

این اظهارات در حالی مطرح می شود که مخالفان واردات آیفون به کشور دلیل جدیدی برای مخالفت با واردات این گوشی ها علاوه بر صرافی اضافه کرده اند. ابزار یا بمب ارعاب. داستان از زمانی شروع شد که یکی یکی از نمایندگان مجلس در بیانیه ای اعلام کرد که حمله بعدی به گوشی های آیفون در لبنان نیز در ایران در حال انجام است.

رضا تقی پور، نماینده تهران در مجلس و وزیر ارتباطات در دولت احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی در توضیح این جمله گفت: هرکس آیفون داشته باشد، قطعا نمی‌توانید نرم‌افزار امنیتی بومی را روی آن نصب کنید و این بدان معناست که ما این تجهیزات را به طور کامل رها می‌کنیم، بدون اینکه محدودیت ها و بدون هیچ گونه حمایتی در اختیار شرکت سازنده است.

پس از طرح این ادعای جنجالی و همزمان با افزایش درخواست ها برای رفع ممنوعیت واردات آیفون، ردپای این اظهارات در اظهارنظر برخی افراد در چارچوب کمپین درخواست ثبت نام و رفع ممنوعیت قابل مشاهده است. ممنوعیت واردات. آیفون ها

همچنین تقابل مخالفان و موافقان آزادسازی واردات آیفون ادامه دارد. حامیان می گویند انتظار ثبت فوری این گوشی ها را دارند، اما از سوی دیگر، مخالفان گوشی های اپل را یک بمب متحرک و ابزار ردیابی توصیف می کنند و معتقد نیستند که واردات این محصول لوکس آزاد شود. این در حالی است که بر اساس گزارش ها و اعلامیه های فعالان بازار موبایل، رجیستر بودن یا نبودن آیفون تاثیری در عدم ورود این گوشی ها ندارد و از زمان اجرای این ممنوعیت، بین 600 تا 800 میلیون دلار بوده است. آیفون 14 و 15 به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

حتی آیفون 16 نیز به عنوان جدیدترین مدل گوشی های اپل وارد بازار کشور شده و به گفته فعالان، اگرچه آیفون جویان منتظر رفع محدودیت ها هستند، اما روزانه کمتر از 10 گوشی آیفون 16 در کشور به فروش می رسد. از این رو فعالان و کارشناسان بازار تلفن همراه بر این باورند که با وجود محدودیت هایی که برای ورود آیفون به کشور وجود دارد، این گوشی ها همچنان در قالب ارتقا و بسته بندی مجدد وارد کشور می شوند و دولت می تواند با آزادسازی واردات آیفون از این موضوع بهره مند شود.

منبع: دنیای اقتصاد


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما