آب پنیر یا ماست که در عربی ماء القضاب نامیده می شود نیز در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. امروزه در برخی کشورها آب پنیر به قرص، مکمل غذایی و پودر تبدیل می شود که خواص درمانی دارد و طرفداران زیادی دارد.

به گزارش نمناک، معمولا در حین تولید ماست یا پنیر خانگی مقدار زیادی ماده زرد رنگ ترشح می شود که همیشه آن را مواد زائد فرض می کنیم و دور می اندازیم اما در واقع این ماده همان قسمت سرم یا مایع است. اصطلاحی مشابه آب شیر یا ماست یا آب پنیر. آب پنیر حاوی بسیاری از ویتامین های آلی، معدنی و گروه B است. این نمک ها برای افراد مسن بسیار مفید بوده و خواص درمانی بی نظیری برای همه افراد دارد.

ماست یا شیره پنیر که در عربی ماء القذاب نامیده می شود نیز در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. امروزه در برخی از کشورها آب پنیر به قرص، مکمل غذایی و پودر تبدیل می شود که خواص درمانی دارد و طرفداران زیادی دارد. عضله سازی کنید، وزن کم کنید و با آب پنیر با ایدز مبارزه کنید. از فواید آب پنیر در طب سنتی می توان به رشد و تقویت استخوان ها و افزایش سرعت هضم غذاها اشاره کرد.

فواید آب پنیر برای سلامتی و درمان بیماری ها

هضم بهتر غذا با آب پنیر:

کشک حاوی مقدار زیادی نمک و باکتری های زیادی است که در هضم غذا نقش دارند، بنابراین برای هضم غذا مفید است. مصرف آن بهترین راه حل برای افرادی است که نیاز به جایگزینی سریع پروتئین دارند.

ضد یبوست:

مصرف آب پنیر باعث تحریک حرکات روده و در نتیجه هضم و دفع بهتر، نرم شدن مدفوع و نیمه اسهال، رفع یبوست و تخلیه بهتر روده می شود.

آب پنیر کاهش وزن:

مصرف آب پنیر شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و اشتهای شما را سرکوب می کند. همچنین باعث می شود غذا راحت تر هضم شود و روده ها را تا حد امکان تخلیه کند و در نتیجه منجر به کاهش وزن می شود، بنابراین برای کاهش وزن بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب پنیر بنوشید.

آب پنیر در درمان سلولیت:

مصرف طولانی مدت آب پنیر باعث از بین رفتن چربی اضافی، کوچک شدن شکم و کاهش سلولیت می شود.

آب پنیر بهترین تنظیم کننده قند خون است:

مصرف آب پنیر برای بیماران دیابتی نیز مفید است و با ایجاد ترشح انسولین به تنظیم و کاهش سطح قند خون کمک می کند.

آب پنیر بهترین تنظیم کننده فشار خون است:

آب پنیر حاوی مقدار زیادی کلسیم، پتاسیم و منیزیم است و مصرف این ماده مغذی با افزایش غلظت این یون ها باعث کاهش و تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.

آب پنیر بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران است:

ورزشکاران و افرادی که در طول روز زیاد ورزش می کنند به آب و نمک فراوان برای فعالیت های ورزشی خود نیاز دارند. مصرف آب پنیر برای ورزشکاران یکی یکی از بهترین مکمل های غذایی در حین ورزش است زیرا منبع بسیار مغذی از انواع پروتئین ها، کربوهیدرات ها و بسیاری از مواد معدنی است، اهمیت تغذیه ای زیادی دارد و سرعت هضم و جذب را افزایش می دهد.

آب پنیر بهترین مکمل غذایی برای سالمندان است:

مصرف مداوم آب پنیر توسط سالمندانی که مشکلات گوارشی زیادی دارند باعث بهبود فرآیندهای هضم و دفع و پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات مانند بواسیر و بواسیر ناشی از هضم نامنظم می شود.

اثر آنتی اکسیدانی فوق العاده آب پنیر:

آب پنیر (پروتئین آب پنیر) اثر آنتی اکسیدانی طبیعی دارد و حاوی اسیدهای آمینه خاصی به نام سیستئین است که تولید یک ابر آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون را افزایش می دهد. آب پنیر ترکیبات اکسید شده را در مدت زمان کوتاهی کاهش می دهد.

آب پنیر برای محافظت در برابر سرطان:

آب پنیر حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، بنابراین می تواند با رادیکال های آزاد که عامل اصلی سلول های سرطانی هستند مبارزه کند.

آب پنیر که برای رشد و تقویت استخوان مفید است:

آب پنیر حاوی بسیاری از مواد آلی و معدنی است که مواد حیاتی را از روده جذب می کند و در نتیجه باعث رشد، تقویت استخوان ها و تحریک سلول های بنیادی استخوان ساز می شود.

آب پنیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

آب پنیر حاوی پروتئین ها و اسیدهای آمینه است که به فعالیت سلول های لنفوسیت t کمک می کند که نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن دارند و سیستم ایمنی بدن را قادر می سازند تا بهتر کار کند.

برای افرادی که از خوردن مواد حاوی پروتئین منع شده اند مفید است:

آب پنیر حاوی مقادیر کمی چربی و پروتئین و مقدار زیادی مواد معدنی به ویژه کلسیم و ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین‌های B2 و B6 است و به همین دلیل مصرف آن به افراد مستعد چاقی توصیه می‌شود. از مصرف مواد حاوی پروتئین خودداری کنید بنابراین بهتر است قبل از صبحانه 1 لیوان و قبل از شام 1 لیوان میل شود.

آب پنیر به دفع سنگ کلیه کمک می کند:

نوشیدن 2 تا 3 لیوان آب پنیر در روز باعث افزایش ادرار و دفع بهتر مواد زائد مانند اگزالات و اسید اوریک، مواد تشکیل دهنده بسیاری از سنگ های کلیه می شود.

کمک به حذف سنگ کیسه صفرا با آب پنیر:

آب پنیر که اسیدی و ضد یبوست است در مرحله تشکیل سنگ کیسه صفرا را التیام می بخشد.

آب پنیر برای کاهش علائم هپاتیت:

آب پنیر حاوی اسیدهای آمینه و سایر مواد مغذی مانند لاکتوفرین، بتا-لاکتوگلوبین و ایمونوگلوبولین است که در کاهش علائم هپاتیت موثر است.

آب پنیر مفید برای بیماران HIV:

مصرف آب پنیر برای کودکان با سیستم ایمنی ضعیف مناسب است زیرا حاوی آنتی اکسیدان های قوی است و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

آب پنیر برای درمان ورم مفاصل، دست ها و پاها:

مصرف این ماده باعث دفع بلغم و پاکسازی بدن از مواد مضر می شود و در نتیجه تورم مفاصل ناشی از تجمع مواد مضر در افراد بلغمی کاهش یافته و به مرور زمان آن را التیام می بخشد.

برای کمک به کاهش التهاب، آب پنیر:

التهاب زمانی رخ می دهد که بدن آسیب می بیند و می تواند در دراز مدت به یک مشکل حاد تبدیل شود. مصرف منظم آب پنیر به کاهش التهاب کمک می کند.

آب پنیر برای جلوگیری از بیماری التهابی روده:

بیماری التهابی روده زمانی رخ می دهد که دستگاه گوارش بیش از حد کار کند. پروتئین آب پنیر به دلیل هضم و جذب آسان، بدون آسیب رساندن به سیستم گوارش، مقادیر کافی پروتئین را در اختیار شما قرار می دهد.

آب پنیر برای کنترل کلسترول:

مصرف آب پنیر به کنترل سطح کلسترول در بدن کمک می کند و سطوح بالای کلسترول LDL یا کلسترول بد را کاهش می دهد که می تواند منجر به بیماری های جدی مانند بیماری قلبی شود.

آب پنیر برای جلوگیری از تحلیل عضلات و از دست دادن عضلات:

کمبود پروتئین منجر به ضعف عضلانی در سنین بالا می شود. مصرف منظم آب پنیر از بروز ضعف عضلانی جلوگیری کرده و آن را کند می کند. علاوه بر این، پروتئین آب پنیر راه حلی برای حفظ سلامت توده عضلانی در سنین بالا است.

آب پنیر برای قلب مفید است:

آب پنیر سرشار از پروتئین است که برای قلب مفید است و تولید گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد و همچنین حاوی مواد فعال زیستی است که برای سلامت قلب مفید است.

آب پنیر برای کاهش علائم استرس و افسردگی:

آب پنیر سرشار از اسیدهای آمینه است و برای کاهش علائم استرس و افسردگی مفید است، بنابراین توصیه می شود برای کمک به کنترل علائم آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

خواص آب پنیر برای پوست:

نوشیدن 1 تا 2 لیوان آب پنیر در درمان کک و مک صورت نافع است و پوست را شاداب و شاداب می کند. نوشیدن آب پنیر در درمان پسوریازیس نیز مفید است.

1 پیمانه (250 سی سی) آب پنیر را با 4 قاشق غذاخوری پودر جو دوسر ساده و روغن آووکادو، 1 قاشق غذاخوری بادام آسیاب شده مخلوط کرده و به صورت و گردن خود بمالید تا پوستتان لایه برداری و زیبا شود.

آب پنیر را با 4 قاشق غذاخوری آب آناناس تازه، 1 قاشق چایخوری سرکه انگور و 1 زرده تخم مرغ مخلوط کرده و برای زیبایی ناخن از آن استفاده کنید. ناخن های خود را به مدت نیم ساعت در این مخلوط خیس کنید و این کار را دو بار در دقیقه تکرار کنید.

خواص آب پنیر برای کبد چرب:

نوشیدن آب پنیر یا مخلوط آب پنیر و سورگوم فواید زیادی برای کبد دارد و ضد صفرا است و راه های کبد به ویژه سودا را باز می کند.

چگونه آب پنیر درست کنیم

شیر را به مدت 20 دقیقه بجوشانید.

سپس اجازه دهید شیر ولرم شود.

در این مرحله یک لیوان سرکه خرما، سرکه انگور و آبلیمو را اضافه کنید.

ظرف را به مدت 1-2 ساعت کنار بگذارید تا شیر پف کند.

شیر دلمه را در کیسه پارچه ای بریزید و آب پنیر را رزرو کرده و بنوشید.

نکات مهم در مورد مصرف آب پنیر

هر چه شیر بیشتر باشد، آب پنیر بیشتری دریافت می کنید.

آب پنیر را در ظروف فلزی نگهداری نکنید.

از آنجایی که آب ماست خاصیت آب پنیر نیز دارد، می توانید به کمک پارچه آن را از ماست جدا کرده و مصرف کنید.

عوارض مصرف آب پنیر

مصرف بیش از دو هفته آب پنیر باعث سست شدن روده ها می شود.

مصرف آب پنیر برای افراد مبتلا به مشکلات روده ای مانند «کولیت روده (IBS)» مضر است.

افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز نباید آب پنیر مصرف کنند.

مصرف زیاد آب پنیر باعث تهوع، افزایش حرکات روده، سردرد، تشنگی و نفخ می شود.

مصرف آب پنیر برای بیماران کلیوی توصیه نمی شود.

مصرف همزمان آب پنیر و آنتی بیوتیک ها، داروهایی برای درمان بیماری پارکینسون و پوکی استخوان، تداخل دارویی دارد و خطرناک است.

پس از مصرف آب پنیر، گاهی اسهال و استفراغ رخ می دهد. این طبیعی است و نوعی سم زدایی از بدن است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما