دایناسورهای گردن دراز و دم دراز که به نام Sauropods شناخته می شوند، بزرگترین حیواناتی بودند که تا به حال روی زمین زندگی می کردند. گونه جدید که Qunkasaura pintiquiniestra نام دارد به خانواده ای از دایناسورها تعلق دارد که 73 میلیون سال پیش در اسپانیای کنونی زندگی می کردند.

به گزارش یورونیوز، گمان می رود این دایناسور در میان گله بزرگتری از دایناسورها باشد که در مناطق مختلف قاره آسیا و اروپا از جمله شبه جزیره ایبری زندگی می کردند. این گونه گیاهخوار به دلیل جثه بزرگ، گردن بلند و دم بلندش از سایر دایناسورها متمایز است و در بقیه اروپا نادر است.

دانشمندان فسیل هایی پیدا کردند یکی آنها به عنوان کامل ترین اسکلت های سوروپود یافت شده در اروپا شناخته می شوند. مهره های گردن، پشت، دم و بخشی از لگن از نمونه جدید در غار Lu Hueco به دست آمد.

پدرو موچو دیرینه شناس از دانشگاه لیسبون پرتغال که این تحقیق را انجام داده است، می گوید: ما در مورد نمونه ای صحبت می کنیم که تقریباً 15 متر طول، 3 متر ارتفاع و تا 10 تن وزن دارد، البته باید این را نیز گفت که گروه دایناسور سوروپود می تواند به اندازه های بسیار بزرگتری برسد.

وی با بیان اینکه حضور این دایناسور در لو هوئکو نیز حرکت این گونه و سایر گونه های دایناسور را بین قاره ها نشان می دهد، افزود: بنا به دلایلی این گروه های بزرگ دایناسورها را در منطقه شبه جزیره ایبری داریم که در آن زمان، این شبه جزیره به جنوب فرانسه امروزی متصل بود.»

به گفته این محقق، این دایناسورها به دلیل منابع کمتر در جزیره، در طی حدود 20 میلیون سال به اندازه کوچکتر شدند. بر اساس این فرض، تخمین زده می شود که کونکاسورا از ابتدا در سرزمین های اروپایی زندگی نمی کرد، بلکه تا رسیدن به شبه جزیره ایبری از آسیا مهاجرت کرد.

پس چگونه این اتفاق افتاد؟ دکتر موچو می گوید: “در این دوره از کرتاسه اولیه، همیشه زمان هایی وجود داشت که میانگین سطح دریا بالا و پایین می رفت. زمانی که سطح متوسط ​​آب دریا کاهش می یافت، احتمال اتصال خشکی ها به یکدیگر وجود داشت و برخی از دایناسورها از این منطقه مهاجرت کردند. مکان های اصلی خود را به مکان های جدید، عبور از منطقه خشکی بین دو دریا، آنها توانستند به جایی بروید.

اسکلت دایناسور کشف شده در حال حاضر در موزه دیرینه شناسی کاستیا-لامانچا در کوئنکا، اسپانیا به نمایش گذاشته شده است.

یک دایناسور غول پیکر در اسپانیا پیدا شد

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما