باستان شناسان حفاری محوطه پانیامارکا در منطقه انکاس پرو، یک تالار سلطنتی نقاشی شده متعلق به زنی قدرتمند از تمدن موچه را کشف کردند.

به گزارش فرادیدفرهنگ موچه یا موچیکا تمدنی در منطقه آند در آمریکای جنوبی بود که از قرن اول تا قرن هشتم پس از میلاد شکوفا شد. تاریخ موچه را می توان به سه مرحله اصلی تقسیم کرد: دوره موچه اولیه (100-300 پس از میلاد)، دوره موچه میانه (300-500 پس از میلاد)، و دوره موچه اواخر (500-750 پس از میلاد).

1

پانامارکا در اواخر دوره موچه در ساحل راست رودخانه نپنا تأسیس شد و جنوبی ترین مرکز موچه است. پانیامارکا در ابتدا یک عملکرد تشریفاتی داشت و شامل معابد و میدان های سرپوشیده در بالای تپه گرانیتی بود که با تصاویر قهرمانان اساطیری، موجودات ترسناک، جنگجویان بالدار در نبرد، صفوف آیینی و صحنه های قربانی تزئین شده بود. کاوش ها از سال 2018 توسط پروژه چشم انداز باستانی پانامارکا با همکاری محققان پرویی و آمریکایی ادامه دارد.

2

در طی این حفاری‌های فصلی، محققان یک تالار سلطنتی با ستون‌های خشتی پیدا کردند که جسیکا اورتیز زاوالوس، مدیر پروژه آن را «تالار موچه خیالی» می‌نامد. دور تالار را دیوارها و ستون هایی احاطه کرده اند که در برخی صحنه ها به صورت دسته ای پذیرای بازدیدکنندگان هستند و در برخی دیگر چهار صحنه مختلف از زنی قدرتمند نشسته بر تخت پادشاهی را به تصویر می کشند.

3

به گفته باستان شناسان، تالار سلطنتی با الهه هلال ماه مرتبط است و شواهد فیزیکی نشان می دهد که متعلق به یک فرمانروای برجسته زن پانیامارکا است که در قرن هفتم می زیسته است. این پروژه تحقیقاتی باستان شناسی در پانیامارکا توسط باستان شناسان و محافظان دفتر مرکزی وزارت فرهنگ پرو در لیما نظارت می شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :