بر اساس یک مطالعه اخیر، پخش صدای یکنواخت، فعالیت قارچی را که باعث رشد گیاهان می شود، افزایش می دهد. این بدان معنی است که پخش موسیقی احتمالاً برای محصولات کشاورزی و باغ ها مفید است.

به گزارش «تابناک»، اینکه آیا نواختن موسیقی کلاسیک به رشد گیاهان کمک می کند یا خیر، مدت هاست موضوع بحث علمی بوده است. یک آزمایش نشان داد که گیاهانی که در معرض موسیقی قرار می گیرند، بدون توجه به نوع موسیقی، اندکی بیشتر از گیاهانی که در معرض سکوت قرار می گیرند، رشد می کنند.

با توجه به اینکه دنیای گیاهان با طیف وسیعی از مشکلات ناشی از انسان (از جمله فرسایش، جنگل زدایی، آلودگی و بحران رو به رشد انقراض) مواجه است، آینده تنوع زیستی و محصولات زراعی جهان به طور فزاینده ای در خطر است.

محققان قبلاً روی قرار دادن باکتری اشریشیا کلی در معرض امواج صوتی مطالعه کرده بودند. در ادامه تحقیقات فوق، گروهی از محققان استرالیایی تصمیم گرفتند تا تأثیر صوت را بر سرعت رشد و تولید اسپور Trichoderma harzianum ارزیابی کنند.

این قارچ به دلیل توانایی در محافظت از گیاهان در برابر عوامل بیماری زا، بهبود مواد مغذی خاک و افزایش رشد در کشاورزی ارگانیک کاربرد فراوانی دارد.

محققان ظروف پتری پر از قارچ (ظروف کم عمق و درب ظروف مانند برای رشد سلول ها یا جلبک های کوچک) را در اتاقک های عایق صدا قرار دادند، جایی که در معرض صدای یکنواخت 80 دسی بل (نقطه ایمن با بهترین تعادل فرکانس و بهترین فرکانس) قرار گرفتند. ). کمترین خطر آسیب شنوایی) به مدت نیم ساعت در روز منتشر می شود.

پس از پنج روز، رشد و تولید اسپور در قارچ‌هایی که در معرض صدا بودند بیشتر از قارچ‌هایی بود که در سکوت بودند.

این پدیده ممکن است به این دلیل باشد که امواج صوتی این گیرنده‌های مکانیکی را در قارچ‌ها تحریک می‌کنند و تحریک گیرنده‌های مکانیکی باعث ایجاد یک سری رویدادهای بیوشیمیایی می‌شود که ژن‌ها (مانند ژن‌های مسئول رشد) را روشن و خاموش می‌کنند.

یافته های محققان نشان می دهد که قارچ ها به صدا پاسخ می دهند، اما آنها نمی دانند که آیا این برای گیاهان مفید است یا خیر.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما